lördag, oktober 11, 2008

Också maskar (/danskar) kan!

Så har Aaju och jag gjor en ”favorit i repris”; vi har varit på bio. Jättekul!

Vi var och såg den danska animationsfilmen ”Disco Ormene” – alltså ”Disko Maskarna” på svenska. Jag vet dock inte om det kommer att bli den svenska titeln, eller om det ens kommer en svensk version. Filmen hade nämligen premiär i Danmark (och Grönland) först i går, som var sista skoldagen för alla danska barn, som nu har höstlov i en vecka.

Efter att ha sett filmen och sett vilken hög kvalité det är på den, så har jag dock svårt att tänka mig annat än att den kommer att gå upp på bio i både Sverige, resten av Europa och ja, också på minst ett par andra kontineneter, på i alla fall några biografer, eller på dvd om inte annat.

Filmen handlar om Bjarne. Bjarne är en ung mask, som bara är dödstrött på att vara längst ner i födokedjan: Alla andra insekter ser ner på maskarna. Han har dessutom ett tråkigt jobb inom komporsteringsindustrin hos A. P. Mødding (inte alls en parodi på danskarnas svar på Wallenbergarna och Ingvar Kamprad; A. P. Møller... ;-) ). En dag får dock Bjarne, av en tillfällighet, en gammal discoskiva "i handen" och boogien går direkt i blodet på honom. Han kan inte sluta dansa!

Det är då den geniala idén föds. Han ska bilda världens största discoband, på svenska troligvis kallade ”Solkens-Bjarne & Hans Disco-Maskar”! Det är början på en rolig, smått knasig och, som sagt, ytterst välgjord film som väcker discokärleken till liv i varenda kotte som ser den. Jag kunde inte annat än att med ett brett leende ”gunga med” i musiken, Aaju svängde med benen i världens 90, för att inte tala på den ca 7-åriga tjejen som satt på min andra sida; hon dansade så att hela raden av stolar svängde med.

En familjefilm som helt klart kan ses med behållning av både liten som stor. Enjoy! :-)





Filmplanschen i början av inlägget är från www.filmland.dk.

14 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Det verkar vara en jättekul film, men det känns helt knäppt att höra danska till en animerad film! Troligen för att jag i stort sett alltid ser den här typen av film på engelska. Hahaha!
Kul att Aaju gillade filmen också och fick lite dans i benen!
kram!

Anonym sa...

Den verkar ju superkul. I want to see. Ja här blir det nog mest Teletubies framöver. Olivia gillar ju nte tecknat. Så synd. Men kanske med den musiken.
Kram Sis

Vida sa...

Den verkar ju alldeles underbar. Hoppas verkligen den kommer till Sverige.

Ha en härlig söndag!

Liv

Tankevågor sa...

Den här tror jag blir poppis om den kommer hit. Jag kanske får ta min klass (de är små ettor) och gå på discofilm. :-)

Marianne sa...

Hahahaha, den vill jag SEEEE!

Winterbay sa...

Enligt IMDB har den premiär i Svergie den 24:e oktober. Jag har dock inte sett nån reklam alls för den, men det betyder ju inte att den inte kommer för det...

Hoppas du har det bra på Grönland!
/Peter (en av dem från k98)

Anonym sa...

Låter som en kul film! Ska hålla ögonen öppna efter den.

Emmama sa...

Vill se! Längtar tills Gustav är lite större så vi kan gå på bio. Iofs sitter han still när vi kollar på film hemma så kaaanske skulle det funka även nu. Och man kan du alltid gå om det blir helt galet.. När började Aaju gå på bio?

Desiree sa...

Söt film. Kul att både du och Aaju fick njuta av en trevlig filmupplevelse. Tyvärr kommer denna filmen nog inte hit så jag får ta och kolla på den då jag är i Sverige som jag ska se den. När jag åker hem försöker jag alltid passa på att just se nordiska och europeiska filmer och serier. Känns underbart att få njuta av sådant.

KARLAVAGNEN sa...

Kolla även in http://www.nikomovie.com/main.swf

Anna, Fair and True sa...

Den verkar kul! Ska försöka komma ihåg den och se om den kommer på svenska.

Lullun sa...

Saltistjejen: *hihi* Ja, jag är ju van med danskan, också i tecknad/animerad film, men visst föredrar jag engelskan. Men just i denna var ju danskan orginalspråket; så då är det ju en liten annan sak. ;-)

Anna: Hon får väl lära sig! ;-) Kram

Vida: Som Peter/Winterbay skrev efter dig, ska den visst ha premiär i Sverige redan den 26:e oktober! ;-)

Londongirl: Ja, en bioutflykt med klassen lät ju kul! :-)

Marianne: Ja, glad blev man iaf. ;-)

Winterbay: Kul att se dig här på min blogg, men säg mig; vilken av Petrarna är du – ni var ju ett par stycken (och din profil är spärrad)? ;-) Tack för tipset. Tänkte nog att den nästan ”måste” komma upp även i Sverige.

Annikattsblogg: Ja, som Winterbay sa; premiär den 26:e i Sverige. ;-)

Emmama.: Det är verkligen något att se fram emot; att gå och se film med lillkillen. Aaju var på bio första gången i somras, alltså ett par månader innan han blev 4 år, men då hade vi pratat om det i ett bra tag. Det har gått utmärkt alla (3) gångerna. Han sitter också still där hemma när vi ser film och har gjort så sedan han var riktigt liten.

Desiree: Jag hörde något om en amerika-lansering, men det är klart, det blir nog inte en blockbuster av större mått, även om kvalitén är hög. Men visst, detär bara så kul att vi nu kan göra sådant som att gå på bio tillsammans och verkligen ha kul båda två åt det vi gör (annars har man ju mest kul för att sonen har kul liksom). Det ska garanterat bli mycket mer bio för oss framöver. Bara det kommer något mer barntillåtet snart (det kör ju bara 2 filmer åt gången här, i 1-2 veckor åt gången, så utbudet är begränsat). :-)

Karlavagnen: Tack för tipset! Den vill man ju se! :-)

Anna, Fair and True:Ja, enligt Winterbay/Peter kommer den visst på bio I Sverige den 26:e oktober! :-)

Winterbay sa...

Tja, det kan ju bero på att jag faktiskt inte visste att Blogger ägdes av Google och att mitt googlekonto funkade hit också färr'n jag försökte kommentera i förmiddags :)

Profilen borde vara mer öppen nu, men jag vet inte om den visar mitt namn för det, så jag får väl skriva det här också för säkerhets skull: Mohlin

För övrigt vill jag bara säg att bara för att IMDB säger att filmen kommer finnas i Sverge den 26/10 betyder inte det nåt egentligen... SF har inte med den på nån biograf i Götegorgsområdet.

Lullun sa...

Winterbay: Ok, nu vet jag vilken peter du är! Kan bli förvirrande ibland när folk har samma namn... :-)

Hoppas att allt är bra med dig. Ja, nu skulle du väl också vara klar med senaste omgången studier, om jag inte räknat helt fel?! ;-)

Och det där med filmen; ja sant. Men vi kan ju hoppas att den kommer upp snart, för dem som vill se den! :-)