tisdag, maj 06, 2008

Befrielsen & strandpromenader

I går var det Danmarks Befrielsesdag. Det vill säga, det var årsdagen för Danmarks befrielse från tyskarnas ockupation under 2:a världskriget (1940-45). Det var därmed också början på slutet för Grönland som Danmarks koloni. Eller kanske kan man räkna början som då amerikanarna kom till den tidigare helt isolerade kolonin med sina bilar, Searskataloger, countrymusik & radionyheter bara några år tidigare. Då när danskarna, som ockuperade, inte kunde komma sin koloni till ”undsättning”...?!

Jag hade förresten tänkt att här på bloggen eventuellt starta en litet Grönlands historia-tema. Är det intresse för det? Alltså inget jättelångt drabblande om detaljer, utan mer generellt, från ”början” till nutid. Först ska jag nog avsluta min
regionsserie, men sedan så kanske...?! ;-)

Tills dess blir det att följa upp på
gårdagens vårteckeninlägg. Igår var nämligen en underbar dag, med sol och helt blå himmel. Mellan klockan 15-20 så låg temperaturerna t.o.m över +5 C (som max 6.2 C) och nästan ingen vind.

Det fick mig att så smått kidnappa grabbarna på väg hem från jobb & dagis. Middagens kött låg i kylskåpet, klart till att tillagas, men det var bara inte dagen man vill stå hemma i köket. Jag fick istället dragit iväg oss till affären där vi köpte ett par ägg- och räkbaguetter och så åkte vi ut till favoritstranden och åt kvällsmat. Helt underbart!



I bakgrunden ses det drygt 1000 meter höga fjället Sermitsiaq samt mynningen till världens näst största fjordsystem (det största ligger i Östgrönland).



Som ni kan se bakom Aaju har vi fortfarande en hel del snö. Och ja, kepsen är Holgers. :-)


Att hoppa runt på klipporna är kul. Som svensk västkustbo känner jag mig dessutom smått hemma.


Kul är det som sagt.


Och kasta sten, ja finns det något bättre? Ser ni stenen upp i luften förresten?


Det som göms i snö kommer upp i tö. Japp, här är det en julgran som spolats upp på stranden och klämts fast under snön, som av tidvattnet formats som ett tak över den övre delen av stranden.


Efter 1.5 timme på stranden åkte grabbarna hem och jag tog mig en långpromenad genom hela staden, iklädd bara jeans och tröja (med uppkavlade ärmar). Överallt såg man aktivitet; det var barn som cyklade, åkte skateboard, hoppade hopprep, spelade fotboll osv. Liksom det var vuxna som tvättade bilar, meckade med båtar, oljade in balkonger och ja, t.o.m satt ute och solade i bara shorts & linnen, och inte tror jag de frös inte. Det var bara så varmt!

På väg hem blev det att ta vägen om solariumet för egen del; årets första "sol" (vi har ju ingen balkong för sånt). Normalt brukar jag inte sola, men vi ska ju åka till Europa i juli i år; jag med mina ben som iofs såg lite sol förra året, men innan det var det över 3 år sedan... *hihi* Sedan är det ju otroligt skönt att ligga där och slappa i en varm maskin med bra musik, om än bara i 10 minuter. ;-)


Väl hemma, efter mina 4 timmar utomhus, låg Aaju utslagen i sin säng; det hade blivit mycket frisk luft för honom, även på dagis, så det hade inte direkt varit någon kamp att få honom i säng. Själv tog jag mig en 45 minuterstur på träningscykeln, tittandes på "Grace anatomy". En dusch senare och jag kunde med gott samvete sjunka ner i soffan med i en tidning! En underbar efter-jobbet-dag! :-)

Och idag ser det ut att bli minst lika fint väder och kanske t.o.m varmare! *yippie*

17 kommentarer:

Suzesan sa...

Japp intresse för det.Jag iallafall. Din tanke om hur du tänkt skriva Grönlandshistoria-tema:)
Vilka härliga bilder. Jag skrattade då jag läste att man solade i shorts och T-shirts i +5 grader. Yes! Det lät så rolig... men så skönt ändå.
Här har vi ju fuktigt kyla vilket gör att det känns mer kallt. Men jag ska försöka att aldrig klaga när det är kallt. Fantastisk bild på din man och son. Vilka strandbilder. Tylösand ligger i lä där anser jag!*skrattar*
Bra att få kvalitetstid med nära och kära.
Ha en underbar dag
Kram
Susanne

Lullun sa...

Susanne: Kul att det är någon som är intresserad. Så får vi se om det blir fler... *hihi*

Ja, visst låter det; +5 C och sola i shorts! Men som du säger, torr luft gör en del. Sitter man dessutom i lä kan det ju bli ganska rejält varmt ändå. :-)

Och kul du gillade mina foton och "vår" strand. :-)

Ha det!

Malin sa...

Låter som en helmysig dag! Kul att ni har fått lite vår äntligen också!

Annika sa...

Vilka härliga vårbilder! Visst är det som om man får mer energi och nästan nytt liv när solen och värmen kommer efter en lång vinter. Och du fick ju en hel massa frisk luft och motion efter jobbet! :-) Härligt!

Annika sa...

Gillar verkligen dina bilder som faktiskt andas riktig vår! Det syns ända hit!
Förstår att folk blir solgalna hos er! Om det så bara är fem plus. Vem skulle inte bli det? haha!!

Annika US

Saltistjejen sa...

Vilka underbara bilder!!! Känner vårkänslan trots att man ser all snö! Och jag säger det igen, Aaju är så söt att man bara vll kidnapppa honom och gosa järnet...! ;-)
Sådana där spontana picknickar brukar förresten kunna bli de bästa! Att bara ta vara på tillfället när det dyker upp är det allra bästa som finns! :-)

Och jag tackar gärna ja till en historieserie så småningom!

kram!

Marianne sa...

Jag är jätteintresserad av en historielektion eller många! En vacker dag ska jag härma dig och försöka göra något liknande om Egypten.

Hihi, jag tror inte bara att det är torr luft som gör att det känns varmt vid 6° - här är det hemskt kyligt när det bara är 24 ; ) Jag tror det är lite vad man är van vid och när det blir stora skillnader.

Men så härligt att kunna sitta ute och äta middag, att kunna sola och hoppa hopprep! Jag förstår att alla i Grönland njuter för fulla muggar!

Och jag säger som Saltis: Aaju är så söt att man aldrig skulle släppa honom!

Anne sa...

Åh, vilken efter-jobbet-dag. Låter helt underbart. Hihi, perfekt avslutning med ett avsnitt av Grey's Anatomy också :)
Jaaa, jag röstar för ett historiatema och inlägg från dåtid till nutid. Det hoppas jag du gör framöver. Räkbaguette skrev du, jag kom att tänka på räkor. Har ni goda räkor på Grönland?
Här säljs en hel del grönländska, djupfrysta räkor.

Petchie75 sa...

Jaaa, varför inte ett historietema a la fredagstema? Det skulle vara jättekul att läsa om allas våra länders / staters historia på ett lättsamt sätt!?
Vilka härliga vårbilder, man kan riktigt se hur ni njöt av våren igår! Och kul att du fick lite egentid, det behövs!

Anonym sa...

Hej Lullun, har int kunnat läsa på ett tag då vår dator igen har strejkat. Men nu så!!
Grattis Aaju som blivit så stor som klarar det ena och det andra utan hjälp, oj vad stor du har blivit..
Här har vi oxå strålande vår med sommarvärme men vad gör det när man bara jobbar, fast visst blir det allt lättare. Med oss är allt som vanligt, får skriva mer en annan dag kom hem för 30 min sedan ska upp om 6 timmar för att....Ja åka till jobbet så kudden ropar innerligt. Hälsa grabbsen. Må så gott. Kram kram sis

Lullun sa...

Malin: Ja, kvællen igår var en riktig hit! :-) Hærligt med vår!

Annika (S): Ja, visst får man en massa mer energi och man hinner med massor. Igår var en perfekt dag (om kanske nte så speciell på jobbet, men ændå! ;-)).

Annika (US): Ja nu ær det vekligen vår. Æntligen! Och klart; folk gør allt før att komma ut i værmen. Sjælva solandet ær dock inte en lika stort "folknøje" hær som i Sverige, men det beror nog på att de flesta hær ændå ær naturligt bruna (vilket får mig att bry mig snæppet mer, eftersom jag annars verkligen lyser blå-vit nær jag går brevid Holger om sommaren *hihi*).

Unknown sa...

Jag vill jattegarna lara mig lite om Gronlands historia. Det ar sa kul att kunna glassa med lite udda information ibland! Skot om dig och njut av varmen!

Anonym sa...

Jag vill också lära mig mer om Grönlands historia. Det är så mycket man inte har en aning om. Ha det bra i solen!

Anonym sa...

En historieblogg vore definitivt intressant! Du har en förmåga att skriva så att det blir kul att läsa och då lär man sig ju bättre (säger läraren).

Nu har jag lagt ut veckans jämtländska vårtecken.

Lullun sa...

Saltistjejen: *hihi* Tack, både till fotokommentar & om Aaju. Får jag lov att säga att han liknar sin mor?! ;-) Och visst; det mesta man gör spontant prukar blir så lyckat, just för att man inte förväntat sig något. Och ja, det blir nog lite historielektioner framöver. *hihi*

Marianne: *haha* Jo, men visst; kommer gärna till Egypten! ;-)
Och visst, vad man är van vid för temperaturer gör ju också mycket. I april månad i Sverige tycker man ju +15 är otroligt gassigt och skönt också, men inte i juli inte. :-) Men här njuts det STORT av våra +5. vädret håller förresten också i sig. Lika härligt idag! *yippie*

Anne: Ja, det var en perfekt kväll; med både familj, egentid, motion & gott för kroppen samt lite ”tjejig” avslutning! :-)
Räkorna; jo men visst är de goda; som de svenska men snäppet godare ändå. *hihi* Men man ser dock nästan uteslutande färdigskalade, frysta räkor här vilket ju är enormt synd, för de smakar ju inte så mycket.

Historieinläggen, jo men de börjar jag bli överbevisad om att de kommer. Ska bara skriva lite om Östgrönland först. Kanske blir det morgondagens inlägg... ;-)

Petra H: Ett nytt tema, ja det kanske. *hihi* Jag börjar dock så smått att skriva, så får vi se om ni andra hakar på. :-)
Vädret, ja det håller i sig ännu och vi fortsätter att njuta stooort! :-) Och egentiden, den är enormt viktig. Speciellt efter en lång tid då jag känt att den blivit onödvändigt mycket nerprioriterad. Men nu så rullar det på igen... ;-)

Anna: Tråkigt med datastrul. Har allt undrat lite var du blev av. *hihi* Men du; hoppas det lugnar ner sig med jobbandet snart! Ni ska ju också hinna njuta av vädret och livet generellt! Och Aaju, ja han börjar verkligen bli så stor, så stor. Både mentalt och i växten! Tror nästan jag blivit förälskad på nytt! *hihi*
Hälsa Oliven, Puppan och alla andra! Vi tänker på er. Kram!

Torontoanna: Ja, nu måste jag nog snart komma igång, så du har något kul att berätta om. *hihi* Och ja, vi njuter enormt!! :-)

Kristin: Tänkte väl att du skulle komma med en kommentar här. *hihi* Grattis förresten. Tänkte skriva en mail till dig lite senare idag! Kram! :-)

Evans: Man tackar för roset! Nu får jag bara hoppas jag kan skramla ihop något bra... ;-)
Tittar förbi ”din vår” om en stund. Ska bli spännande! :-)

Anna, Fair and True sa...

Härliga bilder!

Lullun sa...

Anna, Fair and True: Tack! :-)