
En sned och vind, men vackert blommande orkidé i mitt kontorsfönster. Och klockan halvtre-mörker utanför, med lampor som speglar sig i fönsterrutan ;-)
Jag är en av dem som hoppat på Aurorabuddhas fredagsteman, som just denna fredagen är blommor.
Det kan man ju skriva massor om, också i relation till Grönland. Fast då handlar det kanske främst om avsaknaden av dem. Med snö 6-11 månader om året, beroende på var man bor, är det ju begränsat hur mycket blommor vi har. Eller ja, främst är det väl den frusna marken som ställer till det och hämmar växtligheten.
Fast tro nu inte att det inte blommar här för det. För det gör det. Massor. Att gå i fjällen i juli månad är som att gå i ett enda stort hav av blommor. Bitte, bittesmå blommor, som knappt höjer sig mer än några millimetrar från marken. Men de är där och de är otroligt fina.
Sedan har vi så klart något större blommor också; som maskrosor och landsblomman niviarsiaq.

Vanliga grönländska träd, i deras normala storlek, och min kompis Annas känga!
I allra, allra sydligaste Grönland kan de få träden som finns växa sig så här otroligt stora. Ingen redwoodvarning direkt, men... ;-)
Niviarsiaq, Grönlands landsblomma, växer mer än gärna där det är tort, som här i utkanten av det ökenområde som skapats av Russel Glaciären /inlandsisen i Kangerlussuaq.
En bädd av rosa små, små blommor. En typisk syn om sommaren här i Grönland.
Och små vita blommor... :-)
7 kommentarer:
Ah, vilka sota sma blommor! Som ett helt hav, ar det ju! Sa intressant att hora vad som vaxer dar pa Gronland! (Snygg orkide' oxa!)
Väldigt fina blommor och bilder. Interessant att se typiska blommor för grönland.
Mycket intressant att läsa om den grönländska växtligheten. Hoppas på flera inslag när sommaren är här!
Fina blomster bilder! Dom Gronlandska traden ser lite ut som Japanska bonsai trad tycker jag (som man ju tvingar vaxa sma som miniatyr trad) Men era trad ar ju 'tvingade' av naturen med erat karva klimat. Alltid intressant att se dina bilder.
Aurorabuddha: Och tack till dig för den roliga idén med fredagsteman. Hade det inte varit för det så hade det nog dröjt innan dessa foton kommit i bloggen. :-)
Desiree: Kul du tycker det. Fotona på de små blommorna var dock scannade pappersfoton. Ska försöka ta mig några nya, digitala till nästa blomningssäsong! ;-)
Lilla b: Det kan du lite på; fler blir det! :-)
Anita: Ja, faktiskt är det lite bonsai över dem. Det har jag inte tänkt på förr! :-)
Å, vad fint. Vill åka dit!
Maria: Hihi. Du är välkommen! :-)
Skicka en kommentar