tisdag, oktober 14, 2008

Vårt väder 24-7 & idag

Några av er läsare har ju önskat ett fast väderelement här på sidan. Eftersom det inte är så många gratis av slagsen som erbjuder väder för Nuuk, eller Grönland överhuvudtaget, har jag beslutat att på prov lägga in den sk Weatherpixie som jag länge använt på min gamla hemsida. Ni kan se henne i spalten här till höger.

Bakgrunden, bakom tjejen, visar vädret i Nuuk, med uppdatering varje timma. Solen och månen, som kan ses, visar också aktuella situationen, även i förhållande til månens storlek. Allteftersom väderstationen här i Nuuk rapporterar kallare, varmare, fuktigare eller torrare väder etc, bytar tjejen oxå kläder. De olika möjliga kombinationerna syns på bilden nedan. Och nej; ingen risk för att de lite mer lättklädda "damerna" dyker upp här på bloggen inte. Så varmt blir det helt enkelt inte här. ;-)



När temperaturen ligger omkring noll så kan man dock inte helt lita på bilden. Det kanske snöar istället för att regna tex. Man kan dock under själva bilden se lite ren fakta, så kan man ju själv bilda sig en uppfattning av hur vädret är här. Vindstyrkan och luftfuktigheten är ju t.ex helt avgörande faktorer vad gäller hur varmt/kallt det i verkligheten känns.

Övre raden visar:
Temperatur i grader Celsius, luftfuktighet i % samt tid för senaste väderkontrollen (lokal Nuuk-tid, alltså 4 timmar efter Sverige).

Undre raden visar:
Vindriktning (med engelska förkortningar, alltså; N = nord, E = öst, S = syd och W = väst), vindhastighet i km/timme (kph) (sorry, kunde inte få den i m/s. Dela med 3.6 så får ni det i m/s) samt lufttryck i millimeter kvicksilver (mmHg, torr).


Jag kan kanske också passa på att bjuda på lite väderbilder från idag, den 14:e oktober:


Vi börjar lite mjukt, med en varm, exotisk blomma i mitt kontorsfönster som ”tittar ut” på stormen som river utanför.


Synen som mötte mig när jag kommer ut på parkeringsplatsen efter en avslutad arbetsdag. Vinden gjorde deffinitivt mer än ven.


Några få stackars grässtrån försökte hålla sig ”över” ytan.


Aaju tyckte det var liiite kallt att gå hem i motvinden. ;-)


Ett sista febrilt försök att försöka bli klar med projektet ”laga huvudvattenledning”, innan snön blir alltför djup. (För er som inte minns det stooora hålet, se här.)


Årets första snögubbe under produktion. ;-)

14 kommentarer:

Petchie75 sa...

Jättekul att kunna följa vädret hos er lite lättare! Det är festligt att du, Marianne och jag skrivit om vädret de senaste dagarna - väldigt olika väderlek i våra olika delar av världen...
Imorgonkväll får vi se om det blir tropisk storm / orkan i Puerto Rico!
Så söt bild på Aaju men jag förstår att det inte var kul att streta i motvind på vägen hem!
Kram

Anonym sa...

Vilket busväder! Och här tycker jag att en morgon med 16 grader är kallt... Jag kan i varje fall fortfarande tillbringa dagarna i shorts och linne!

Njut av snön, trots allt!

Anna, Fair and True sa...

Oj, det ser inte så skönt ut för Auju där i blåsten! Bilden på grässtråna i snön var jättefin!

Kul att få följa ert väder lite mer! Kul med en tjej som klär på sig mer eller mindre - det blir ju lite extra visuellt!

Anonym sa...

Hua vad kallt det ser ut. Det har varit riktigt surt här idag med..
Snögubben blir nog fin tror jag.
Tycker synd om Aaju på det där kortet han ser ut att inte gilla läget. Men det är ju väldigt vackert. Kramar från ett regnigt västsverige...

Anonym sa...

kan vi jöra stora snöbolar om ni kan jöra stora snöbolar kan ni jöra en stor snögube har ni jort en stor snögube.

Marianne sa...

Vilken söt väderflicka! Då är det näst-näst-kallt om man ska döma av hennes kläder i dag. För mig ser det hysteriskt kallt ut ... Kommer den här snön att ligga kvar nu, eller smälter den bort innan vintersnön kommer?

Tankevågor sa...

Det här var årets första snöbilder. Men vips så har vi väl lika mycket snö här hemma också.
Ha en fin fortsättning på veckan!

Emmama sa...

Stackars Aaju, han ser verkligen ut att plågas där! Hoppas dock verkligen vi får snö i år, jag tycker det vore både mysigt för att det är fint och kul för Gustav! :) Håll tummarna!

KARLAVAGNEN sa...

Halsduk på Aaju! Brrr, vad kallt men skönt. Vill också ha snö! Inte 25 grader varmt.

Anonym sa...

Vilken härtig funktion! Fast hon såg väl lättklädd ut med tanke på temperaturen :) När kom snön till er? Här har det hittills bara regnat - peppar, peppar!

Anonym sa...

hITTADE HIT VIA eMMAS BLOGG O ÄR HELT FACINERAD (caps lock...hmmm) av er natur. Ville bara säga det.

Lullun sa...

Petra H: Ja, nu är ju tiden då det verkligen kommer fram hur olika delar av världen vi ändå bor på. Har inte hunnit uppdatera mig på ert väderläge idag, men hoppas ni (och ert besök) klarar er undan.
Och tack, ja visst är han lite söt där. Och turligt nog klagade han inte något större. Han måste ju tyvär bara vänja sig; det lär bli mångt mycket mer av den typen av turer framöver! ;-)
Kram!

Fransyskan: En morgon med +16, jadu, en sådan morgon har jag aldrig ens upplevt här, inte ens i juli! ;-) Turligt nog vänjer man sig snabbt så själv tycker jag inte alls vi har det kallt just nu. Men njuta av snön, ja det ska vi allt göra. Men jag lovar; i maj kommer jag att vara ganska lagom trött på den. :-)

Anna, Fair and True: Tack (för ”grässtråna” ;-) ). Turligt nog klarade Aaju turen ganska bra. Även om han insisterar på att vi inte har haft snör sedan han var liiten (med betydelsen bäbis, trots att vi hade snö senast i maj ;-) ), så är han trots allt van med kylan.

Anna: Nejdå. Inte är det kallt inte. En mössa (med muffarna under), en tunn ulltröja under vindjackan och något tunnare om halsen och man är fit for en promenad! ;-) Och Aaju klagar inte så mycket än så länge. Turen gick riktigt bra. Men med den vinden och snön som slår mot ansiktet är det svårt att inte grimasera. Det är en konst att, som han mor, gå leende genom sådan väder. ;-)

Olivia: Hej vännen! Så kul att du skriver. Ja här kan man göra stooora snögubbar kan du tro! Just nu regnar det igen. En hel del snö ligger dock kvar. Kanske får vi mer innan helgen och då ska vi ut och bygga kan du tro! :-)

Marianne: Ja, det är den av väderflickorna (man kan välja mellan flera olika flickor) som har flest ”kalla” alternativ, men hon är nog ändå inte riktigt anpassad till grönländska förhållanden (eller svenska för den delen). Tror kallaste stassen kommer på där omkring -5 C, sedan är det samma kläder som gäller om så temperaturen är -25. Men ändå... ;-)

Ja, som jag skrivit idag, så ligger det och växlar lite mellan snö och regn just nu. Men låt oss säga så; isentäcket som lagt sig på alla små sjöar och vattenansamlingar lär inte försvinna helt för någon gång mot lustet av maj iaf. Och helt snöfritt kommer det nog heller inte bli, även om vädergrudarna kan ge oss ett par dagar med +5 också framöver... ;-)

Londongirl: Det har allt varit lite snö här på bloggen tidigare i höst, men nej inte fullt så mycket kanske. Och ja visst kan det plötligt komma snö även hos er nu. Hoppas ni får lite mer tur med vintern i år. Även om man inte gillar snö (eller nöjer sig med en vecka), så är ju regninga vintrar, eller sådana då det bara växlar hela tiden, tråkiga. ;-)

Emmama.: Som jag skrivit till några ovan, så var det inte så hemskt för han trots allt. Och, hur hemskt det än må låta; lika bra han vänjer sig... ;-) Och ja; jag håller tummarna för snö hos er. För visst är det ändå ul om det kommer och verkligen lägger sig (det tråkiga är ju det där växlandet med slask och regn). Om jag bara kunde, så kunde ni mer än gärna få en månad eller två av vår vinter. Vi kommer säkert att få mer än väl mycket vinter även i år! ;-)

Karlavagnen: Ska försöka blåsa lite kalla vindar söderut. ;-) Och jo, Aaju hade en halsduk med till dagis, men den var alldeles våt när vi skulle gå hem, så den fick stanna i ryggsäcken.

Evans: Ja, den där klädseln som är precis över 0 ser deffinitivt lite kall ut! Snön; ja den har kommit och försvunnit i omgångar de senaste veckorna. Men nu har den legat i 4-5 dagar, även om regnet har försökt sitt bästa på att smälta den sedan igår. ;-)

Sussie: Välkommen till min blogg! Kul att du hittat hit. Ja, naturen här är vacker, det kan jag inte annat än hålla med om . :-)

Saltistjejen sa...

Oooootroligt att ni redan har fått så mycket snö!!!!!!
Här är det 19 grader idag och lite disigt.
Fin vädertjej! Och väldigt avancerad sådan också.
Kramkram!

Lullun sa...

Saltistjejen: Och jag som tyckte vintern var sen i år. *hihi* Men jo, här har vi vinter, även om vi här kallar det för höst. Vinter för folk här är ju mer när snön har lagt sig någon halvmeter djup typ... ;-)
Det låter annars som att din del av världen ska besökas sådär i september-oktober. Låter helt lagom exotiskt varmt för oss där då. Vem vet, kanske nästa år?! ;-)
Kram!