Kopiera gärna detta inlägg och svara på frågorna själv. Lägg sedan frågor & svar ut på din blogg - glöm bara inte att meddela mig - eller skicka dem till mig & andra vänner i en mail.
1. Var hittade du den här listan?
Hos bloggaren som kallar sig Mamman.
2. Var är dina föräldrar födda?
På sjukhuset i Lysekil respektive Uddevalla, det var dock inte alls där de växte upp.
3. Vad är det senaste du installerade på datorn?
Nått för att fixa webbank, men det funkade inte då koden jag fått hade blivit för gammal....
4. Vilken är din favoritrestaurang?
Ingen speciell just nu.
5. När badade du i en pool senast?
För några veckor sedan, i badhuset Malik (=våg) hemma i Nuuk.
6. Har du varit med i någon skolpjäs?
Riktigt många. Var en teaterapa.
7. Hur många barn vill du ha?
Har en son på 3 år (om en dryg vecka...), och ett syskon vore väl egentligen på sin plats. Men då skillnaden, enligt mig, gärna inte ska vara så mycket mer än 2-3 år, verkar det vara lite för sent... ;-)
8. Vilken musikstil tycker du mest illa om?
Datagjord blipp blopp....
9. Vad har du för TV-kanaler?
Nuuk TVs ”pakke 1”, med ca 15 kanaler, knasigt nog inklusive SVT1. Just den sänds dock direkt, vilket gör att alla program förskjuts med 4 timmar. Det som sänds kl 20 i Sverige, sänds kl 16 hemma hos oss.
10. Har du åkt moped någon gång?
Jodå, både åkt & kört.
11. Har du busringt någon gång?
Ja, fast var ingen hejare på det direkt. Har alltför lätt till skratt.
12. Har du fått felparkeringsböter?
Nepp. Och tror det är omöjligt där jag bor, då det inte finns parkeringsvakter på Grönland! :-)
13. Har du hoppat/kan du tänka dig att hoppa bungyjump eller fallskärm?
Har inte, men har alltid gärna velat hoppa fallskärm. Tendensen att lätt bli åksjuk gör dock att jag tvekar något vad bungyjumpet angår. Men med lite Calma åksjuke tuggumi ska nog det oxå gå... ;-) I Grönland är dock enda tillgängliga alternativet paragliding.
14. Vilken är den plats längst bort som du har besökt?
I förhållande till vad? Sverige eller Grönland? Segrande går dock säkert någon av ställena jag besökte under min sicksackresa genom Kina, mellan Hong Kong och Beijing/Peking, sommaren 2000, eller kanske Vancouver Island, under Canadaresan 2002. Jag har dock aldrig besökt sydliga halvklotet. Det blir något för framtiden.
15. Har du en egen trädgård?
Nej, tyvärr. Balkongen kunde också gärna vara rejält mycket större.
16. Vilken är din favorit bland tecknade serier?
Står stilla just nu. Läser inte så mycket sånna numera.
17. Kan du alla orden i nationalsången?
Ja, i de första två, officiella, verserna iaf.
18. Badkar eller duschkabin?
Kabin vet jag inte, men dusch är det mest praktiska i vardagen. Badkar får man skaffa sig när det ska lyxas till lite, alternativt när Aaju har blivit för stor för badbaljan.
19. Vilken är den bästa film du sett senaste månaden?
Världspremiären på ”Kærlighed på film”, ett danskt drama, som jag nog hellre vill beskriva som thriller, med lite smått komiska inslag. Oväntat överraskande och därmed riktigt fängslande.
20. Favoritpizza?
Anna S tipsade mig i somras om att äta pizza med sallad på och det var alltså riktigt gott! Sådana moderniteter har vi ju inte haft på Grönland, men det är på intåg, även om det nu inte är garanterad tillgång på färska grönsaker hela året.
När det gäller Pan Pizza så ska det gärna vara något rätt starkt med nachos på, som man doppar i gräddfil.
21. Chips eller popcorn?
Chips med egengjord dipp. Men försöker hålla mig till ”nyttigare” popcorn (Holger är oxå popcornoman så...).
22. Vilken färg på läppstift använder du?
Som max blir det färgad läppglans i något mörkare nyans och konturer med en läppenna. Annars mest ofärgad läppsyl.
23. Har du rökt jordnötsskal någon gång?
Makrill & ål ja, och hoppas att någon gång skaffa rök här på Grönland för att fixa till den stora öringsfångsten, men jordnötsskal..?! Nej, aldrig.
24. Har du någonsin varit med i en skönhetstävling?
Nepp. Och ångrar det inte.
25. Apelsin- eller äppeljuice?
Apelsin!
26. Vem är den senaste som du åt ute med, vad åt ni?
Min svenska familj; pappa, systrar, systerdotter, svåger och min son, efter tacksägelsen för min mamma i söndags. De flesta tog sig hamburgare, själv åt jag lövbiff. Det var inte så mycket att välja på.
27. Favoritchoklad?
Belgisk tryffel med kakao på.
28. När röstade du senast?
Senaste riksdagsvalet, på svenska konsulatet i Nuuk. Ett konsulat som jag inte vet om det existerar ännu, då affären det låg i har stängt.
29. När åt du en hemodlad tomat sist?
Hos syrran i lördags. Mums!
30. Har du vunnit en prispokal någon gång?
Ja, det blev faktiskt ett par under mina år på skytteklubben.
31. Är du bra på matlagning?
Tycker det brukar smaka gott det jag gör, även om jag inte krånglar till det alltför mycket. Följer aldrig recept (undantaget när jag bakar) utan gör saker på känn.
32. Klarar du att tanka själv?
Nemas problemas.
33. Har du beställt något från något av de där shoppingprogrammen som går på reklamtevekanalerna?
Nepp, och kommer nog inte att göra det heller.
34. Pepsi eller Coca Cola?
På Grönland har vi bara CC så… ;-)
35. Har du varit tvungen att använda uniform i något jobb?
Ja, när jag sommarjobbade i en mataffär.
36. Vad var det senaste du handlade?
En liten nalle till mig själv, med magnet på magen samt i alla 4 tassarna. ;-)
37. Har du kräkts offentligt?
Ja, på Liseberg som hyfsat liten. Vi åt mat och sprang sedan från attraktion till attraktion som galningar. I Rainbow blev jag tillslut riktigt dårlig, och råkade spy, utöver på mig själv, oxå lite på en okänd tjej i då supermodern Levisjacka. Hon såg inte alltför glad ut.
38. Vill du helst bli mångmiljardär eller hitta den sanna kärleken?
Lycka & kärlek kan inte köpas för pengar, så...
39. Tror du på kärlek vid första ögonblicket?
Jo, det kan nog ske.
40. Har du ringt något betalnummer?
Ja, någon enstaka gång, till någon välgörenhetsgala.
41. Kan man vara vän med sitt ex?
Ja, det är jag överbevisad om. Med lite vilja så går det alltid... ;-)
42. Vem var det du besökte på sjukhus senast?
Trots många veckor med dagligt pendlande för att besöka mamma, så var det Holgers faster som besöktes senast. Allra senast jag var på sjukhuset mötte jag dock upp med syrran, som varit hos doktorn.
43. Hade du mycket hår som liten bebis?
Ja. Kraftigt & mörkt, helt från födseln, precis som min son.
44. Vad har du för meddelande på din telefon/mobilsvar?
Standardsvaret med en röst från telefonbolaget, där jag själv bara säger mitt namn. Tråkigt men sant.
45. Vad har du i din väska?
En plånbok för mynt & sedlar, en separat kortportmonä, bläckpenna, litet skrivblock, USB, kamera, kamerasladd & extra batterier. Allt mer eller mindre ett måste när jag går utanför dörren.
46. Någon favoritsak du gör innan du går och lägger dig?
Borstar tänderna! Väl i sängen läser jag gärna; en gammal tradition jag äntligen har kunnat ta upp igen (under Aajus första par år var jag för trött för att läsa).
47. Vad är du tacksam för idag?
Att vi i närmsta familjen har varandra & att jag i dag fick uppleva när Aaju för 1:a gången upptäckte att frukter växer i trän. Vilken blick han fick! Vilken lycka! För en liten grönländare, som aldrig ser träd på hemmaplan, var det minst sagt fascinerande at plocka päron & äpplen direkt från träden och bara börja äta! :-)
8 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar