söndag, augusti 23, 2009

Fredagstema: Min drömdag


Så gott som hela Nuuk på ett foto (klicka på det för att se det i större format).


Då bloggen varit stäng i ett halvår ligger jag som sagt lite efter med fredagstemaskrivandet. Därför tänkte jag, i väntan på att temat drar igång igen i september, skriva lite på ett gammalt tema, från 13:e mars: Min drömdag. Och visst är det passande, eftersom jag precis haft en. :-)

Såhär var den:

Jag vaknade ovanligt tidigt men kände mig ändå riktigt pigg. Eftersom klockan inte var mer kunde jag med det goda samvetet i behåll ligga och dra mig, sova lite till och läsa guideböcker inför stundande semester.

Dryga timmen senare blev det dax att stå upp – fortfarande tidigare än vanligt – äta frukost, starta en tvättmaskin och städa undan lite. Inte för att det är kul, men oj så härligt det känns att komma hem igen sedan. Och när jag var klar var ju dagen fortfarande bara barnet.

Tidig förmiddag var vi alla klara till nya äventyr. Mål ett för dagen var posthuset, där det skulle skickas iväg födelsedags- och bröllopspresenter samt en stor låda (över 17 kg) med begagnade bäbis-/barnkläder och leksaker. Därefter blev det en snabbis på stan för att köpa ytterligare två presenter. Det är inte nödvändigtvis alltid så kul att trixa med sånt, men denna gången gick det smidigt och glädjen är ju sällan så stor som när man får göra någon annan glad. Därför platsar dessa aktiviteter så klart alldeles utmärkt på en drömdag.


Mor och son kramas på klipporna.

Efter dagens snabba shoppingtur bar det av på 1.5 timmas lekande på stranden. +8 C, sol och ganska så vindstilla. Perfekt!


Vi hade inte planerat något i förväg, så det blev att improvisera. På grillbaren hemmagjorda vitlökshamburgare och twister fries, intagna på utsiktsplatsen vid flygplatsen, med 200-grades havsutsikt, fick ”duga”. *mums, mums* (Och nej, sonen var långt ifrån sur. Bara koncentrerad när han öppnade ketchupen. :-) )


Sedan bar det av upp i fjällen. Några hundra meter kom vi upp...


....innan det blev dax att ge oss av ner...


...mot hamnen, där vi hade avtalat ”date” med svärisarna. Fyra timmar på havet blev det till, med mysig fika och omkring 20 stora torskar på kroken.

För att avsluta en perfekt dag, hade man kanske kunnat tänka sig grillning på balkongen, en tur på bio eller något. Fast vi var ganska nöjda med att bara sitta i soffan och äta nybakad barkis, slappa, surfa lite, prata, skratta och slötitta på TV innan sängen kallade. Nio timmar non-stop ute i friska luften tar också ut sin rätt. En uuunderbar dag hur som helst!! :-)

Hoppas er helg har varit lika bra!

6 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Vad MYSIGT!!
och vilka underbara bilder!!!!
Härligt att få drömdagar ibland. Det behöver man.
Och att ha drömdagar i sin vardag ÄR verkligen höjden av lycka!
Kramar!!

A sa...

Suck. Vilken underbar dag ni verkar ha haft. Själv har jag jobbat.
20 kg torskar! WOW Hoppas Morfar satt och viftade med tårna från sitt moln o såg när ni drog upp dessa. När han ser på min fiskelycka denna sommaren skakar han nog bara på huvudet. Den har varit obefintlig.
Ella tog sina första steg igår men naturligtvis var hon för trött för att visa upp sig när jag kommit hem.
Ha nu en trevlig arbetsvecka..
Kramar Sis

Emmama sa...

Åååååh, färsk torsk hemma nu då alltså? Jag älskar verkligen torsk och här i Aberdeen finns jättefina firrar också. Ätes bäst med potatismos och pepparrotssås tycker jag! :) Pepparrot har ni där eller?

Skönt att läsa om så mycket glädje runt om dig nu, det är jag glad för! Jättekul att läsa om en drömdag! Jättefina bilder också.

Stor kram!

Malde sa...

Vilken härlig dag!

Nu har jag hunnit skumma igenom dina inlägg. Kul med husköp och flytt! Spännande!

Må så gott!

Anna, Fair and True sa...

Vilken toppendag!

Lullun sa...

Saltistjejen: Ja, det var verkligen en underbar. En underbar dag som t.o.m kändes härligt långt (istället för att bara rusa iväg). Sådana dagar borde vi alla verkligen ha lite då och då! :-)
Kram!

A: Grattis, grattis till första stegen!!! Stort!! Ser fram emot att snart se henne ”springa” runt. :-)
Ja, det var en dag som var en del bättre än jobben. ;-) Du får visst koma hit och fiska. Här är det svårt att undgå att få mängder av fisk när man är ute. Ska man spara allt man får upp blir det som oftast att sluta fiska så snart man har börjat. ;-)
PS: Jag har fått brevet/paketet till Aaju! :-)
Kram

Emmama: Kul att du gillar torsk. Det är ju annars en fisk som många bara ”tar för givet” lixom, men visst kan den göras riktigt god! :-)
Ja, tråkigheterna har, av naturliga orsaker, tagit sig en paus, och det njuter vi stort av. Kan t.o.m tillåta mig att prata lite mer om framtiden än jag tänkt från början. Så får vi se hur länge friden håller i sig.
Kram!

Malde: Ja, det var en riktig grönländsk toppendag, om än det inte blev spottat någon val. ;-) Och flytten, ja den ser jag fram emot! :-)

Anna, Fair and True: Ja, den var perfekt! :-)