fredag, februari 15, 2008

Fredagstema: Hjärtformade saker

Som några av er kanske minns så har ju jag redan, för inte så länge sedan, skrivit om hjärtformade saker; eller närmare bestämt om en hjärtformad potatis - en kärlekspotatis - i inlägget ”Potatis, kartofler & naatsiiaq” från november 2007! *hihi*

Men dagens fredagstema är ju hjärtformade saker och då får jag helt enkelt komma upp med något nytt med denna form. Och vad passar bättre än Holgers allra första julklapp till mig: En glasskulptur av Mats Jonasson, som nu har en central placering i bokhyllan.


Julklappen från Holger står med sonens hand- och fotavtryck i bakgrunden (från då Aaju var 3,5 månad gammal) samt ett foto från hans första "riktiga" badkarsbad tagit samma dag.

Annars var det ju Alla Hjärtans Dag igår, och det innebar att Holger fick ett hemmagjort kort från mig (med ett par hjärtan på...). Från andra hållet, alltså till mig, blev det desto mer; en blomma & choklad. En hemlighet som en ivrig Aaju inte kunde hålla sig från att säga. Så snart jag klev in i bilen, när grabbsen kom och hämtade mig efter jobbet, ropade han ut att ataata (pappa) och han minsan hade varit och köpt en blomma till mamma, som stod där hemma och väntade!! :-)

Hela familjen unnade sig sedan att åka ner på stan för att köpa ett par pizzor med sig hem. Inget slit med matlagning, och nästan ingen disk. Lyx! *hihi*

Sedan får jag erkänna att jag var lite slapp; det blev inga Alla Hjärtans Dag hälsningar till övrig släkt och vänner. Inte mer än den som kom här i bloggen igår. Men självklart tänkte jag på er ändå! :-)

14 kommentarer:

Annika sa...

Den där glasskulpturen är helt fantastiskt fin, Lollo! en sådan skulle jag också vilja ha!!
Otroligt fin!
Potatisen är också klart ovanlig!! KUL att få en sådan när man gräver upp potatislandet...
Som vanligt roligt att se hur alla tolkar temat!!
Ha en fin fredag!!

Lullun sa...

Annika (US): Där var du snabb, tror t.o.m att du läste innan jag hann med att bli helt klar. ;-)
Ja, jag gillar också det lilla glashjärtat, och jag som normalt inte är så glad i glas, speciellt ofärgat glas. Att Holger tycker att han är kass på att köpa presenter kan jag inte förstå! :-)
Och potatisen; ja den var kul. Den blev sedan uppäten på julafton. Det skulle ju till en speciell dag för en speciell potatis! *hihi*

Fritt ur hjärtat sa...

O, ja, glashjärtat är underbart, ett sådant skulle jag definitivt ha plats med! Hos mig blev hjärt temat mer åt trädgårdsamatörhållet:-) Ha en toppen helg!

aurorabuddha sa...

En hjartformad potatis! Det ar ju forunderligt vad naturen staller till! Och vacker glasskulptur!

Jag tycker att det ar varldens enklaste att kopa presenter till mig. Det sager jag till maken hela tiden. Jag tycker det ar jattesvart att kopa presenter till honom. Och det varsta ar att han vill inte ha ngonting sarskilt heller. Fred jorden sager han att han vill ha...

Desiree sa...

Potatisen var verkligen unik och kul. Vilket fint glashjärta du fått av Holger. Vacker samlat tillsammans med fotot på Aaju och hans hand och fotavtryck. Hjärtat kan ses som en symbol för er kärlek som skapade er underbara lilla Aaju.

Lullun sa...

Simone: Hjärtat är köpt i Sverige, så om du har tur kan du kanske hitta ett på Duka eller Cervera. Men det är ju klart, den har ju några år på nacken...
Tittar förbi och ser ditt inlägg senare! :-)

Aurorabuddha: Ja, visst är naturen finurlig ibland! :-)
Och presenter; ja, jag tycker det generellt är lite klurigt att köpa presenter till män, speciellt mina svågrar. Grabben där hemma går ändå hyfsat; bara det har något med flygplan eller dataspel så blir han glad... :-)

Desiree: *hihi* Ja, så skulle man ju faktiskt kunna tolka det. Har ju faktiskt medvetet ställt det där, som en samlad "familjehörna". Annars är det mest övrig familj och resminnen (inklusive saker från Grönland & Sverige) som är representerade i hyllorna, utöver böcker då såklart! ;-)

Saltistjejen sa...

Haha! Jag tycker din potis är så cool!!! :-)
Och vi har faktiskt en likadan glasskulptur som vi fick i bröllopspresent från några av våra vänner. Den står också framme i bokhyllan vid våra bröllopsbilder. :-)
Jag har sett att de säljer den (i lite olika storlekar tror jag) på Arlanda Taxfree bl a, så jag gissar att man kan köpa den i Sverige fortfarande.

Lullun sa...

Saltistjejen: Tack; det är ju inte varje dag man är tjejen med den coolaste potatisen...! *Hihi*
Och lustigt att ni har den samma glasskulptur! Så får vi hoppas de andra som önskade en, hittar sig en oxå! :-)

Anna, Fair and True sa...

Typiskt barn att avslöja! Men så gulligt!

Hur är pizzan i Nuuk då? Vad för annan snabbmat har ni?

Lullun sa...

Anna, Fari and True: Ja, visst är det typiskt barn (och min svärmor... ;-) ) att inte kunna hålla sig. Men man kan ju inte annat än le åt det. Lite roligt är det ju ändå (även om min svärmor på 55 år ju egentligen borde ha lärt sig vid det här laget *hihi*).

Pizzan i Nuuk? Ja det är inget som man som svensk ropar av glädje av (även om den är lite i "svensk stil", jämfört med t.ex italiensk eller amerikansk). Utbudet är väldigt begränsat också, det serveras bara på ett par ställen och det är inga riktiga pizzerior utan ställen som främst säljer hamburgare osv.

Sedan vet jag inte hur mycket snabbmat det egentligen är vi har. Grillbarer har vi en del, med standardutbud på hamburgare (Sibylla-style), fransk hot dog och liknande. "Taibox" är nog det mest exotiska man kan få (frånsett grönländsk mat då så klart ;-) ) och vi har inget som kommer i närheten av McDonalds-kedjor eller liknande. Kan deffinitivt skriva ett par inlägg på detta området... ;-)

Anita sa...

Vad konstigt! Jag svar jag var har tidigare och lamnade kommentar. Hur kunde den bara forsvinna?
Det var ju en jatte rolig potatis! :) och fin glasstaty med hjarta i. Nar jag ser Aaju's hand och fot avtryck sa onskar jag att jag hade tankt pa att gora det men dottern. Vad kul det hade varit att ha idag.

Lullun sa...

Anita: Ja ibland så försvinner bara kommentarerna ibland. Konstigt... Jag har dock märkt att det bland har berott på att maskinen inte accepterat verifieringskoden, och reflekterar man inte över det och klickar för att kommentera på en annan blogg så öppnas den bloggens kommentarer i samma fönster och det man skrivit på den första bloggen försvinner. :-(
Ja, avtrycken är jag verkligen glad för att jag kom ihåg tillslut. Planen var att göra det när han var mer eller mindre nyfödd. Men så skulle man ju ha tag på grejerna och tiden gick... Men 3.5 månad är ju fortfarande litet, så jag borde inte klaga. ;-)

Tankevågor sa...

Åh vad fint det var det där avtrycket på Aaju's hand och fot! Det ska jag komma ihåg att tipsa om nu när vi snart ska få en liten bebis i vår släkt...
Hjärtat var också fint....en väldigt fin julklapp att få. Romanstisk man! :)

Lullun sa...

Londongirl: Ja, tipsa dina vänner för det är verkligen kul att ha. Sedan kan man så klart få gjort dem lite mer proffesionellt också än det vi gjorde (vi knåbade ihop det själva). Det finns bland annat en svenskt företag, där man kan beställa fina avtryck i brons osv. De har en hemsida, så den går säkert att googla fram. :-)
Och ja, ibland kan kan han få till det, mannen. *hihi*