måndag, september 17, 2007

Sisimiut nästa

Sjön mitt i Sisimiut, september 2006
Klockan är bara lite drygt 7, ändå har jag redan hunnit vara uppe i över två timmar. Holger skulle nämligen upp tidigt idag, för att flyga norrut, till Sisimiut, Grönlands näststörsta stad, med ca 5.400 invånare. Han ska dit med jobbet. Det är nämligen där som själva skolan, vars filial han jobbar på, ligger.

Det blir en vecka i den vackra staden strax norr om polcirkeln, där norrskenet oftast är som starkast och där folk tycks vara lite extra företagsamma. För turisten är möjligheterna att åka snöscooter som störst här (jämfört med i resten av landet), men man kan självklart även åka mer traditionellt med hundsläde. Och möjligheterna att fynda billigare souvenirer, är deffinitivt mångt större i Sisimiut än i Ilulissat, Nuuk & Kangerlussuaq, ställen än fler turister & affärsresanden passerar.

Inga kommentarer: