
Fotot är resultatet av att slumpmässigt ha ryckt var 10:e bok ut ur min hylla. Det är första och enda gången jag är glad för att jag fått med mig så få av mina böcker från Sverige. Hade jag haft alla dem här hade det nämligen deffinitivt varit mååånga fler böcker att fota. Så stor öppen golvyta tror jag inte ens jag har... ;-) *)
Så var det dax för Desirees sista fredagstema och nu träffade hon huvudet på spiken, genom att välja ämnet ”Böcker: Vilka slags böcker gillar ni? Hur mycket böcker läser ni? Favoritbok, författare?”
Även om det blivit läst förhållandevis lite och väldigt i intervall/perioder senaste åren så har böcker alltid varit en stor passion för mig, helt sedan mycket korta barnsben och jag har alltid minst en bok ”igång”, ibland flera.
Hos Anna, Fair and True hittade jag för ett tag sedan följande lista som jag tyckte var passande att svara på just i dag:
1. Vilken bok läste du senast?
Den senaste jag läste ut var Björn Kumms ”Che” om Che Guevaras liv. Nu är jag igång med Peter Fröberg Idlings ”Pol Pots leende”, en närmast poetisk reportage-/dokumentärsbok om folkmordet i Kambodja under 1970-talet och den aningslösa svenska vänstern.
2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Hoppas på att det blir den helt nyutgivna boken ”Grønland – Mægtig og afmægtig” av den danska journalisten Marianne Krogh Andersen. Enligt danska recensioner är den ett kritiskt, men kärleksfullt porträtt av det moderna Grönland (med foton av bl.a min chefs fru *hihi*). Boken är dock slutsåld i bokhandeln här och hela nästa leverans är redan tingad, dock inte av mig...
Jag känner också att det snart är på tiden att jag får läst lite fler svenska ”klassiker” igen. Gillar historiska, skönlitterära skildringar om hur livet i Sverige var förr, men nu var det mååånga år sedan jag läste någon sådan bok sist.
Nuuks söta lilla bokhandel – dock utan tvekan Grönlands största – med det passande namnet Atuagkat (Boken) som främst har böcker på grönländska & danska, samt ”turistböcker” på t.ex engelska och tyska. Ingen möjlighet att impulsköpa barnböcker till min bokälskande son med andra ord. Det saknar jag.
3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Det är nog en ganska bra blandning. Könet på författaren är aldrig det som är avgörande om jag ska läsa en bok eller ej. Generellt har jag också böcker av många olika författare. Gillar variation och läser sällan många böcker av en och samma författare.
4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Japp, självklart! Jag räknar sidor, räknar ut lästa/olästa procent osv. ;-)
5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Normalt går jag bara in i bokhandeln och i lungt & ro hittar fram böcker som verkar intressanta från att ha läst på baksidan och bläddrat lite. När jag bodde i Göteborg tog jag ofta vägen om olika bokhandlar & anikvariat upp till flera gånger i veckan. Att köpa böcker på nätet har jag därför nästan aldrig gjort; jag är en bokhandeloman helt enkelt!
Topplistor håller jag inte heller kollen på. Boende i ett land med ganska begränsat bokurval måste jag dock börja strukturera upp mina bokinköp lite mer. Ju äldre Aaju blir, ju mer hinner jag läsa och ju fler böcker måste jag hinna få med mig från semestrar och tjänstresor. Så det blir en växande utmaning. Bloggtips och recensioner blir säkert allt viktigare för mig framöver tror jag, när jag närmast ”måste” hinna hitta minst ett halvårs ”boklager” på bara någon timma... :-)
Inget mästerverkt, men här är ett foto föreställer regnklädsklädda Aaju när han är på väg till Grönlands Landsbibliotek här i Nuuk. Här finns, utöver en hel del böcker, tillgång till gratis Internet & tidningar, så här ”bodde” jag närmast min första tid i Nuuk.
På biblioteket finns också en liten sektion med ca 60 böcker på svenska.
Lite slumpartat urvalda böcker på svenska kan jag väl erkänna. Möjligtvis kvarlämnade av diverse resenärer.
6. När blir en bok för lång?
Är boken bara bra så finns det i princip inget som heter för lång för mig. Jag gillar faktiskt tjocka böcker och är lite smått ”misstänksam” mot böcker som är för tunna.
7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska.
Så långt som möjligt läser jag böcker på dess originalspråk, dvs. om det är svenska, danska, norska eller engelska. Förr blev det även en del ”lättare” litteratur på spanska, men det är jag alldeles för risig på nu. Numera väljer jag också, om möjlig, språk efter det jag känner att jag måste öva mig på. Därför har det blivit mest på svenska senaste halvåret, för att hålla igång språket.
8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Jag är inte direkt personen som försöker pracka på folk att läsa ”mina” böcker. Och boende i ett land där bokläsandet inte är så fantastiskt stort så var det ett tag sedan sist. Utöver att försöka influera icke-bokläsande personer här att börja läsa underbara Harry Potter då så klart. För senaste verkliga ”boktipset” från mig får vi nog gå tillbaka några år i historien, till år 2002-03 och Katarina Wennstams ”Flickan och skulden”, en bok om svenska samhällets syn på våldtäkter.
9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
Jag har svårt för att ge upp hoppet om böcker, men ibland lägger jag någon till sidan och läser vidare igen först några månader senare.
10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Räknas även bokhyllorna & boklådorna i Sverige så finns nog de flesta gengre, även sånt som jag inte läser nu, som t.ex skräckgengren (var ett Dean Koontz-fan ett kort tag i min ungdom ;-) ). Det enda som det inte finns något alls av är ”80-tals tantsnusk”-böcker a la Jackie Collins. (Jag erkänner; jag läste ett par av syrrans Daniel Steel-böcker en gång, men nej Hollywood-glamouren, det var inget för mig. *hihi*)
Sedan kan jag inte säga att några genre är just överrepresenterade, men visst är det riktigt många reseskildringar, samhällsdebaterande reportageböcker osv i mina bokhyllor. Helt klart! Men det är ju så jag vill ha det.
Trevlig helg på er allihop! Glöm inte mitt lördagsinlägg bara, dvs 2:a delen i serien om hur jag hamnade på Grönland (läs 1:a här)... *hihi*
Förresten; ikväll/inatt snöar det här. Det har börjat lägga sig lite, men vi får se hur det ser ut till morgonen. 10 cm snö eller återigen barmark...?

*) För den nyfikne, första fotot visar från översta raden till vänster:
Andarnas berg, av Gao Xingjian
Mathematics Handbook (BETA), formelsamling
State of the World 2000, Worldwatch Institute
Jan Wong’s China, av Jan Wong
Dansk Identitet – Set med brune øjne, av Bashy Quraishy
Bad Land – Ett amerikanskt äventyr, av Jonathan Raban
Karavan utan återvändo – Sanningen om Sven Hedins olycksdrabbade resa, av Bruno Baumann
Et liv på kanten, av B. S. Christiansen
Harry Potter and the Deathly Hallows, av J. K. Rowling
Dansk-Grønlandsk ordbog
Det kreative barn, av Dorothy Einon
River Town – Two Years on the Yangtze, av Peter Hessler
Sju sorters kakor, bakbok
Aja Ajaja, av Palle Petersen
Vispop 1, sångbok med noter
View From the Summit, av sir Edmund Hillary
Sedan ville Aaju lägga till 2 av sina böcker och det fick bli:
Tuppiarsi eqalunniartoq av Ole Hertz och Nu kör vi! av Jan-Åke Winqvist. *hihi*
19 kommentarer:
Vilken bra lista du hittade hos Anna. Den svarar ju på i princip alla frågor man kan ha om bokläsande. Det är ju toppen att ni har ett bibliotek och att det till och med finns en liten sektion med svenska böcker. Toppen också att ni har en liten bokhandel även om utbudet är begränsat. Tidigare kunde man här i USA beställa böcker via Bokus och få leverat hit men de har slutat med detta tillfälligt. Kan du beställa böcker över nätet och få dem skickade till dig? Brukar du se till att köpa böcker då du är ute på resande fot? Köper du böcker på svenska till Aaju också då du får tillfälle utomlands?
Ha en skön helg och jag ska absolut ta och kika in på lördag och läsa din berättelse om hur du hamnade på just Grönland. Hoppas att snön smälter och att våren får fortsätta hos er. Fortsätt krya på dig under helgen.
Desiree: Ja, biblioteket är toppen, även om jag bara lånat en endaste svensk bok, men desto fler på danska dock. :-) Jag har faktiskt inte köpt annat än kurslitteratur över nätet och även det var länge sedan. Har inte testat Bokus (men har tänkt göra det). Föredrar nämligen att bläddra i böckerna och ”känna efter” innan jag köper dem, så det blir främst bokköp under tjänsteresor i Europa, då jack packar med mig en hel del.
Aaju, ja han försöker vi (läs; jag ;-) ) ha uteslutande svenska och grönländska böcker till (så att han kan använda dem när han själv ska lära sig läsa). Dock är det nästan bara jag som läser för honom, så allra mest svenska blir det ändå. Jag har en kompis i Sverige som köper en del böcker till Aaju, liksom min familj. Sedan köper jag alltid med mig när jag själv är i Sverige, men saknar verkligen att kunna köpa böcker lite då och då till honom, om saker som ”passar i tiden”. Men där skulle man ju kunna köpa barnklassiker över internet faktiskt.
Tack! Ja, du får också ha en skön helg! Och ska du läsa lördagens inlägg, kom ihåg att läsa första delen först, som jag lade på bloggen redan förra lördagen (24:e maj). :-)
Godnatt! (Klockan är nästan 2 på natten här nu...)
Du är ofta uppe sent, märker jag. tycker det ofta är sena inlägg eller kommentarer. Jag är impad ska du veta! För på samma gång stiger du ju upp väldigt tidigt, om jag förstått det hela rätt. Jag tycker jag är sen också, men då kan jag ju alltid "vila" på dagen ifall jag är helt slut...
Så del två kommer på lördag, spännande!
Personligen tycker jag topplistor är bra, brukar kolla t.ex. bokus topplista bara för att få lite tips och inspiration. Speciellt nu när man inte bor i Sverige och inte har samma koll på svenska böcker.
Men visst är det härligt att vandra omkring i en bokhandel, läsa på baksidan, bara känna på alla böcker... Sju sorters kakor har jag också, flyttade inte med mycket böcker (alltför dyrt!) men receptböcker och just klassikern sju sorters kakor åkte med. Jag misstänker den boken finns i de flesta svenska och utlandssvenskars hem. Tillsammans med Bonniers kokbok eller nån av de andra klassiska baskokböckerna.
Vilken bra och informativ "lista" du hittade hs Anna Fair and True! Jättekul att få veta lite mer om ditt läsande! :-)
Jag läser ju rätt mycket nu eftersom jag ju spenderar så mycket tid pendlande. men det blir mest "lättare" böcker eftersom jag tycker om att läsa sådant som är lätt att komma in i och lätt att avsluta hela tden. Detta eftersom pendling gör att man ofta måste avbryta läsningen. För att kliva på tåget, av tåget, på bussen, av bussen osv....
Gillar också att köpa svenska böcker när jag är i Sverige eftersom man har vissa favoritförfattare och de går ju inte att få tag på här. Dessutom är det roligt att läsa på svenska också, inte enbart engelska. Men jag måste säga att jag verkigen läst många bra böcker sedan jag kom hit eftersom jag älskar Barnes and Nobles.
Ser fram emot din berättelse om hur du hamnade på Grönland!
Kram!
Oj Lullun! Sorry!
jag skrev inlägget ovan från M's dator!!!! Därav "mats". Men nu har jag loggat in som mig själv igen. Sorry igen! Hoppas du inte blev förvirrad!!! :-)
Vilken fantastisk redogörelse!! Toppenrolig att läsa. Jag blev impad över att ni HAR bibliotek. Jag har själv skrivit om biblioteket i i mitt bidrag. Läsa böcker på orginalspråk oj oj, jag kanske skulle föröka mig på engelskan ändå:-) Här är vi också okläsar, sonen har vi läst för sedan innan ha förstod;-) Och gör det fortfarande. Ha en bra fredag och jag väntar med spänning på lördagsinlägget!!
Oj vad många tips och intressant lista! Och du är inte den enda med Beta i bokhyllan, även om jag tror att det är väldigt ovanligt hos bloggare ;)
Hej Lullun. Kul läsning. Åhh ja snart är det lördag. Spännande:)
Jag läste Länken från DN i förra inlägget som M hänvisade till....hmmm nästan som en kopia ju;)Ta det som en komplimang*fniss*
Jag förstår att du är försiktig med politiska- åsikts- inlägg. Det är nog alla*fniss* Men det är roligt att ha dem ibland.
En bok som jag kan rekommendera alla, som tog helt slut på mig är "Glasborgen" av Jeanette Walls. Jag har läst "miljoner" böcker och när jag läste denna så blev jag helt tagen. Den är en öppen verklighetsbaserad biografi..om hennes uppväxt. Hon skriver med en sån kärlek, trots allt vidrigt hon måste gå igenom och man väntar i hela boken att någonstans ska hon bli riktigt arg!!den är fantastisk. Jag läste den från pärm till pärm. Min son och dotter gjorde samma sak. Pärm till pärm. Googla på den så får ni er egen recension. Tar för mkt plats att skriva den av mig. BOKEN ÄR SÅ BRA. När man läste den så känns det som om att man har inga problem i världen mer(men det har man ju ändå)
Ånej hoppas ni inte ska få mer snö och den försvinner.. puts väck bort bort.
Kram
Susanne
Hmm glömde ämnet*fniss* Vilket härligt inlägg och fin boklista. Jag tyckte bibla var väldigt gulligt!
Bra att du lär Aaaju läsa. Killar har svårare för det att lläsa böcker och man måste uppmuntra dem. Så har jag gjort med min son och nu slukar han allt!:)Går det inte att gå med i en barnbokklubb eller de skickar inte till Grönland??
Kram
Susanne
Bra lista du hade. Skulle kanske ha läst ditt bidrag innan jag skrev mitt så hade det blivit lite lättare : ) Inte lätt när det är så begränsat utbud med böcker, men nu måste jag påminna dig om att bli medlem i www.sverigekontakt.se För 150:- i medlemsavgift om året kan du sedan beställa hur mycket böcker du vill genom Wettergrens på nätet FRAKTFRITT, dvs Sverigekontakt betalar frakten! Det är väl det som är det dyra kan jag tänka mig. Och om du inte känner för att köpa böcker till dig själv utan att ha bläddrat kan du ju i alla fall köpa barnböckerna så, det blir många kilo av annat att ta i resväskorna!
Vilket bra inlägg! Din blogg är så härlig. Ha en skön helg.
Hu vilket väder....Vilken bra och passande lista att svara på just idag.Väldigt intressant att läsa dina svar.
Jättebra lista med frågor och svar!!
Jag har också läst Flickan och skulden och tyckte att den är en sååå viktig bok att ha läst!
Precis som du kan jag inte bara skita i en bok som är tråkig, då får den hellre ligga och mogna till sig ;-) Ibland hamnar den på toaletten där det blir läst en sida i taget, ha ha!
Jag var beroende av Amazon.co.uk ett tag när jag bodde i Bryssel och hade lite mer pengar att röra mig med... det blev lite dyrt i längden dock med alla böcker och cds som jag beställde!
Tråkigt att det är svårt att få tag på barnböcker till Aaju. Jag brukar gå igenom de svenska bokhandlarnas reakataloger på internet i februari, lägga in en beställning hos familjen och sedan får jag hämta upp böckerna när jag kommer hem... Eller så kan man beställa på Bokus och skicka hem dem till familjen.. så "slipper" du tillbringa alltför mycket dyrbar Sverigetid i bokhandlarna, även om det är halva nöjet egentligen! Dessutom har jag alltid en boklista i min filofax där jag skriver upp böcker som jag läst om på bloggar, tidningar etc.
Trevlig helg Lullun!!
Anne: *hihi* Nu kom jag till att svara dig i ett inlägg. *hihi* Ja, jag är både morgon- och kvällspigg så att säga. Speciellt nu under sommarhalvåret. Under Aajus första par år var det dock annorlunda... ;-)
Böcker jag gillar hamnar av diverse olika anledningar sällan på topplistor, men helt klart ska jag följa fler tips från andra framöver, med tanke på att vi inte har några Barnes & Noble direkt i närheten... ;-) Men visst måste nästan 7 sorters kakor finnas i varje hem. Min klassiska kokbok fick jag dock aldrig med mig från Sverige, men väl ett par andra. *hihi*
Saltistjejen: Eller skall jag skriva Mats? *hihi* Ja, vårt läsande påminner nog en del om varandra. Jag hinner sällan läsa mer än max några sidor åt gången numera. Vågar knappt säga var... ;-) Men efter en lång arbetsdag, dagishämtning, lek, matlagnig & disk är det skönt att kunna låsa in sig lite och läsa ett par sidor medan killarna slappar framför TVn. Ren lyx! :-)
Och Barnes & Nobel; oj vad jag saknar, saknar, saknar! Men visst är det också underbart att kunna frossa i bokhandlarna hemma i Sverige också ibland. Det gick några år utan en enda svensk bok, men nu fick jag shoppat på mig under förra årets många Sverigeresor, så det njuter jag av nu! :-)
Fritt ur hjärtat: Kul att du gillade mitt frabbel... :-) Jap, bilbiotek har vi, och ett bibliotek som lite på smyg förbättrats enormt sedan jag kom hit. Borde verkligen bli flitigare på att använda det igen. Lästrenden är dessutom på uppåtgående igen för mig personligen, så det blir nog fler besök framöver, deffinitivt.
Vad kul att ni också fått sonen att uppskatta böcker. Vår lille parvel är väldigt intresserad och har varit det sedan han var helt liten. Hoppas det håller i sig.
Och ja, försök att läsa lite mer på orginalspråk om du kan. Det är ändå lite av en annan upplevelse. :-)
Christel: Kul att du kanske hittade något intressant bland mina böcker. Ja, kanske är vi inte så många naturvetare som bloggar. Faktiskt är det inga av mina studiekamrater som gör det iaf, kom jag i tankar om nu när jag tänker efter. :-)
Susanne: Jag brukar vara väldigt frispråkig; tycker jag något så står jag även för det. Har jag sagt det en person kan jag lika gärna säga det till alla. Men ja, med jobbet jag har är det ju lite kivigt. Väldigt tätt på politiska toppen, så man gör bäst i att vara neutral när det gäller känsliga frågor, specillt när det är på skrift som här i bloggen, även om jag vägrar att bli det till 100 %! :-)
Tack för tipset också! Glasborgen står nu på listan av böcker jag ska kolla in när jag kommer till Europa! Och vad kul att du väckt sonens bokintresse. Hoppas verkligen min sons intresse håller i sig. Jag kommer iaf fortsätta att uppuntra honom! :-)
Och snön; mycket av den har redan smält nu i kväll, så förhoppningsvis blir det en fin helg även vädermässigt! :-)
Marianne: Tack, men du lyckades ju bra även utan min lista! :-) Fick ju flera bra tips hos dig. Och jo, jag har fortfarande ”Sverigekontakt” i mitt bakhuvud. Men nu ska jag först njuuuta av att shoppa i en riktig bokhandel och samla ihop idéer till kommande beställningar kanske! :-)
Nilla: Tack! Nu gjorde du mig riktigt glad! Trevlig helg! :-)
Fundersam Cecilia: Tac, vad kul!
Och ja, det var lite av ett busväder vi fick i dag må jag lova. Men sånt får man ändå vänta sig här. Det kan även snöa i jul, även om det sällan lägger sig mer än några millimeter i max någon timma då. Nu kl 23 skiner dock solen! :-)
Petra H: Tack!
Ja, visst är den viktig, ”Flickan och skulden”, även om man bara blir så arg! Själv var jag just då igång med att processa några hemska minnen (dock inte av fullt lika våldsam karaktär) när jag läste den boken, så det sätte verkligen sakerna på sin spets.
Och toaläsning, den känner jag till. En av de sakerna som Holger lärt mig (även om han oftast håller sig tidningar). *hihi* Men visst funkar det också till dåliga böcker. ;-)
Till hösten blir det nog även för mig att kolla mer på att beställa över nätet (och då inte bara böcker). Kanske via ”Sverigekontakt” som Marianne rekomenderar. Speciellt till Aaju; till honom vet jag ju ändå ganska bra vilka böcker jag vill ha. Och till mig själv har jag också börjat ”föra lista” över alla tipsen jag får från er och tidningar osv. Annars har jag varit hopplöst efter vad internetshopping angår. Köper nästan bara diverse olika biljetter samt beställer mat (ok, pizza) via nätet... :-)
Trevlig helg!!
Hihi, jag gör som Petra med tråkiga böcker och läser en sida i taget på toa, men jag var för feg för att skriva det i inlägget : )
Marianne: *hihi* Samma metod kör jag med. Även med bra böcker. Svårt att få fred och ro på andra ställen ibland... ;-)
Jag har ju inte kört mitt bokinlägg ännu och det får nog helt enkelt bli länkar till tidigare blogginlägg om böcker och läsning!
På "att läsa"-listan måste du ju lägga till Jared Diamonds "Collapse"! ;) (jag tjatar på!)
Anna, Fair and True: Jo, boken står på min lista. Får se vad jag får tag på under semestern... :-)
Skicka en kommentar