Temat för årets maraton var nämligen ”Spring för ett bättre klimat” och som informationschef och tidigare också utvecklingskonsulent (jobbade då med förnybar energi och elverksstyrning) hos landets el-, vatten- och värmeproducent hade jag fått i uppdrag att fixa till en utställning i kulturhuset Katuaq, där (i och omkring) registrering av löparna också föregick, samt start, mål och prisutdelning.
Här är lite foton från dagen:

Sonen var med och hjälpte till att ställa upp.

Pojkvännen, även han tidigare utvecklingskonsulent nu projektledare, blev min sammensvurne under dagen. Tillsammans fick vi svara på ett hav av frågor från utsällningens besökande.

Resterna från en ”maratonists” stärkande frukost?!

Innan start skulle alla de 308 löparna från 8 olika länder få testat sina datachips, så att tidtagningen blev exakt. Här ses bl.a tre hurtiga kollegor, varav den gråhårige mannen sprang en hel maraton och cyklade sedan hem till Qinngorput – så långt bort från centrum man kan komma – utan att blinka. Imponerande! (De andra två kollegorna är damerna/tjejerna i bakgrunden.)

Det drog ihop sig till start. Bakom målporten ses delar av regerningsbygnaden och till höger ses kulturhuset där vi alltså stod hela dagen. (Och jo, lite bättre väder blev det framåt dagen, men ingen för löparna besvärande sol som tur var.)

Det var även rullskide- och rullskridskodeltagare med.

Startområdet började fyllas upp. Dvs det var dax för mig att återgå til jobbet.

Vår utställning - som handlade om förnybar energi, varför man ska spara på energi och hur man gör det - blev välbesökt.

Vissa tycket det var väldigt intressant. :-)

Utanför serverades det grillat.

Journalisterna var på plats.

Utanför kunde stadens invånare – till enormt stor glädje – även testa våra nya elcyklar. De ska minska företagets taxiutgifter och då vi dessutom får vår el från vattenkraft, blir det också mycket miljövänligare. Och jo, det går att höja sätet... ;-)

En glad lite teaterapa, som stolt visade fram sin medalj för avklarade 3,5 km.

En av sonens dagiskompisar. Tyvärr kunde ju inte Aaju vara med och springa, eftersom jag jobbade. Det får kanske bli till nästa år?!

Resultaten kontrollerades.

Frivilliga delade ut frukt och dricka längsmed vägen samt som här, efter mål.

Min kollega och vän spurtade in mot mål efter en halvmaraton!
Vinnaren av hela loppet var den lokale sonen, tillika min granne Kim Godtfredsen, med tiden 2:33:01 (løparnas tider ligger normalt 15 % högre här i Nuuk än när de springer andra stadsmaraton, pga den hårda banan). Inte helt otippat kan man väl säga, då den pensionerade landslagslöparen ju också har presterat bra internationellt genom åren. Bland kvinnorna hette segraren Britt Folkerman, också hon från Nuuk.
6 kommentarer:
Oj, så ni har maraton i Nuuk också! Jag förstår att det måste vara kämpigt i backarna, men nu har ni väl ändå ingen is på banan? Har inte hört talas om att det skulle vara någon mara i Kairo, tror det är alldeles för varmt under sommaren så det skulle vara på vintern i så fall.
Fin utställning! Och vad bra med en utställning i samband med en så pass stor händelse när alla kommer och kan bli intresserade.
Och så vill jag säga grattis! Lite i smyg och försiktigt för du vet vem som du presenterade på bild! Jag är så glad för din skull! Har väl förstått det på annat du har skrivit, men inte velat säga någonting.
Stora kramar!
Haha glad du är tillbaka Lullun och jag viskar grattis:)GRATTIS!
Bra idé med utställning. Jag hade blivit helt slut av att sen dem springa precis som du hade jag fått ont i benen av att stå still. Jädrans hade den lille sprungit 3,5kilometer. Bra gjort.
Nästa år så har Aaju en sån medalj. Helst säkert.
Kram
/Susanne
Jag måste tipsa min käre make som är maratonlöpare att han borde springa det!
Marianne: Nej, ingen is ännu. *hihi* Men nog så kämpigt, fast turligt nog brukar temperaturerna vara mycket behagligare för långlöp här än andra i maratonstäder runt om i världen. Ja, sommarlopp i Kairo låter ju som rena tortyren, men kanse kunde de lägga in ett decembermaraton?! ;-)
Och jo, tack, tack. Jo, ”outade” det väl lite försiktigt redan i mitt fotoalbum för 2008 och det är ingen hemlighet egentligen. :-)
Suzesan: Ja, jag bli slut bara av att cykla ett maraton som det är nu, men till nästa år blir det nog att ta 3,5 km med sonen. :-)
Hanna: Låter som en bra idé! Nästa år är det 20-års jubileum också och lite större satsning på att få internationella deltagare har jag hört. Fast det var någon svensk med även i rå (och tidigare år). :-)
Tur att du hann ta lite foton fast du jobbade! :)
Anna, Fair and True: Ja, nu skulle jag ju ändå fota lite för jobbet också (på vår utstälning, cyklarna och kollegor som sprang). Kul man kan förena nytta med nöje ibland! ;-)
Skicka en kommentar