Denna lista hittade jag hos finlandssvenska Annika i Norrland. Och som listälskare kunde jag bara inte låta bli att kopiera, även om jag hade en massa andra saker jag egentligen hade tänkt skriva om i flera vekor nu... ;-)
FÖR...
...15 år sen (1993):
1. Tjänade jag fickpengar som ”hobbymusiker”.
2. Slutade jag 8:an och började 9:an.
3. Vann jag en uppsatstävling. Fick priset överräckt av svenska kungaparet, åt middag med Hasse Alfredsson och var med på Nobelprisutdelningen bl.a.
...10 år sen (1998):
1. Inledde jag 2:a halvan av mitt sabbatsår; efter en höst i Indien (1997) blev det i 1998 ett sent körkortstagande och språkstudier i Spanien.
2. Flyttade jag till Göteborg och började plugga till civilingenjör på Chalmers.
3. Lärde jag känna en hel drös nya vänner. Några har jag fortfarande kontakten med, medan andra tyvär tycks ha försvunnit på vägen.
...5 år sen (2003):
1. Gjorde jag ett dataspel om Afrika för barn, tillsammans med några studiekamrater.
2. Återvände jag till Grönland för 2:a gången, för att möta vännerna från 2001-02 och bli tillsammans med Holger, som fram till då bara varit en kompis.
3. Flyttade Holger till Danmark för att plugga, och vi pendlade flitigt hela hösten, mellan Horsens & Göteborg.
...3 år sen (2005):
1. Flyttade vi från Danmark och tillbaka till Grönland.
2. Började jag jobba igen & Aaju började hos dagmamma.
3. Gick jag från skiftjobbare på räkfabriken till att bli utvecklingkonsulent på ett av Grönlands största företag, jobbande med förnybar energi & styrningsanlägg till elverk...
...1 år sen (2007):
1. Avled min mamma, min mormor och några andra bekanta.
2. Reste jag till Europa 6 gånger.
3. Gjorde jag ett otraditionellt karriärsbyte; från ingenjör till ”kommunikationstjej”.
...3 månader sen (januari 2008):
1. Var Holger på kurs i Sisimiut ett par veckor.
2. Arrangerade en kollega och jag öppet hus med massor av tokigheter och hundravis av gäster.
3. Blev jag chef på ”riktigt”, då jag också fick en assistent.
...igår (15/4-08):
1. Intervjuvades jag för radio för utlandssvenskar i Spanien.
2. Blev Aaju attakerad av tjejerna på dagis, vilket resulterade i rivmärken över ena sidan av ansiktet, inklusive över ögat. Såg lite ut som en fallen hjälte, men ingen fara med honom... ;-)
3. Satt jag uppe till kl 2.40 om natten och kunde därefter inte somna. Ska väl nämna att jag dock sov ett par timmar under nattandet av Aaju... ;-)
...idag (16/4-08):
1. Var jag på det veckliga ledelsesmötet på jobbet.
2. Fick jag skickat ut ett nytt nummer av personaltidningen, med helt nytt design & typ av innehåll.
3. Var jag på bio och såg ”Juno”. Söt & smårolig film, med härlig dialog.
...imorgon (17/4-08):
1. Ska jag på möte med KNR – Grönlands radio & TV – och överbevisa dem om att de ska skicka ”mina” anslagstavleinslag gratis.
2. Ska jag lägga upp mina nya jeans & laga två andra par som börjar gå smått sönder.
3. Går startskottet för en långhelg. På fredag är det nämligen ”Stora Böndagen” här, vilket betyder LEDIGT!
...om 1 år (april 2009):
1. Har jag kommit till stadiet att jag smått börjat planera min nästa fas i livet.
2. Är jag närmare att skriva en bok än jag är nu.
3. Är jag och de mina glada, lyckliga & nöjda.
8 år sedan
20 kommentarer:
Oj, vilken rolig lista - den måste jag nog också härma. Kul att få tänka till och tillbaka på vad man gjorde för flera år sedan!
Hi hi, stora bededagen (stavas den väl?) förvirrar mig alltid - kan aldrig komma ihåg om det är betor eller bönor!! ;-) Härligt med helgdag - här i PR / USA är man inte bortskämd med några helgdagar på våren (eller knappt någonannan gång heller).. När jag jobbade på Kommissionen hade vi 1 maj, 9 maj (EU-dagen), Kristi Himmelsfärd (2 dagar) och Pingst - härligt, man behövde knappt jobba i maj!!
Juno är en bra film tycker jag, och soundtracket är bra och roligt (även om O undrade vad vi lyssnade på i söndags...).
Det här är verkligen en kul lista. Jag förstår att du kopierade den. Jag kanske ockå kör den någon dag här framöver. Roligt att få ta del av din personliga historia.
Skoj att läsa din lista! Vad mycket du hunnit med i ditt liv, och rest en massa! Kul med uppsatstävlingen du vann :-).
Ojdå, stackars Aaju som blev överfallen av tjejerna...!
Annika/Sve
haha, länge man har levt :)
Ojojoj vilken lista och vad du hunnit med!!!! Sådär innehållsrikt liv har då inte jag...! ;-) Jättekul att ta del av!
Men du böndagen trodde jag var bönER (allstå relisgiösa) men sedan ser jag på Peras kommentar att det handlar om bönOR, hahahaha!!!!
Här är det Passover som startar på lördag. Så om man är ortodox jude eller endast lite religiös jude så är det största helgen på året. En vecka framöver.
Men de märker man ju inget av om man inte är judisk. Mitt universitet är judiskt dock så det brukar märkas där. Många är borta och väldigt mycket stänger (cafeterian etc).
Stackars Aaju! Så liten och redan jagad av tjejerna...!!!! Men jag lovar att om ca 10 år eller så kommer de iallafall inte att ge honom rivmärken! ;-)
Petra H: Ja, det var verkligen en rolig lista. Hoppa gärna på, för den är minst lika rolig att läsa som att göra tycker jag! :-)
Som svensk är man ju smått ”bortskämd” med många helgdagar under våren, så förstår att våren blir lite ”lång” för dig nu. Här har vi ju t.o.m fler helgdagar. Påsken är t.ex en dag längre och ja, så har vi ju ”Store Bededagen”, som traditionellt var en dag för bön, till Gud alltså. ;-) Får nog skriva en rad om det i dagens inlägg. För på själva böndagen är det ju tid till Show and Tell! :-)
Soudtracket till Juno låter som en hit. Något jag kanske ja överväga till min musik-shoppinglista?! :-)
Desiree: Ja, hoppa gärna på listan du med. Skulle tycka det var jätteroligt att läsa alla er andras.
Annika: Tack för ”tipset”, med listan! Jo, det har väl hunnit hända lite och resande, det har alltid varit mitt liv: Som liten, något jag drömde om (vi hade inte direkt möjligheterna till att resa när jag var barn), och sedan något jag använde alla mina hårt sparade pengar till. :-)
Ja, tjejerna had visst blivit lite väl närgågna. I förrgår var det smått svullet, men han har inte klagat alls. Idag var det bara som 3 små sårskorpor. :-)
Hanneles paradis: Ja, det har ju blivit till några år. ;-)
Saltistjejen: Lite har det allt blivit under åren. Det jag skrivit och en hel del mer, då listan ju var full av ”hål”. *hihi* Men tror säkert att du också gjort massor, om du bara tänker till. Hoppas du också gör en, även om jag vet att det är rätt många listor och utmaningar för tillfället... ;-)
Jo, men visst har du rätt. Det är en religiös grej med Stora Böndagen. En dag då man skal bed till Gud, vilket dock ingen gör typ. Får försöka skriva lite om det i dagens inlägg kanske (hade egentligen inte tänkt skriva något inlägg idag, för att låta alla läsare vila lite från mitt drabbel, men saker verkar hopa ihop sig så... ;-)
Spännande med de judiska traditionerna. Det är ju något vi inte alls ser av här. Men förstår att det ändå är ganska ”religionsneutralt” i USA vad gäller helgdagar.
Och jo, du har nog rätt. Det blir nog en annan slags märken om 10 år. Fast det vill jag som mamma nog helst inte tänka på. Nu såg jag ju ”Juno” igår och allt också... *hihihi*
Vad mycket spännande saker du har gjort och varit med om! Uppsatstävling och middag med Hasse! Där blir jag allt lite grön av avund : )
Och tja, det kanske är lika bra att Aaju vänjer sig vid att tjejerna jagar honom, om 15 år kommer de nog att jaga honom som galningar, men slåss med varandra i stället för med honom ... Stackarn som har fått rivsår!
Kommentar till Saltis kommentar: Ha ha, jag har visst lite svårt med stavningen på sistone, jag menade så klart bönER och inte bönor (igår kunde jag ju inte stava till ärtor!!). :D
I was gonna say...det där om bönor och böner...Lite olika där, men det ornade ju upp sig, fniss...
Japp, jag såg att Annika gjort den där listan. Vette 17 om jag hoppar på den här ggn. Känner att listkvoten kanske är fylld för ett tag framöver.
Men det är jättekul att läsa, verkligen!! Som alltid fyller listorna en funktion.
Och Aaju...Tjaa...jag är inte det minsta förvånad. Och uppsatstävlingen, så roligt!!
Annika US
Vilken fin lista. Roligt. Vilket minne du har. Konstigt vad 2 systrar kan levt så olika fast ändå nära..
Kram på dig!
Sis
Jag fick samma lista från en annan bloggkompis förut men då blev det aldrig av att jag skrev något. Men nu ska jag göra det minsann!
Marianne: *hihi* Ja, det blir nog hårdare framöver, för den lille krabaten... :-)
Annars: Spännande? Ja, inte vet jag. Har bara alltid tagit alla chanser till att testa något nytt. ;-) En del kändisar har jag iofs ”passerat förbi”, men har inte direkt reflekterat över det (det lyser nog igenom att jag är en riktig, ”svårimponerad” bondtjej ;-) ). Hasse var dock en trevlig prick kommer jag ihåg. Hade jag varit äldre hade jag deffinitivt utnyttjat chansen, och pratat mer med honom.
Petra H: *hihi* Ja, själv såg jag inte stavfelet med en gång. Är ju själv mästare på dem! :-)
Annika: Ja, en viss skillnad var det ju. Bönor vs. böner. *hihi*
Förstår om du inte hoppar på. Det kan ju bli lite väl mycket listor annars.
Aaju; ja det ska ju börjas i tid. *hihi*
Och uppsatstävlingen; ja det blev en väldans uppståndelse där ett tag för en liten lantis som jag, med tidningar, TV & radio och massor av upplevelser under en kort vecka med packat program i Stockholm. Var inte riktigt det jag föreställt mig, när jag skrev uppsatsen direkt. ;-)
Oj, där hade jag visst för bråttom hem från jobbeet. Fick inte svarat på allas kommentarer. Sorry! :-)
Anna: *hihi* Ja, kanske har vi levt lite olika liv ändå. ;-)
Anna, Fair and True: Ja, gjör listan! Jag kommer förbi och läser efteråt! :-)
Vad handlade uppsatsen om, undrar jag nyfiket???
OCH din systers kommentar känner jag igen från min egen syster när hon läser min blogg "Hur kan jag inte minnas det?", haha!!
Annika US
Annika: Vi har kanske ovanligt bra minne du och jag... *hihi*
Uppsatsen; ja temat för tävlingen var typ etnisk diskriminering, med olika underkategorier. Jag skrev en uppsats om en norsk familj som flyttade till Australien. Där stötte de på rasism mot aborginer, men främst handlade det om att anpassa sig till ett nytt hemland. Med slutklämmen att man ska "anpassa sig utan att förlora sin själ" eller nått liknande. Alltså man ska inte överdriva anpassningen, för att bli "en av dem", utan också behålla sin egna kultur osv.
Fråga mig inte var jag fick alltifrån, för det vet jag inte... *hihi* Min pappa hade bott i Australien i några år på 60-70-talet innan jag föddes, men själv hade jag inte alls kommit i närheten av den slags dilemman. Vi hade ju inte ens invandrare i området där jag växte upp...
Jättekul lista, kommer sno den framöver nån gång!
Jag säger som Annika, vad mycket du hunnit med i ditt liv. Ditt 2007 låter väldigt tungt, vet att jag tidigare läst om din mammas bortgång men visste inte det var så många dödsfall det året. Det kändes kanske skönt när det blev 2008 och ett nytt år inleddes.
2009 säger du är det dags att så smått börja planera nästa fas i livet. Det låter intressant, sugen på att utveckla det lite mer?
Gör du annars så, att du har livsmål och planeringar som du försöker sätta på pränt och ha både långsiktiga och kortsiktiga planer? Klart livet alltid omkullkastas och så blir det inte som man tänkt sig, det måste man ha viss reservation för så klart. så mycket kan ju hända som gör ingenting blir som man tänkt.
Men överlag så tror jag det är bra med lite livsplanering, med kort-och långsiktig. Jag tror man kan må bra av att stanna upp, tänka igenom vad man vill, hur man ska ta nästa steg i livet osv.
Anne: Kul om du också hoppar på listan. Den var verkligen rolig.
Och jo, en del har jag nog hunnit med. Och sant, 2007 var ett riktigt bottenår, The bottenår med stort B, på många sätt. Dessutom hade vi en megakris i förhållandet. Ett par mindre och en som bara var mega, mitt upp i begravningar, vakande följt av begravning igen. Då bet man ihop rejält vill jag lova. Men det hände också en del kul, som det nya jobbet och några riktigt fina semesterminnen, så det höll mig igång. Men visst var det skönt när 2008 kom, och man fick skrivit ihop sin årssammanfattning, och liksom börja om från början lite.
Vad som händer rent konkret i 2009 vet jag faktiskt inte. Känner nog bara att jag är klar för lite förändring igen och att jag har behov för lite ”egentid” – tid att komma ikapp med mig själv & njuta av livet.
Jag lever normalt lite i 3-års intervaller. 4:e året så blir saker bara tradiga. Så skulle jag följa det, borde förändringen ske redan nu i år, men det får nog ske lite pö om pö nu när man har familj. Det blir nog inget megadramatiskt.
Själv vet jag inte riktigt om jag planerar. Drömmer nog mest. Eller jo, det kan ju nog också kallas långsiktig och kortsiktig planering. Viktigt för mig är dock att ingen planering ligger fast, utan allt är flexibelt och ändrar sig allteftersom. Därför säger jag nog att jag drömmer mest. Jag drömmer ihop en hel del långa ”scenarier” och en hel drös tillknytna kortare ”äventyr”. De kortare går så från dröm till något mer ”planerat”, så att man sedan plötsligt, smått impulsivt bara snabbt kan välja en av dem – den som känns bäst för tillfället – och bara ge sig in i det, eftersom man redan har koll på de flesta av detaljerna.
Det där låter ju totalt knas. Svårt att förklara min livsfilosofi helt enkelt. :-) Men jag kan väl kanske förklara det lättare med ett exempel? T.ex vad gäller resor (då jag fortfarande var singel och studerande och inte hade ett jobb att ta hänsyn till...); jag har under åren drömt ihop/planerat ganska detaljerat en hel drös olika resor – väl vetande att jag inte skulle realisera dem alla, och iaf inte på en gång. Det var allt från att bara simpelt åka till Paris, till att cykla mellan Adelaide-Sidney, rida tvärs igenom USA, diverse olika Afrikaresor osv. osv. 100-tals olika varianter helt enkelt, där jag kollat upp vilka möjligheter som fanns, vilka saker man måste fixa innan osv. Därför har det varit jättelätt för mig att ”bara att sticka iväg” när jag väl känner att nu har jag lust. Som när jag backpackade genom Kina, då tror jag att jag bestämde mig bara ett par veckor innan, och ändå var jag rätt påläst (och ja, hann precis med att få tag på visum ;-) ).
Vad skönt att det verkar ha ordnat sig nu med förhållandet till Holger, efter krisåret 2007.
Anna, Fair and True: Det finns ju också lugn före stormen. Efter denna helgen är jag inte så säker på någonting längre... ;-)
En härlig helg hoppas jag!
Skicka en kommentar