fredag, februari 08, 2008

Fredagstema: Jorden runt med ett Mmmmm....



Först, dagens väderrapport:
Temperaturen är -26 C, medräknat den ganska starka vinden/köldfaktorn blir det -44 C. Ganska hög luftfuktighet har vi också. Det blev därför att flera gånger under turen till jobbet pilla bort halsduken som insisterade på att frysa fast under näsan, och väl på jobbet fick jag torka små istappar från ögonfransarna, som klistrat ihop ögonlocken...! Jag lovar; det är inte ens standard här i Nuuk i februari månad.

Show & tell

Men till det dagens inlägg ska handla om. Denna veckas fredagstema/show & tell är nämligen inte kyla utan ”Choklad”. Och något lättare att skriva om borde det ju inte finnas för en chokladoman som mig. *hihi* Och det trots att jag med start denna vecka lovat mig själv att hålla mig så mycket borta från allt vad sådana sockerbomber heter.

Problemet är nämligen att Holger och jag enligt vågen helt bytt idealvikt med varandra typ. Lite Helan & Halvan med andra ord! Han är ju trots allt över 20 cm längre än mig. Så det gäller för mig att ”tappa bort” några kilon, samtidigt som det är någon som ska intensivgödas. En lite klurig kombination för kocken...!

Choklad är annars en liten livlina i mitt liv. Ett par dagar varje månad är denna bruna massa t.ex det enda som kan helt kan kontrollera mitt humör. Och finns det något bättre än choklad för att få en rejäl energikick när sådana behövs?


Och jag har massor av resehistorier relaterat till choklad också...:

T.ex den från då min syster och jag luffade i Indien 1997 och smått utmattade av en månad levande på vattenmeloner, bananer & kokoskex samt massor av flaskvatten, totalt oväntat mötte en man, mitt ute i den Indiska öknen (eller ja, snarare den mycket öde, ökenliknande prärien) som sålde Mars choklad & Pringles chips! Det fanns inte ett hus i närheten. Ingenting. Bara huset där han satt på en matta och sålde dessa för oss vid det laget exotiska, importerade varor. Det var garanterat vår räddning, just då! *hihi*


Det är inte chokladförsäljaren ni ser på fotot. Jag har nämligen bara fått med mig 3 foton hit till Grönland från vår underbara Indienresa, så detta foto på syrran & slottsvakten i Jaipur får duga. :-)

Eller de underbara chokladpralinerna man kunde se framställas från en flytande chokladmassa som hälldes ut över ett stort stenbord, i så många små ”chokladerier” i den smått Disneyliknande staden Banff, i canadensiska Rocky Mountains, 2002. (Och jo, jag vet man kan se det på andra ställen oxå, men det är riktigt fränt ändå! Och själv har jag bara sett det där och på TV, vad jag kan komma ihåg så...! *hihi*)


Banff var ett av ställena vi besökte när jag tillsammans med några kompisar bilade i Canada. Turen gick ca som följer, i grova drag: Calgary – Banff – Lake Louise (såklart *hihi*) – Jasper – Edmonton – Drumheller (stället med alla dinosaurier) – Calgary igen - Vancouver – Victoria – Vancouver Island runt.


Och här är dem som var med på turen. Kortet är taget precis efter vi varit inne och försett oss med litte sött på en av Banffs alla gotteaffärer! :-)

Och sedan har jag ju också en drös av chokladupplevelser från Chokladmekkat Belgien förra året, 2007. Och ja, de fotona är ju digitala och lätttillgängliga, så nedan kommer ett par av dem.


Om det ändå vore jordgubbssäsong snart...! Och läckrare "grillspätt" än dem till höger kan man väl inte hitta?! :-)


Numma, numma...




I många belgiska skyltfönster (i turistkvarteren ;-)) ser man dessa snurrande torn av flytande choklad. De gör sig inte så bra på bild, men live...: Mums!!





Eller varför inte en belgisk våffla med chokladsås på, eventuellt också heldoppad i choklad? En sockerbomb helt klart, men GOTT! :-)

Men allra mest förknippar jag ändå choklad med Marabou. Och det kommer nog lite från min uppväxt. Och då menar jag inte minnena från gymnasiekompisens (jo, vi är oxå kompisar nu :-) ) garage som var fullt av Marabou-produkter som man bara kunde äta lös på. ;-) Nej det var något annat, något mycket tidigare som satt sina spår.

Min morfar hade nämligen alltid en 200 grams kaka Marabou mjölkchoklad i kylskåpet, som man fick två rutor av när man kom på besök. Den smaken, den njutningen. Det går inte att hitta choklad i hela världen som kan konkurrera med det! (Även om belgisk tryffel är på gränsen... ;-) )

För några månader sedan fick jag så ett tips från
Annika om en ny smak: Marabou mjölkchoklad + Daim. Det var något jag bara var tvungen att smaka, så det var nästan bara att springa ner till affären med en gång och hoppas på det bästa. För ja, så otroligt lyckligt lottad är vi att vi numera kan köpa Marabou i Nuuk, Grönland. Bara några få olika produkter, men ändå! Ren lyx för en exilsvensk. (Men å andra sidan har vi ingen IKEA, eller H&M för den delen, som så många andra uomlandssvenskar har...)

De hade den nya smaken och den var definitivt ingen besvikelse! Mums, mums. Farligt mums för en notorisk tröstätare som var mitt uppe i en tuff period, men lite måste man ju unna sig! ;-) Och en ny favorit (utöver den oslagbara rena mjölkshokladen) var funnen!

Till min förvåning hittade jag så ännu en ny smak i butiken här i veckan; Marabou + Non Stop (se fotot i början av inlägget). Ja, kanske är den inte ny där hemma, men för mig var den ny, och efter noga övervägande blev det också första provsmaket. Kunde dock konstatera att den fö mig var långt ifrån en lika stor hit som Daimkombinationen. Tur för mig, för därför var det inte så jättesvårt för mig att lämna över resterna till den antibantande Holger redan efter att jag bara ätit en rad. Eller är det bara jag som äntligen har blivit disciplinerad vad gäller choklad..?! Njää, knappast....! ”Non Stop”-smaken var bara helt enkelt inget för mig.


Vad säger ni andra; vilken Marabou är er favorit? Eller choklad generellt?

24 kommentarer:

Anita sa...

-26! OOOOOO! med istappar i ogonfransarna! Wow vad tufft!
Ett valdigt ambitiost choklad reportage. Jatte intressant. Jag forstar det dar med 'helan och halvan' problemet.. Maken har ar ganska spinkig, och det ar VALDIGT latt att ga om honom i vikt. Inte kul. Har forsokt goda honom (med choklad t.ex.:) men inget hjalper. Han kan ata precis vad som helst och gar inte upp i vikt. Onskar jag hade det problemet :)

Anonym sa...

Oooooooh choklaaaaad *dreggel* jag skulle kunna leva på choklad. Om man fick i sig alla näringsämnena då ;) Men har du provat Marabous choklad med Digestivekex-kulor i? Underbart! Eller Apelsinkrokant. Eller bara helt slät vanlig. Eller Shweizernöt! Eller... Tror att det bli choklad här framför tv'n ikväll :)

Lullun sa...

Anita: Ja, det är inte bara, bara att gå ut för tiden. Man måste noga planera vad man ska ta på sig vill jag lova. Speciellt om man som jag ska gå bortanför de skyddande husen i motvind. Det svider vill jag lova! :-)
Och ja, visst är det konstigt hur vissa (speciellt män) bara kan proppa i sig. Min han kan utan problem proppa i sig en påse godis, en pås popcorn/chips och en hel drös annat nyttigt som onyuttigt utöver maten, kväll efter kväll, och ändå är ahn mager som en pinne! Jag skulle inte heller tacka nej för att få en bit av det "problemet" (för ja, det börjar faktiskt bli ett problem för honom). ;-)

Camilla: Håller med: Ooooh choklad! :-) Och jo, har testat dem; både digestive och apelsin. De är bara dunder!! Shweizernöt var dock länge sedan sist. Gillade den nämligen inte alls som liten, men det skulle nog vara annorlunda nu! Och ja unna dig en choklad ikäll, det är ju bara sååå gott! :-)

Fritt ur hjärtat sa...

Ska jag någon gång "synda" köper jag Kexchoklad. Annars äter vi rätt mycket mörk choklad här, ekologisk, så klart.

Ditt chokladbidrag är mycket intressant! Vem har förut tänkt på IKEAS roll i chokladsugetsvärld!!

Lullun sa...

Simone: Åhh (Cloettas) Kexchoklad, ja DET är gott! Brukar vara en av de första sakerna jag köper när jag kommer till Sverige. Och mörk choklad, det börjar jag också äta mer och mer. Särskilt i "karamellform". Att köpa en hel chokladkaka blir ändå inte att man gör så ofta, varken mörk eller ljus. :-)

Men jo IKEA, det är verkligen en viktig affär för många svenskar i utlandet. Utomlands brukar de nämligen ha en lite "Sverigebutik" som förser svenskarna och andra nyfikna med allt från knäckebröd och sill till glögg och godis (choklad, saltlakris...), som ju kan vara lite svårt att få tag på annars. :-)

Lullun sa...

Alla: Oj, vad många slåfel det var i mina tidigare kommentarer. F'låt! :-)

Desiree sa...

Åh vilket härligt inlägg! De där jordgubbsspetten var ju verkligen to die for, mums! Belgien verkar vara rena himmelriket för en chokladälskare. Dit skulle man helt klart åka på chokladresa någon dag. Roligt att få ta del av dina chokladreseberättelser. Marabou Nonstop har jag inte sett innan.

Saltistjejen sa...

Non-stop chokladen har jag aldrig sett förut!! Så för mig var den också ny. Det är kul att de förnyar smakerna lite tycker jag. Så länge de behåller de gamla också.

Jättekul med din Indienresa också!! Haha! Undrar hur han fick tag på produkterna där ute i ingenstans!?!?

aurorabuddha sa...

Burr vad kallt ni har, stackars manniskor. :o)

Jag blir nastan yr att lasa om dina chokladupplevelser. Det var det varsta vad manga choklad upplevelser du har varit med om! Tack for att du berattar om dom!

Della sa...

Nu blev jag VERkLIGEN sugen på choklad. Jag är egentligen inte någon sötsaksälskande människa, men choklad - det är något annat det. Är man uppväxt i Sverige är det väl Marabou som står för hur choklad ska smaka egentligem.

Lilla B sa...

Marabous Dark Milk är favoriten för tillfället.

Lullun sa...

Desiree: Det är svårt att bli annat än "härligt" när vi pratar om choklad. *hihi*
Ja, Belgien är verkligen otroligt mycket ”Choklad”. Självklart mest i turiststråken, men vad jag förstår utifrån att ha sett mina belgiska vänners skafferier, så går belgarna själva också mycket upp i det (men nu är ju jag låångt ifrån en Belgienexpert). Bara alla smakprover man får, strosande från den ena chokladbutiken till den nästa, ja bara det gör resan till Belgien iaf väl värd pengarna. Dessutom har de ju en spännande historia, vackra hus, shopping för den som gillar det (även om det är dyrt i just Bryssel) osv. så en tur dit är verkligen inte helt fy skam! :-)
Non-stopen, nej jag tror verkligen den är rätt ny. Kan inte minnas att jag såg den i Sverige heller, när jag var där veckan innan jul.

Saltistjejen: Som jag skrev til Desiree så tror jag verkligen den är väldigt ny, men tyvär ingen hit för mig. Den mörka non-stopen liksom tog smaken från mjölkchokladen och omvänt, så man liksom inte kunde urskilja smaken på någotdera. Men helt klar är det kul de försöker sig på nya smaker. Har blivit mycket sånt senaste åren, och jag provar mer än gärna! ;-)
Ja, var den snubben fick tag på sakerna vet jag inte. Kanske vill vi inte ens riktigt veta. ;-) Men gott smakade det! Nej, himmelskt faktiskt! :-)

Auroabuddha: Ja här svettas vi inte direkt. Men idag är det bättre. ”Bara” -22 och ljusblårosa himmel och svag vind. Jag ska garanterat ut på en tur! :-)
Och jo, jag och choklad har en tendens att springa in i varandra, så jag har en hel del storrys på lut. Får bli till nästa gång det är choklad som fredagstema... *hihi*

Della: Samma här faktiskt; är inte så galen i sötsaker, men choklad... ;-) Och jo, visst är det nog så att Marabou har präglat de flesta svenskar rejält. Måste dock erkänna att jag hittat många guldkorn utan ett M på omslaget senaste åren. Men ska det vara vanlig, ren chokladkaka så är det oslagbart. Det är ju också alla minnena som ligger i/förknippas med smaken som gör det. :-)

Lilla B: Ja, M:s Dark Milk är god. Ingen jag äter upp i ett bitt, men super att småäta på tycker jag! :-)

Annika sa...

AH! Mums!!! Den chokladen med non-stop i vill jag prova!! GOD!!
KUL med berättelsen från Indien och bilderna...
-26!!! I like that!!!

Annika US

Anonym sa...

Mmmm choklad, sitter faktiskt och äter det samtidigt som jag läser din blogg på Guldheden i Gbg. Uppskattar ditt bloggande massor. Min favorit från marabou är kokos varianten som tråkigt nog försvann. Mailade företaget och frågade var den tog vägen och den sålde tydligen tillräckligt... men jag då, hehe? Ge mig en chans så kunde jag nog ge en vinst av mitt ätande, hmm borde nog tacka för att den försvann. Ha en trevlig helg.

Lullun sa...

Annika: Så blir det kanske en tur till IKEA framöver, på Non Stop jakt? ;-) Och kanske borde du ändå försöka övertala familjen att flytta lite längre norrut...? ;-)

Fengirl: Välkommen till min blogg och kul du gillar den! :-) Guldheden, ja det är ju trakter man känner sig lite hemma i, även om Göteborg känns ganska långt borta just nu. *hihi* Och ja, kanske var det bäst ändå, att du inte själv skulle stå för att hålla uppe försäljningssiffrorna. Men kanske hade du kunnat starta en liten reklamkampanj istället?! :-)
Trevlig helg till dig oxå! :-)

KARLAVAGNEN sa...

Mörk choklad... Marabous lyxvariant tex... Med hallon...Räcker med en liten bit.

Tankevågor sa...

Hjälp vad jag fryser när jag läser om istappar i ögonfransarna! Härlig läsning ändå och det värmer ju upp med dina ord om öken och Indien. Choklad är ett måste här med. Men jag har mer och mer börjat äta den mörka. Då behövs int eså mycket och goood är den.

Lullun sa...

Karlavagnen: *Mmmm* Låter som en god kombination!

Londongirl: Ja, Indien fick vara med och väga upp lite i temperaturerna *hihi* Ja, jag har också börjat utforska den "mörka" sidan av chokladvärlden de senaste par åren, och där finns verkligen mycket mums! :-)

Anonym sa...

Så härliga bilder och gud så kul att läsa om choklad som är en stor passion. Äter det dagligen.

Belgiska våfflor.... gud så gott...

Lullun sa...

Maria: Ja, visst är choklad gott, och belgiska våfflor. Farligt gott! :-)

Anna, Fair and True sa...

Åh vad intressant att höra om dina olika chokladupplevelser! Du verkar ha rest en hel del. Mitt Show & Tell blev ju också om belgisk choklad fast en mycket kort inlägg pga tidsbrist.

Marabou är ju inte lika "riktig" choklad jämfört med belgisk t ex men samtidigt är Marabou så himla god jämfört med andra märken i samma kategori, t ex Hersheys eller Cadbury (usch!).

Lullun sa...

Anna, Fair and True: Jo, en hel del resande har det allt blivit genom åren. ;-) Och jo visst är det så, Marabou är egentligen inte "riktigt" choklad, men smaken sitter där ändå så "fastrotad" från barndommen. God belgisk tryffel dock, DET är choklad nästan värt att döda för... *hihi* En ren njutning.
Och ja, jag kan komma på fler namn på den urk-listan. Freja, Marabou och eventuellt Toms kan gå godkänt, inte så många fler... ;-)

Anna, Fair and True sa...

Freja och Tom har jag inte ens hört talas om men tur är kanske det?!!

Lullun sa...

Anna, Fair and True: Freia och Toms är Norges respektive Danmarks motsvarigheter till Marabou (nationalsymboler i chokladform typ *hihi* ), där speciellt Freia gör en choklad som deffinitivt är värd sitt pris. Deras nötchoklad är något alldeles extra. :-)