onsdag, juli 18, 2007

100 år trots bristfällig vård!

Så var vi återigen bjudna till kaffe-mik (se inlägg från igår för förklaring). Det är kommunen som idag bjudit in alla stadens invånare till församlingshuset, för att fira kommunens (och landets?) äldsta invånare, som blir 100 år idag! Får se om vi går... ;-)

Medellivslängden är annars låg här i landet, om än stigande: 63,0 år för män och 69,1 för kvinnor (Grönlands Statistik, 2006). Lågt jämfört med Sveriges 77,6 respektive 82,1 år (Statistiska Centralbyrån).

Anledningarna är många; bl.a spelar det hårda klimatet & det farliga livet som fångare (tidigare den helt dominerande sysselsättningen) in.

Mest iögonfallande är dock den lite bristfälliga vården. Men med ett land nästan 5 gånger så stort som hela Sverige, med en spridd befolkning på under 57.000, är det ju heller inte lätt att erbjuda specialistvård överallt. Ja, faktiskt svårt att erbjuda någon vård överhuvudtaget! Skrämmande men sant.

Inga kommentarer: