onsdag, oktober 29, 2008

Lugnet före stormen



Snacka om att det var lugnet före stormen idag. Måndag och tisdag har vi ju haft ett rejält stormväder. Vi snackar medelvinsdhastigheter som kommit upp på 30 m/s och vindstöt på över 42. Trots att det är väder som i Sverige skulle leva kvar i folks minne länge, har det här resulterat i förhållandevis få lyfta ögonbryn – här är man helt enkelt alltför van.

Idag onsdag möttes jag dock igen av totalt lugn när jag kom ut genom ytterdörren. Inte en endaste liten vindpust. Allt vad vind heter var bara borta. ”Bortblåst.” Jag anade trots allt en smula oro. Himlen såg nämligen misstänksam ut, men inte en endaste liten vindpust alltså.

Ja, där kunde ju mitt drabblande om vädret här på bloggen de senaste dagarna kanske sluta. Med ett lykligt slut dessutom. Men icke! Om bara drygt 4 timmar förväntas nämligen en rejäl orkan dra in över Nuuk. Det spås om en medelvind på omkring 45-50 m/s * (gränsen för orkan går vid 32.7) och stormen kommer att kulminera vid 6-9-tiden imorgon bitti – precis då alla ska iväg till dagis, skolor och jobb.

Här har man ju inte vanan med att utlysa utegångsförbud, utan vardagen brukar fortgå som vanligt nästan oberoende vad. Men kanske, kanske blir morgondagen ett undantag, i alla fall i någon timme kanske (fast hade det varit på östkusten, så hade man återigen inte direkt lyft på ögonbrynen ens för ”ynka” 45. Ja, de har ytterligare en annan ”referensram”...)?! ;-)


*) Eftersom detta inte är en tropisk orkan kan jag inte gradera den i den 1-5-skala som man annars ofta hör om på nyheterna osv. Den gäller nämligen bara just tropiska orkaner. Men 50 m/s som medelvind är mycket. Det är t.ex snart 12 år sedan man mätte den typen av vindstyrka i Sverige och liknande hastigheter är bara uppmätta i de svenska fjällen. Orkanen Tuva, som drabbade svenska västkusten i vintras, nådde t.ex ”bara” upp på 35 m/s som högst.

9 kommentarer:

Suzesan sa...

Lugnet före stormen jo det brukar ju ofta bli lugnt innan det drar på eller när vinden byter riktning eller när man är i ögat.
Men Lullun nu snackar du blåst. Medelvind...hmm. Isch usch. Gå inte ut! Det ska bli spännande att se om nån nämner denna vinden då denna gången hemma hos dig:)i Grönland.
Hoppas allt går bra och att inget händer.
Sköt om dig GÅ INTE UT OM DU INTE MÅSTE!
Kram
Susanne

Anne sa...

Vindstyrkor som inte är att leka med hör jag. Jag antar att husen är rätt rejält byggda och såklart isolerade på Grönland. Det måste kännas bitande kallt när dessa starka vindar drar in, även om det bara är några minusgrader brukar ju hård vind göra det känns så mycket mer. Ta det lugnt och försiktigt Lullun!

Saltistjejen sa...

Oj hoppas ni kan stanna inomhus imorgon när det blir orkan. Det är verkligen allvarligt! Dt ahndlar ju inte enbart m sjölva vinden utan om vad vindstyrkan kan göra med t ex hustak, bilar etc. Man kanske skulle klara att ta sig fram i vindstyrkan (även om ja gissar att det skulle vara svårt) men man kan ju riskera att få ett tak eler annat i huvudet.
Så snälla du, ta det försiiktigt o gå inte ut onödan.
Kram!!

Vida sa...

Oj, ja tänk vad annorlunda. Här hade det varit stora nyheter om något sånt hänt..

Ha en underbar dag!

/Liv

Anonym sa...

Ojdå hur har det gått..
Hoppas ni inte blåste bort..
Kram//Sis

Anna, Fair and True sa...

Här är det en liten storm kväll i alla fall. Stora regndroppar som slår mot rutorna och ibland viner det till. Men långt från Gudrun eller en Grönlandsstorm. Det ska bli snö till helgen tydligen. Vi flyger till Oslo lördag morgon så jag hoppas att eventuellt snöoväder hinner dra förbi imorgon fredag. Ser att det är 6 grader hos er just nu - här är det bara 4 :)

Marianne sa...

Hu! Hoppas att allt gick bra och att du och Aaju håller er inne när det är som värst. Jobbet kan vänta lite.

Anonym sa...

Jamen LULLU!!! Nu först läste jag Annikas komentar om att vi kände varann. Herregud universums långsammaste reaktionsförmåga ;) var är då denna människa?? Har hon blog? Måste kolla! Ha ha tänk att man ska återse gamla sommarkollegor på en grl/sv blog. Osannolikt. Glad jag blir. Jaha hej hej Annika om du läser detta :)
Kram så länge från Ålandsannica

Lullun sa...

Susanne: Ja, här är vi ju vana med väldigt snabbt skiftande väder, men visst var det ändå lusitgt; megastorm, väldigt plötsligt helt stilla och så lika plötligt megastorm igen. ;-) Men visst fortsatte vardagen som vanligt här. Nu blev det inte fullt så starka vindar som förutspått (45-50 m/s), men ändå... ;-) Och jo, visst pratade man lite om stormen; men nästan bara bland danskar och bland dem som egentligen skulle ha flygit någonstans den dagen eller dagen efter. ;-)
Kram!

Anne: Ja, visst är husen lite anpassade till detta vädret. Inga tegelpannor här inte. Lustigt nog följer man dock gamla danska byggnadsregler, som ju inte alls är så hårda på sånt som har att göra med isolering osv. där borde man ju egentligen titta mer på länder som (nord-) Sverige och Norge, som trots allt har ett mer liknande klimat. Turligt nog så blåste det dock varmt denna gången, så jag frös inte! :-)

Saltistjejen: Turligt nog kom inte vinden helt upp i de förväntade hastigheterna, men jag avvaktade ändå lite hur jag skulle göra. Men när klockan närmade sig 8 på morgonen såg jag hur alla andra gick till jobb och skola (de flesta dock mha buss och bil), så då var det bara att packa på sig.. ;-)
Kram!

Vida: Ja, visst är referensramarna ändå lite olika. Det är nog lite det jag tycker är så kul med att bo här; att alla verkligen tycker sånt här är rena vardagsmaten, medan alla andra tycker att vi här är rena knasbollarna typ... ;-)

Anna: Ja, vi har ju pratats vid sedan du skrev så du vet att vi inte blåste bort helt i alla fall. Lite pinsamt att du hann skriva till mig innan jag hann ringa dig på din födelsedag och allt dock. Men, men... ;-)
Kram!

Anna, Fair and True: Ja, här hard et deffinitivt vinit (heter det så? ;-) ) rejält i veckan. Men nu har vi återigen ett tjooockt lager av mjukaste snö och allt är bara tyst, tyst, tyst. Hoppas att er Oslo-resa blev lyckad, både med väder och annat!! :-)


Marianne: Nej, inte kunde vi hålla oss inne vi inte. *hihi* Fast ja, nu ska det väl sägas att det aldrig kom upp i de förutspådda 45-50 m/s, men det var nog så häfftigt. Hade det varit i Sverige hade jag dock inte kommit på tanken att gå ut, om det inte handlade om liv eller död på något sätt. Turligt nog har vi ju varken tegelstenar eller fallande trän här... ;-)

Knikander: Kärt barn har många namn. *hihi* Och sedan är du ju bara för rolig; det tod ”bara” ett halvår för dig att reagera. Eller mer. *hihi* Iggu! Ja, länken har jag ju redan skickat till dig. Du hittar den annart även i listan över svenska bloggar jag läser, till höger på bloggen.
Vi hörs vid i morgon, eller tisdag morgon (hemlis pemlis du vet, dom börjar flyga runt nu, dom små...). *hihi* Kram!