
07.16
Jag vaknade med ett ryck ur drömmen om hur jag gick runt i Indien och letade efter en toalett. Bäst att stå upp. Att jag inte befann mig i Indien kunde jag dock snabbt konstatera, då detta var vad jag såg genom fönstret. (Ja solen, den går upp kl 5 här nu, därav ljuset trots molnen.)
08.15
Oj, kom visst till att somna om och missa klockan 8.15-fotot. Ganska ovanlig för mig att sova så sent.

09.17
Mammas lilla hjälpreda hjälper till att fixa kaffe till ataata (pappa). :-)

10.14
Det blev lite galet med mattiderna idag. Vi brukar äta frukost själva, grabben & jag, och lunch - i köket - sedan när Holger kommer sig upp. Men nu skulle ”Hoggan” upp tidigare än vanligt för att se Formel 1 och vi andra kom sent upp, så vi väntade bara in gammelfar så att vi kunde äta frukost alla tre... ;-)

11.19
Familjens lillkrabat var även flitig med att fylla tvättmaskinen.

11.45
Den enda sporten Holger verkligen följer är Formel 1. Eller följer och följer; även dagens lopp ackompanjerades nämligen av snarkningar. Zzzzzzz...

12.14
Aaju skriver ”Olivia” och ”Cato” (svensk kusin och norsk mostersambo/morbror). Enligt honom själv alltså. Jag kunde inget förstå av krumelurerna, men han försöker ihärdigt i alla fall så mamma är stolt ändå... *hihi*

13.09
Så fick jag äntligen tummen ur och tagit ner min älskade spanska köksklocka för ett batteribyte. Den har trillat hopplöst efter i ett par veckor nu.

14.17
Det ska bli rejält stökigare innan det blir ordning och reda. Har haft en växande hög med papper på skrivbordet. Nu skulle den alltså sorteras; papper som skulle kastas hamnade på golvet och allt annat sorterades upp i mindre högar. Det såg hemskt ut där ett tag, men nu är det finfint! :-)

15.14
Och så var dags att deklarera. Som vanligt fixade jag både Holgers och min. Eller ja, helt klar blev jag inte, eftersom det dykt upp några nya saker sedan förra året och exakt svar på hur jag nu skulle gå tillväga kunde jag inte hitta på nätet, så det blir att fråga experterna till veckan.

16.22
Det fick bli en lätt middag – pasta & pastasås med cocktailtomater - för bara Aaju och mig.

17.16
För att det skulle hända lite kul för Aaju, när nu både dagens tur till mataffären, eftermiddagskoncerten och badhusbadet blivit inställda, tog vi oss och bakade lite kakor.

18.10
Det färdiga resultatet.

19.14
Jag började skriva så smått på detta inlägg.

20.12
Grabbarna skulle bädda rent i sängen, efter att sängkläderna hängt ute hela dagen. Såhär bra gick det... *hihi*

20.55
Dax för mig att för andra gången denna veckan gå på bio, i kulturhuset Katuaq. Återigen en dansk film och återigen en film baserad på en sann händelse. Fast denna gången gick jag ensam.
21.00-23.15
Filmen hette ”Flammen & Citronen” (trolig svensk titel alltså ”Flamman & Citronen”) och handlade om den danska motståndsrörelsen under 2:a världskriget, och då speciellt de smått legendariska Flamman & Citronen. En helt klart sevärd film om man har det minsta intresse för denna del av vår historia. Den var välspelad & vackert filmad. Dock inte fullt så medryckande som man kanske hoppats, men som sagt sevärd (om än inte för dem som inte tål att se blod...).
23.20
På väg hemmåt igen. Ett lite skakigt foto, men ni kan väl se att vi alltså fortfarande har lite ljus ca 1.5 timme efter solen gått ner?

00.28
Holger är måttligt imponerad av en ”äventyrare” som på Discovery skall överleva en vecka i Arktis med hjälp av diverse inuitiska redskap och annat mer modernt. Själv lägger jag de sista sakerna på plats för detta inlägg. Sedan är det sängen som kallar.
Godnatt! :-)
Filmplanschen kommer från kulturhuset Katuaqs hemsida.
14 kommentarer:
Hej! Nu har månadens blogg-tävlingen startat hos mig där du är en av de nominerade pga din tidigare vinst i Veckans blogg! Den här gången går vinnarbloggen vidare till en säker plats i Årets blogg-tävlingen i december i år! Det är läsarna som utser vem som vinner genom att utnyttja en röst per dag. Man röstar genom att skriva namnet på den blogg man vill ska vinna i kommentarsfältet. Röstaren måste även fylla i sitt namn och/eller bloggadress för att rösten ska vara giltig. Anonyma röster raderas. Tävlingen avslutas denna gång på fredag 2/5-08 och resultatet visas tillsammans med rösterna på lördag. Lycka till! /Sica
Hej :)
Kikar in din efit dag :) Sicken duktig hjälpreda du har :)
ha det så fint.
kram Gurkiss
Sica: Tack! Så får vu ju se hur det går... ;-)
Gurkiss: Välkommen till min blogg. Ja, han är en riktig flitig 3,5-åring, även om nu vissa saker hade gått snabbare att göra om man gjorde dem själv. *hihi*
Vad ljust ni har det!!! Tänker på din sista bild vid 23.20! WOW!
Och snön...börjar det kännas deppigt med den? Eller är det bara helt normalt?
KUL att få följa med din EFIT dag. Det är det alltid. Jag ska skärpa mig och hänga på nästa ggn.
PS...Usch vad jobbiga Bloggers ordverifieringar har blivit överallt. Värre än vanligt att tyda var där står, och svårare än vanligt att publicera...
Annika: Ja, det märks verkligen att vi börjar gå mot sommar och midnattsol. härligt! Men snön hänger med. Tycker faktiskt att våren har varit lite tidig i år t.o.m. Men visst börjar det kännas långdraget. Som det är nu så njuter man den iaf inte. Det var en skidtävling här i helgen, men annars så försöker folk mest hitta på aktiviteter som är mer åt det somriga hållet, så gott nu det går.
Och ja, det är ju kul med EFIT, men visst kan det vara lite tidskrävande så jag förstår varför du inte hängde med denna gången. En gång om månaden passar mig bra. Så blir ni läsare ju inte "överösta" heller av våra halvtrista vardagsfoton... ;-)
Men visst är verifieringen jobbig! Har varit tvungen att skriva om flera gånger de senaste dagarna, eftersom jag skrivit fel. Irriterande! Nästan lättare om alla skippade verifieringen så att man fick radera de spams man får istället. Men förhoppningsvis fixar Blogger till det snart...?!? ;-)
Grattis till din vinst som Veckans bloggare! Jag har tipsat om din blogg som jag följt nu ett tag på min lilla blogg idag! ha en bra dag!
Malin: Kul att du hittat hit. Välkommen! (Även om du tittat förbi ett tag ;-) ) Och kul att du har tipsat. Jag tittar förbi din blogg nu med detsamma. :-)
Det måste vara roligt att baka med Aaju, jag kommer ihåg själv hur kul det var när man fick baka som liten. Och resultatet såg gott ut, är det havrekakor?
Intressant med ännu ett danskt filmtips! Man vet ju faktiskt inte så mycket om just den danska motståndsrörelse (eller överhuvudtaget den danska krigsupplevelsen) under Andra världskriget - det fokuseras ju mest på den franska i skolorna så det skulle vara kul att se kriget ur ett danskt perspektiv.
Hoppas att du får en bra vecka!
PS Håller med dig och Annika, det har blivit ännu svårare att tyda ordverifieringen. Wordpress har ett bättre system tycker jag där suspekta kommentarer hamnar i spamfiltret och så får bloggägaren själv godkänna eller inte eventuellt spam.. Än så länge har det funkat bra för mig.
Så du har också städat och rensat skrivbordet, du har dock varit duktigare än jag för jag har inte fått bort "rensandet" utan det är fortfarande kaos och allt som rensats ligger på golvet. Men det är så skönt och befriande att städa och rensa just skrivbord och lådor tycker jag. Det är som man kan andas igen.
Här får man massor med reklam, då menar jag mer personligt adresserad reklam som erbjudanden om kreditkort och en massa annat. Det blir mycket papper och allt sånt här måste man strimla sönder i en papperstugg/dokumentförstörare och kan inte kasta direkt i soporna. Så eftersom mycket papper och post inte kan kastas i vanliga soporna (pga risken för identitetsstöld) så blir det väldigt mycket skräp i mitt/vårt arbetsrum som bara samlas på hög, innan det känns som att nu får det vara nog och dags att rensa och gör i ordning.
Säger som flera andra, det märks verkligen det är ljust länge hos er nu. Underbart!
Visst är det skönt att rensa! Jag gillar att organisera och sortera och sånt! Jag vet, jag är lite knäpp!
Ja, ordverifieringen har blivit lite svårare. Vi får trycka på den där rullstolen så att vi får det uppläst för oss istället! ;)
Jag hoppade över EFIT igår, men nästa gång ska jag vara med.
Roligt som vanligt att följa din dag! Ni hann ju med en hel del trots att dagen inte blev som du hade tänkt dej.
Kram!
Petra H: Ja, visst är det kul att baka med Aaju och han älskar det verkligen själv också (liksom hans mor gjorde när hon var liten *hihi*). Men det är klart; det är inte alltid tålamodet håller i sig tills kakorna är helt klara, men då är det bra att baka dessa ”Havrerutor” som de heter. De är nämligen jättelätta; bara havregryn, socker & smör, blanda runt, platta ut i en smord långpanna och in i ugnen... Inte så nyttig kanske, men ändå. ;-)
Det är sant; Danmark under kriget läste man inte så mycket om. Kanske för att de fogade sig ganska väl ändå. Som bohusläning hörde jag dock desto mer om den norska, då det ju var mycket forslande över gränsen osv där hemmavid och folk som man faktiskt kände som var engagerade den gången. Ja, min familj, som är normän, bodde ju t.o.m i Norge (även) då.
Och ordverifieringen; ja det hade nog varit bättre med Wordpress variant!
Anne: Visst är det underbart att få städat rent. Vi får nästan ingen reklam alls, och speciellt inte sådan personlig, men ändå hopar sig sakerna, med alla saker jag skriver ut för att ”läsa senare”, Aajus teckningar osv... Förra gången jag hade storstädning på skrivbordet hittade jag t.ex två gamla räkningar, varav den enda skulle ha varit betald ett par månader innan. Det var deffinitivt första gången, men ska verkligen försöka så att det inte händer igen... ;-)
Ja, ljuset är verkligen tillbaka med besked. Och oj vad glad jag är för att jag inte har ont för att sova när det är ljust, för nu börjar det ju nästan vara ljust dygnet runt! :-)
Anna, Fair and True: Se, det gillar jag också. Organisera och sortera. Ja, jag älskar det faktiskt, speciellt när det gäller packningen som ska med på en eventuell resa. Men sedan jag fick den lille så har det blivit en del annat som har fått prioriterats.
Och ja, det får kanske bli rullstolen framöver. *hihi*
Annika (S): Man kan ju inte vara med varje gång. :-) Själv kör jag en gång i månaden ca. Det tar ju ändå tid, och det är inte alltid man har något man ”vill visa”. Men visst hanns det med en hel del i söndags trots allt, även om det nu inte var så mycket spännande. En hemmadag helt enkelt. Men en smådyster sådan, med lite småproblem i familjen, men det syns ju inte på fotona och nu är vi ju alla glada igen, så jag ska väl inte klaga. :-)
Du måste haft det varmt i sovrummet om du drömde att du var i Indien : )
Och vad duktig han är Aaju som hjälper mamma så mycket. Det måste varar roligt att göra allt som måste göras när man får så eminent hjälp!
Det är roligt det där med F1! Min Klas "följer" också alla tävlingar ... så gott det går eftersom han numera jobbar på söndagar. Han funderar nu på att köpa en dvd som man kan spela in på så att han får se loppen. Men han nöjer sig inte med F1, han gillar det mesta med motorer och har en motorkanal! Den finns på en extra-tv så jag slipper den i alla fall ; )
Jag ska ta bort ordverifieringen hos mig, jag har också haft jätteproblem med den sista tiden. Skriver fel hela tiden.
Marianne: *hihi* För ovanligheten skull hade vi faktiskt ganska kallt i sovrummet (mannen föredrar varmt, jag vill hellre ha det åt det kyliga hållet). Men det var nog gamla resminnen som spökade (utöver ett behov att gå på toa då...). ;-)
Och Aaju, ja han älskar verkligen att vara med. Men det gör väl alla barn egentligen, jag har bara med vilje alltid uppmuntrat honom. Kanske kan det göra en kommande fru glad i framtiden...?! *hihi* (Och en kommande tonårsmamma. Men det senare kanske bara är önsketänkande.)
Så du har också en F1:are! :-) Min är dock bra på det viset, att han verkligen inte ser på direkt någon annan sport. Slötittar på sporten direkt efter nyheterna gör han väl ibland, men han klagar inte om jag hittar på något annat heller (ändrar kanal, föreslår att vi ska ut osv). ;-)
Och ja, jag överväger också att ta bort ordverifieringen, för att ”skona” mina kommenterare. Så många spams lär det väl inte bli heller.
Skicka en kommentar