onsdag, maj 07, 2008

Vad hände sedan?

Många av er kanske vänder och vrider er i sängen och kan inte sova. Tankarna kör berg- och dalbana. Vad hände egentligen? Hur gick det sedan? Nu ska ni äntligen få svaren, i detta uppföljningsinlägg... *hihi*


Foto från igår.

Från vänster: Danmarks statsminister Anders Fogh Rasmussen, Grönlands landsstyreförman (alltså motsvarande statsminister) Hans Enoksen och kommissionens ordföranden Jonathan Motzfeldt, som själv suttit i grönländska landstinget (motsvarande riksdagen) sedan införandet av internt självstyre 1979. Under åren 1979-91 och igen 1997-02 var han dessutom själv landsstyreförman. Foto: Ulrik Bang

17:e april skrev jag t.ex om att den Grönländsk-Danska Självstyrekommissionen avslutat sitt arbete, och hur de om ett tag skulle presentera & överräcka sitt arbete till Danmarks statsminister och Grönlands landsstyreförman vid en cermoni här i Nuuk. Detta ”om ett tag” var igår förmiddag, i vårt vackra kulturhus Katuaq. Själv var jag inte där (var inte bjuden...) men det hela kunde ses direkt på TV och igen i repris på kvällen – ett i allt nästan 2 timmar långt program + att det var allt man pratade om i de vanliga grönländska TV-nyheterna. Det var ju viktiga saker det handlade om. Minst sagt. På danska TV-nyheterna blev det dock inte ens tillägnat en sekund...!?!

------------------------


Yes, så såg det ut 7:e april, efter stormen lagt sig (och det var även nästan så det såg ut innan stormen, "på den tiden" hade vi ju mycket snö i Nuuk).

7:e april skrev jag om hur snöstormen överrumplade mig och hur jag var orolig för frostskador på fingrar och lår. Status är att två fingrar (av tre ”skadade”) fortfarande inte är 100 % som vanligt. De känns cirka som några dagar efter att man stukat dem. De känns liksom lite ”tjocka” när man böjer dem, men de slutade att göra obehagligt småont för ett par veckor sedan, men ibland kan det spränga till lite. På ena låret hade jag dessutom helt till förra veckan något som liknade 10 myggstick inom ett område på ca 10 cm. Dessa var ömma som blåmärken men nu kan man bara vagt ana dem om man tittar och jag känner ingenting.

------------------------

26:e februari skrev jag, lite smått på skoj men ändå inte, hur jag fick lagt vantarna på stadens sista diskborste. Några läsare tyckte nog jag var smått knasig när jag skrev detta, men de av er som upplevt Grönland nära inpå vet att min reaktion var fullt befogad. Ja, t.o.m för en som bor i jämförelsevis välförsedda Nuuk. För inte har det dygt upp några diskborstar i ”min” affär ännu. Även om jag sällan egentligen diskar med diskborste (använder det mest till att diska grytor och liknande), så lovar jag att diskborsten börjar bli smått gammal nu...

Bilden på diskborstarna kommer från www.rusta.se.

------------------------

Och så en störtdykning i historien.
Sommaren 2005 skrev jag lite då och då om hur vi var ute och letade gardiner till nya lägenheten. Vi fick dock aldrig tag på några till sovrummet. Men igår, nästan 3 år senare, köpte jag dem så tillslut! *hihi* Ja, jag hängde upp ett fint indiskt sängöverkast i fönstret den gången för 3 år sedan och där har det fått hänga (undantaget när det varit nere för vädring och tvätt), vilket passade fint med den efter hand "asiatiska" stilen i övrigt.

Igår överraskade Holger mig dock med att ha verkligen storstädat hela lägenheten, inklusive tagit ner sängöverkastet. Då tänkte jag: ”Nej 17 heller att jag hänger upp det igen!” Det täcker ju inte ens mer är drygt halva det stora fönstret, genom vilket vi under sommarens närmast midnattsolsförhållande har strålande soluppgång strax efter midnatt. Sagt och gjort; jag kammade igenom hela stan på färdigsydda gardiner och tyger i metervara. Tillslut hittade jag 2 stora dukar jag gillade någotsånär. Kvällen ägnades sedan åt att sy & stryka och tänka sig; dukar kan också bli ganska fina gardiner! Lägger kanske in ett foto här i bloggen ikväll... ;-)

8 kommentarer:

Marianne sa...

Jajamän, där har vi förklaringen till min sömnlöshet i natt. Ser fram emot att kunna sova natten som kommer ; )

Jag kan tala om att överlämnandet inte ägnades en enda sekund i svenska nyheter heller, och jag har inte sett något i tidningen i dag. Det är för sorgligt. Du kanske skulle kunna knäcka som reporter för DN eller SvD så att andra än vi som läser hos dig får veta något också.

Skönt att det i låret har försvunnit, det verkar som om det ska kunna bli helt bra. Hoppas verkligen att alla fingrar blir som nya också. Vet du hur det brukar vara?

Haha, jag vet precis vad du menar med att lägga beslag på diskborstar när man hittar dem. Folk tittade konstigt på mig i Istanbul när Ikea öppnade och jag lassade vagnen full (nåja) med den där konstiga sortens borstar.

Och grattis till gardinerna! Jag borde också engagera mig lite i det där med gardiner ...

Suzesan sa...

Åhhh hoppas du ska bli bättre i fingrarna Lullun. Vilken tur ändå. En liten stund till ute så kunde det blivit än värre. Jaså det var därför jag oxå hade svårt för att sova*skrattar*
Inressant coh roligt inlägg. Tack! Ser framemot att få se dina gardiner. Har de dyra tullar i Grönland? Jag menar om du skickar efter. Hur är transporterna då? Kommer det fram ordentligt? Är det mer än tidningar som inte levererar till Grönland?
Ha en bra dag.
/Susanne

Desiree sa...

Kul idé med uppföljningen. Vad skönt att höra att det gick bra med dina fingrar så att det inte blev några bestående skador. Fingrarna är ju så himla viktiga. Du får vara försiktig så att det inte händer igen. Verkligen interessant fenomen det där med diskborstarna. Tur att du lyckades norpa åt dig och köpa den diskborsten som du gjorde om det fortfarande inte finns diskborstar i affären. Ha en skön onsdag.

Saltistjejen sa...

Roligt att få se hur saker och ting gått. Trist med dina fingrar bara. Men förhoppningsvis kommer du att bli helt återställd men kanske tar det lite längre tid.
Och det där med diskborstarna... Kan du be folk från Sverige att skicka några till dig via posten kanske?? Iallafall om de ändå skickar något paket med svenska grejer så kasnke de kan stoppa ner ett par diskborstar också.
Här i USA har de inte några disktrasor (typ wettexdukar) så det har vi ibland bett besökare ta med sig. En uppskattad present som ju itne är särksilt dyr eller svår att införskafffa i Sverige! :-)

Petchie75 sa...

Jättekul inlägg! Kan dock inte påstå att jag hade några problem med att sova, sov som en stock vilket inte alltid händer (jag är i omgångar nattkissare - beroende på hur mycket vatten jag bälgar i mig på kvällen, men försöker dra ner på det!!) ;-)
Jag förstår helt och hållet ditt diskborstproblem - jag hade samma dilemma i Bryssel och ett tag även när det gällde WC-borstar!! Jag kunde inte för mitt liv hitta sådana borstar i de vanliga affärerna så till slut fick jag lägga in en beställning när ngra kompisar skulle till Ikea (i en period då O och jag inte åkte dit så ofta)! Absurdt, men nödvändigt! Jag har förresten bett mina föräldrar ta med sig Wettex-dukar när de kommer i övermorgon, trots att jag sedan dess hittat några bra här.. Är det vuxenpoäng på sådana önskningar?
Ser framemot foto på dukgardinerna (man tager vad man haver! ha ha, det låter ju verkligen som en bra lösning!).

Lullun sa...

Marianne: Vad glad jag blir att jag kan hjälpa! Att få den sömn man behöver är ju viktigt har man hört! *hihi*

Ja, visst är det tråkigt att det inte uppmärksammats. Förståeligt att det inte är något större utanför ”Riksgemenskapen”, då det ju inte är något egentligen beslut om det ännu, men i Danmark hade man ju ändå förväntat sig något litet ljud iaf (fast å andra sidan är det inte helt förvånande. Hade det varit ett förslag om hur Bornholm skulle bli mer självständigt hade det varit helt andra bullar! ;-) ).

Jag vet faktiskt ingenting om frostskador egentligen, men räknar med att de jag har ska försvinna, då det ju blivit så pass mycket bättre på en månad. :-)

*hihi* Jag ser det framför mig; du och alla diskborstarna! :-) Skillnaden här är dock att man verkligen använder diskborstar. Men de som ansvarade för beställningen av varor för vintern måste helt ha felbedömt diskborstebehovet, så de blev helt enkelt slutsålda innan sommarens försändelser... ;-) Förra året hade vi samma situation med hushållspapper. Tog ett par månader innan det kom. Vissa andra varor kommer snabbare, men visst kan det gå flera veckor utan potatis, ägg och lök osv. För att inte tala om alla dessa småvaror som man inte nödvändigtvis håller lika stor koll på. Standardvaror man lätt kan ersätta med något annat eller som man kanske inte nödvendigtvis ska köpa just de veckorna de inte finns i affären t.ex.

Susanne: Ja, fingerproblemet ska nog också lösa sig. Kanske lika lätt som ditt sömnproblem. *hihi* Tullpriser har jag egentligen ingen koll på, men visst är det en hel olika företag som inte levererar till Grönland, eller med rejäla portopåslag. Men det är ändå många pengar att tjäna även här, om man beställer varor själv, från de rätta företagen. Sedan är det inte nödvendigtvis så att man ska förventa sig leverans samma vecka eller samma månad. Fast är det små paket brkar det gå bra, men inte funkar postväsendet heller till 100 %, men, men... I jämförelse med ytterområderna så har vi ju här i huvudstaden rena lyxen, även om vi bara får post 2 gånger i veckan här. :-)

Desiree: Ja, det sista med fingrarna ska nog också lösa sig verkar det som. Sköönt. Tänkt så snabbt det kan gå, att förfrysa sig alltså. Ja, diskborstfenomenet är ju något vi är vana med här, isolerade som vi är. Är det inte diskborstar det är slut på, så är det potatis, hushållspapper eller något annat man ändå förväntar sig ska finnas i affären. Men vi är trots allt lyckligt lottade här i Nuuk jämfört med många (de flesta?) andra ställen i Grönland, så har vant mig att inte klaga så mycket. *hihi*

Saltistjejen: Lite varm Europasommar och så ska nog fingrarna bli fullt friska igen. (Så får vi bara hoppas inte det blir ett återvändande problem när kylan kommer igen...) ;-) Och jo, visst hade man kunnat be någon skicka. Just med diskborstarna är det dock så att det bara är ett ”tillfälligt” problem. Det var helt enkelt en sak man kom till att beställa för få av vid senaste storbeställningen, och det får vi nu ”lida” för. Så imorgon kan plötsligt affärshyllan vara full av dem igen, för man använder nämligen diskborstar här normalt, precis som i Sverige. Men ett vanligt vardagsliv utan disktrasor, det har jag svårt att föreställa mig. Då hade jag deffinitivt varit snabbt ute med en beställning från Sverige! Det förstår jag verkligen att ni önskar er. Själv får jag bland annat levererat bakplåtspapper. (Fast nu har jag börjat pröva de där nya, diskbara i gummi. Har funkat bra så långt, men har heller inte testat dem till några ”riktiga” bakverk ännu.) *hihi*

Petra H: Skönt att höra att mina ”oavslutade inlägg” inte vållat dig besvär *hihi*, men kanske vore det en god idé att hålla sig från för mycket vätska på kvällarna (hade själv samma nattspringproblem ett längre tag, men nu är det som bortblåst). ;-)

Här har man normalt både diskborstar & WC-borstar. Man tycks dock beställa väldigt få av de senare för av någon konstig anledning tar de ofta slut (tror jag iaf, de gånger jag har tänkt köpa har det nämligen varit ett enda rundspringande; men man ser dem ju i mer eller mindre alla hem, så... Ja, här i huvudstaden som vi har vattentoa alltså. ;-) ). Och ja, menar att jag också upplevt att diskborstar har varit slut i en längre period förr. Sedan är det så klart en hel del andra varor som jag anser som standard, som överhuvudtaget inte finna att hitta i Grönland hur mycket man än letar. Och Wettex-beställning; ja det ger nog vuxenpoäng, men det får det vara värt; hur kan man klara sig utan bra disktrasor?! Här kör man också mycket med något som mer liknar en liten skurtrasa. Värdelöst! Turligt nog kan man också få tag på andra, väldigt lika dem jag brukar köpa i Sverige! :-)

Kul att dina föräldrar kommer snart också. Måste vara spännande att få visa upp PR för dem! Och gardinerna, ja de kommer nog på bloggen snart. Mycket snart. :-)

Anna, Fair and True sa...

Kul att läsa din "vad hände sen?"! Jag har gått och funderat på hur det blev med diskborstarna! ;) När, inte riktigt, men fingrarna dina har man ju undrat över. Hoppas du blirhelt frisk till slut!

Du får köpa på dig 10 diskborstar när du åker till Sverige i sommar!

Lullun sa...

Anna, Fair and True: Tänkte väl det; att diskborstarna varit i dina tankar. *haha* Det blir dock inga storinköp. Man vet ju aldrig vad det är nästa gång, som de beställer för lite av. Kanske har de massor av diskborstar i affärerna, men inga glödlampor t.ex... ;-)