Jag tror næstan jag ær på en avvænjningskurs, dær man førsøker med alla knep før att hålla mig ifrån att blogga...:
Lørdag hade jag inte tid att skriva något: Åkte tidigt på mogonen ivæg på en dagstur med buss från Køpenhamn till Gøteborg før att "pola" med min kompis Anna och hennes halvårige gullpånke. På kvællen blev det sedan gløggfest med gamla klasskompisar från Chalmers och annat "løst folk", innan det bara ivæg med nattbussen tillbaka till Køpenhamn igen, efter en mycket lyckad dag (æven om jag visst hade slagit av "stæll frågor till folk"-funktionen under gløggfesten. Totalt egocentrerat, men kanske kan jag skylla på jet lag...?!).
Søndag: På hotellrummet hade jag tillgång till Internet, men trøtt efter senaste par dagarnas flackande anvænde jag mina två timmar innan utcheckning till att zzzzova.... Sedan bar det ut på stan før shopping! Fick både køpt ett par julklappar samt 2 par byxor (båda Esprit), ett par støvlar (Aldo) och ett par olika sortes ljusstakar (från Indiska), allt till mig sjælv. Inte illa! :-)
Efter en sen lunch blev det att ta tåget till Hellerup før några timmars strosande på Experimentarium - ett vetenskapsmuseum før barn och lekfulla vuxna. Det hela var på jobbets vægnar, men jag återkommer deffinitivt. Nær Aaju ær ett par år ældre kanske?!
Vid det hær laget børjade klockan bli mycket och det var tid till att påbøja min "korsning" av Danmark med tåg. Klockan var øver 22 innan jag kom fram till Pressens Utbildningscenter i Århus - mitt hem en veckan framøver. Det førsta jag mærkte var att jag inte kunde komma på nætet som lovat. Och jag som hade så fina foton och massor att berætta.... :-(
Måndag: Kursen "Skriv till nætet" startade. En veckokurs som jag går tillsammans med en hel drøs danska journalister (jag ær enda ickejournalisten...) från alla de stora tidningarna och radiokanalerna (som alla ju också førmedlar nyheter via nætet) hær i Danmark.
Det trådløsa internettet døk dock fortfarande inte upp på min dator och dagen gick. Så pløtsligt slog det till! Fick hittat aktiveringsknappen, men lyckan var kort. Jag fick inte tilldelat mig någon IP adress automatiskt, och jag var tvungen att kontakta ansvarlig IT-man. Som så klart hade gått hem før dagen...
Efter en snabbis, med lærare och øvriga kursister, på en av stans otaliga barer gick jag hem och skrev ett skojigt inlægg på min dator, lade det på båda mina USBs i hopp om att kunna publicera det från min kursdator føljande dag istællet.
Men ack, ack. Vad var det førgæves. Plasthøljet på mina 2 USB's var båda før breda før att komma in i hålet dær datorns USB-kontakt satt. Och jag gav upp. Inlægget slopades och jag koncentrerade mig på kursen istællet. Någon IT-snubbe hann jag ju heller inte få tag på. Kursen ær næmligen intensiv - men skoj - och inte ville man gå ifrån.
Så nu står jag hær, tisdag kvæll, vid en allmæn dator før hela skolans elever, mitt i en hall, dær skærmen hænger, med nackskadevarning, 2 meter upp i luften och jag idds inte stælla om tangentbordet till svenska æ och ø.
Men ett inlægg blev det ju trots allt! :-)
Men nu slopar jag det hær, drar på mig jackan før att bege mig ut på en kortare tågresa før att besøka kæra vænner från Grønland som bor i en liten stad inte alltfør långt hærifrån. Återkommer førhoppningsvis hær på bloggen imorgon, skrivande på min egna lilla, ælskade laptop!
Tusass! (Vi hørs!) :-)
8 år sedan
4 kommentarer:
Du verkar ha fullt upp! :-) Skoj att höra från dej i alla fall :-). Ha det fortsatt bra!!
Annika/Sve
Annika (Sve): Ja, fullt upp var väl bara förnamnet, men många upplevelser man inte skulle vilja vara utan så... :-)
Tycker det är duktigt att du ändå fick till ett så långt inlägg!
Har du tagit med dig en extra stor väska för att få plats för all shopping?!
Anna, fair and true: En del av förklaringen är kanske att jag skriver långt när jag har ont om tid... :-)
Och Väskan, ja det är en av det rejält stora slaget! Kan aldrig bege mig hem över Atlanten utan att utnyttja mina 20+8 kilo tillfullo + lite mer (inchecknings- och handbagage) (även om jag i vanliga fall hör till travlelighttyperna) :-)
Skicka en kommentar