Sonen och jag har varit busy busy senaste tiden. Onsdag kväll blev det till klättrande i två olika klätterställningar i ett par timmar. Torsdag har fallit i glömska, men det var bestämt den kvällen sonen hade rummet fyllt till bredden med kompisar och som han lyckades med tricket att smugla ut en hel mängd med leksaker, som turligt nog hittade hem igen.
Fredag fick jag gå hem ett par timmar tidigare från jobbet, pga en bankande huvudvärk. Tyvärr var det dock också den enda dagen för inskrivning av nya medlemmar till simklubben. Efter dagis blev det alltså lååångpromenad till simhallen, bara för att lyckas med bedriften att bara komma på väntelista till simgruppen sonen borde ha varit med i. Fast kul hade vi, och äventyret slutade ju dessutom med ett besök på grillbaren och bussresa hem nästan fyra timmar senare. Sonen var salig! :-) (Min huvudvärk kom och gick och kom och gick dock, men var som bortblåst lördag morgon. Skönt!)
Lördag var vi så klart lediga och det firade vi med att hålla oss borta från hemmet i hela nio timmar. Först på resultatslös kjoljakt inför semestern, följt av picknick och marknadsbesök. På den senare fick sonen sig en stooor överraskning, när mamma plötsligt slog till och köpte en ny cykel till honom för ett bra sommaren-är-snart-slut-pris. Sonens första cykel blev ju stulen förra året, och jag vill ju inte att han ska börja skolan nästa år utan att varken kunna simma eller cykla. ;-)
Som den stoltaste i världen han var, blev det att cykla genom hela stan för att visa upp mästerverket för P’s föräldrar. Det blev till några timmar på balkongen och middag. Väl hemma vid 19.30 möttes vi av cykelligan, och med bara en riktig krasch och en snabb tur rätt in i betongmuren, fick sonen cyklat av sig all resterande energi innan det var sängdax.
Idag är det söndag och tvätt och städning väntar, tillsammans med en hel massa jobb som jag skjutit framför mig. En tur till affären för låsinköp står också på schemat och ett badhusbad. Hur ska vi nu hinna med allt detta? Hårklippning och badkarsbad har vi i alla fall fått avklarat. Inte illa det. ;-)

Stoltaste killen i stan! :-)
Och P, ja han håller sig också busy busy. Efter avresa i onsdags med lite mellanlandningar, inklusive övernattning i turist- och världens miljöministercentrum Ilulissat med allt vad det innebär av isberg, isfjordar (i ental), slädhundar och valar, har han både kommit sig upp till Upernavik – Grönlands nästnordligaste stad – och därifrån vidare till resans nordligaste mål, bygden Kullorsuaq, med båt. (Och därmed har jag slått nytt rekord i långa meningar här på bloggen. ;-) )
Det är något av en resa och upplevelserna är nog många, men detta är ju inte hans blogg utan min, så ska nog låta P få sitt att säga innan jag avslöjar för mycket. Av egen erfarenhet kan jag dock säga att det garanterat är en resa med otroliga naturupplevelser som varken går att beskriva eller fånga på bild. Det är också en historisk resa, en resa genom ett land i mer eller mindre utveckling. Det är deffinitivt inte samma Grönland som möter honom som mig här hemma i Nuuk.
Jag ser bara så mycket fram emot att få höra alla historier och se alla foton. Nu får jag dock nöja mig med de få foton han får lagt ut på Facebook och de historier han hinner berätta under de telefonsamtal vi har när han inte befinner sig i radioskugga där i ett av världens mest glesbebyggda och pga naturen mest barska områden.

P's resa kan ses på denna karta, där sträckad linje är med flyg och heldragen linje med båt. Kom ihåg att landet är omkring 5 gånger så stort som Sverige, så det är inga korta distanser vi pratar om. Notera också att jag inte markerat någon hemväg. Detta eftersom det inte är fastlagt. Troligtvis blir det dock en kombinerad helikopter- och flygplansresa från Uummannaq i slutet av september. Klicka på kartan för att se den i större format. (Och ja, jag vet det heter polcirkeln på svenska; ett fel jag gjorde den gång jag ritade själva grundkartan och som jag inte har fått rättat. ;-) )
6 kommentarer:
Så härligt och vilken fin cykel och häftiga cruiser band. Han kanske ska ha en cykelhjälm också? Jag menar han verkar ju inte vara direkt rädd av sig.
Ha en god söndag! Från 35 gradig värme och sol..
Karlavagnen: Ja, cykelhjälm står också på listan, men inte dagens. Cykelaffären är nämligen stängd under helgen (den hade bara öppet kl 10-13 igår lördag, och då visste vi ju inte att vi skulle köpa cykel). Blir att trava dit imorgon.
Som alltid en fullspräckad helg uppe i Grönland! Jag är ständigt imponerad över hur mycket du orkar göra, men jag förstår att du inte har så mycket val när du för det mesta är ensam med Aaju. Och att han gillar klätterställningar har vi ju förstått :D
Härlig bildkavalkad i föregående inlägget!
Söndagskram!
Petra: Det kan ju också ses som ett försök att fly undan jobbsaker som ligger och väntar. ;-) Och för att kompensera för alla dagar på jobbet och vardagskvällar vid spisen/datorn.
Men sant; han är en riktig klätterapa - grushögar, snöhögar, klätterställningar osv...! :-)
Kram!
En hel månad som gräsänka är inte så kul men det kommer nog gå fort! Du har ju Auju som sällskap i alla fall. Jag tycker nätterna är värst när jag är ensam. Har svårt att sova när Peter är borta. Som tur är har han inte varit borta mer än en vecka det senaste året eller så.
Kram!
Anna, Fair and True: Ja, visst ska det gå. Kunde vara roligare, men är ganska duktig på att fixa sånt trots allt. Kanske kan man också få fixat undan en del jobb och annat skrivande som hopat upp sig, när man inte behöver mysa i soffan på kvällarna. Fast det är klart, ganska tråkigt att inte just kunna mysa också och sitta alldeles ensam kväll efter kväll, efter att Aaju har kommit sig i säng. Men, men, vad är en bal på slottet... ;-)
Skicka en kommentar