Klockan är 23.53 (lördag) och jag har äntligen satt mig ner, efter en lång dag på två ben. Holger har precis startat en film (på dvd:n) och jag sitter här med min bärbara dator i knät. Idag har man helt klart hunnit med massor, och det känns.
Började dagen (efter frukost) med storstädning. Senare blev det en del inhopp här & där, men turligt nog tog Holger det tyngre lasset på den fronten. Själv hade jag ansvaret för bakandet, med Aaju som assistent.
Igår (alltså fredag) bakada jag (obligatoriska) havrerutor. Idag var det dax för mjuk marknadspepparkaka, toscakaka & russinbullar. Det senare är närmast obligatoriskt på grönländska firanden. Fast jag har alltid valt att baka dem på mammas grundrecept för kanelbullar, semlor & lussekatter. Ett riktigt dunderrecept, som inte alls resulterar i torra, smaklösa bullar, som de andras. *hihi* :-P
Sedan fick jag också fixat til tre tårtor; 2 traditionella med jordgubb samt en chokladtårta med banan. Imorgon ska de så garneras, med skogsbär respektive kiwi. Det ska nog bli smarrigt... ;-)
Mitt i alltihop fick vi också till tre timmars shopping & lunchande på stan. Det blev bl.a handlat mat, nya vinterstövlar till Aaju och äntligen, äntligen; en lampa som kunde ersätta vår soffbordslampa. Den var ful redan från början, men blev heller inte bättre när Holger slog huvudet i den, så att den stora glasskärmen gick sönder... *Aaj*
Imorgon väntar matlagningen (och kalaset... :-) ). Det ska bakas myskoxpizzor med pepperoni respektive räkor. Dessutom ska det kokas rensoppa och det ska fixas med både torrkad fisk, torkat valkött, rå valhud samt rått valspäck. Yummy for your tummy..! :-)
Grabbarna ska nog bli firade rejält imorgon! Men nu är det väl dax att joina Holger & se film lite mer helhjärtat! :-) (Klockan är, som kan ses nedan 0.28, natten till söndag, kalasdagen med stort K.)
Godnatt!
8 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar