fredag, juli 31, 2009

Fredagstema & halvårskoll

Nej, vad är det kul att vara tillbaka i bloggvärlden igen! Jag bubblar av idéer och saker jag vill skriva om. Pga av de nya restriktionerna får jag dock bita mig lite i tungan innan jag går igång med att babbla av mig alltför mycket.

Fredagstemat/Show & Tell
håller visst paus fram till i september. Jag var ju med helt från då det startade och oj, vad har jag saknat det i de dryga sex månader bloggen var stängd. Därför tänkte jag avverka ett par av de teman som jag missat, nu innan det drar igång igen. Jag börjar med temat ”Halvårskoll” från den 12:e juni. Instruktionerna var/är: Ta en bild från varje månad i 2009, alltså sex bilder i allt, och berätta lite kort om tillfället då bilden togs.

Ja, nu har det ju gått ytterligare en månad, juli, så jag tillåter mig att visa sju. ;-) Here goes...


Januari 2009
Månaden präglades av många promenader och utomhuslek hemma i Nuuk. Sonen var dock inte helt överbevisad om att det var en bra idé att sitta på denna strandade istärningen, även om han varit nog så intresserad innan han kom upp. :-)


Februari 2009
När jag var på Tivoli i Köpenhamn förra sommaren (31:e juli 2008) vann jag ironiskt nog en resa för två till underbara Ilulissat, Grönland. I februari tog jag därför med mig sonen og svenska bästisen A för en långhelg i lyxens och kylans tecken (resans lägsta dagtemperatur: -32 C). Här ses en släde med en bakgrund bestående av gigantiska isberg och Paramout Pictures film-set till filmande av ”The Last Airbender”. Lite besök av sonens familj blev det också tid till.


Mars 2009
Mars blev en riktig hemmapysselmånad, då en enveten förkylning höll sig kvar i mina lungor i evigheter. Aaju hade själv ritat och klippt denna Ninja Turles-mask. Nej, vad var han stolt. :-)


April 2009
Under en långhelg i Sisimiut blev det att gränsla snöscootern och stundom sväva, stundom hanka sig fram över den frusna sjön. Inför nästa säsong ska maskinen nog få sig en större genomgång. ;-)
P: Jag hoppas att det är ok att jag lånade ditt foto när nu jag är en del av motivet. ;-)


Maj 2009
Svenska familjens minsting (än så länge), min systerdotter E, blev döpt. En fin dag i trädgården, då de svarta molnen hängde hotande över gästerna, men inte en droppe föll.


Juni 2009
Gejsrar sprutade och lerpölar stank. Jo, Islandssemestern var en rigtig hit, liksom möjligheten att flyga direkt mellan Nuuk och Reykjavik! :-)


Juli 2009
Sonen älskar att fiska. Vilken tur, för i juli månad blev det många turer med båten in i det oändliga fjordsystemet här omkring Nuuk (världens näststörsta). Detta var första turen med hans nya fiskespö. ett par båtturer senare simmade dock en stor torsk iväg med hela spöt, så nu står fiskespö återigen på toppen av shoppinglistan...


PS: Känner du mig (in real life eller via bloggen) och vill du se fler foton från min vardag, bli vän med mig på Facebook. Mina foton där kan bara ses av mina vänner.

7 kommentarer:

aurorabuddha sa...

Heeeej Lullun!!! Sa kul att se dig igen! Tack for bilderna (som vanligt).

Sjalv har jag slutat blogga och finns sporadiskt pa twitter. Jag tankte jag skulle halla igang bygg-bloggen, men just nu ids jag inte.

Hurra att du ar tillbaka!

Anna, Fair and True sa...

Kul att se lite foton (även om jag förstås hänger med på FB)! Jag saknar verkligen fredagstemat nu på sommaren! Kram!

Saltistjejen sa...

Vilka fina foton! Jag är som alltid så fascinerad av Grönlands natur och att det är så kallt och så mycket snö o is den större delen av året!!!
Stackars Aaju som förlorade sitt fiskespö. Fast kasnke mer synd om torsken egentligen som nu får simma runt med det.... ;-)
Det är verkligen så roligt att ha dig tillbaka i bloggvärlden igen Lullun!
Jag sitter här o ler... :-)
KRAM!

Vida sa...

Härligt att se lite fina bilder och läsa om vad du haft för dig.

Du har inte funderat på att ha lösordskyddade inlägg (man kan välja vilka) istället för restriktioner?

Kramen

Lullun sa...

Aurorabuddha: Och hej på dig! Ja, jag förstod att du måste ha slutat/pausat, när jag såg på min blogglista att det var ett tag sedan du uppdaterade sist. Men kul att du fortfarande läser. Det är ju alltid kul och jag älskar dina kloka och fyndiga kommentarer. Så får vi hoppas du får energi till att börja skriva igen och att du inte låter prestationsspöket spöka alltför mycket. ;-)

Anna, Fair and True: Ja, och tank dig då en paus på nästan 8 månader... ;-) Och ja, fotona hade du visst sett. Möjligtvis inte det på Ninjaen, men de andra iaf. :-)

Saltistjejen: Tack! Och kul att kunna göra någon glad! :-)
Ja, det är lite specielt här trots allt, får jag erkänna, med naturen och klimatet. ;-)
Och ja, helt klart mest synd om fisken i längden. Hoppas verkligen att den bara fastnat i fenan eller något, så att den kan lyckas att fläcka sig lös. Just där vi fiskade var det så otroligt mycket med fisk, så många av nappen var just sådana ”olycksfallsnapp” där fiskarna bara simmat förbi kroken och fastnat, mot det vanliga att de bitit efter den och fastnat rejält.

Vida: Jo, vi får väl se hur det går helt enkelt och hur stora behoven blir för det. Jag har tänkt tanken, men vill trots allt helst slippa, då jag helst vill hålla öppet för alla. Det kan ju också uppfattas som provokerande dessutom.

Suzesan sa...

Fin fiskebild på Aaju men asså vad tråkigt för honom att torsken snodde spöet.

Jag har kastat i ett spö en gång. Ja rättare sagt så gled det ur händerna på mig när jag kastade ut det var verkligten inte meningen men jag hade "fiskslem" på händerna..ett mycket dyrt spö och en mycket dyr rulle. Jag sprang sen....;)

Ha en bra dag

Kramar
/Susanne

Lullun sa...

Suzesan: Visst är det förargligt! Jag har lyckats att hålla fast i mina så långt, men här som man kan få napp med fiskar som är större än en själv, ja, så är det ju inte omöjligt att jag också blir av med ett... ;-)