
Stackars barn som måste leka med denna utsikt. ;-)
Det är lustigt hur det alltid tycks hopa ihop sig. Det kan gå halvår och kanske rent av år mellan gångerna jag möter andra svenskar här hemma omkring, och så plötsligt så möter man flera på rad. Igår var det ju den svenske bloggläsaren i affären och idag satt jag i ett 3-timmars möte med tre svenskar och pratade om geoenergi.
Jag fick aldrig tagit något kort på utsikten från där vi satt och höll mötet, men om inte persiennerna hade varit nere, så hade det sett fantastiskt ut kan jag väl avslöja för er, inte direkt överraskade, trogna bloggläsare. ;-)
Några andra utsikter som jag dock fotade i förrgår är dessa:

Utsikten åt öst, ut genom stooora fönster, från kurslokalerna på Hotel Hans Egede. För ja, det har jag glömt att skriva; jag var på kurs tisdag-onsdag denna veckan. Och ja, nu märks det att jag aldrig har haft annat än sommarjobb i Sverige, för jag har ingen aning om vad det heter på svenska, men kursen handlade om de, låt oss kalla det utvecklingssamtal man bör hålla med sina anställda varje år (som på svenska heter?). Bergen i fotots bakgrund ligger vid strandkanten (det går en vik in, som inte syns på fotot) och har en höjd på omkring 800 respektive dryga 1200 meter över havet.

Utsikten åt väst, också detta ut genom stooora fönster, från kurslokalerna: Nuuks absoluta centrum, med den nybyggda bankbyggnaden, det kommande nybyggeriet (där det nyligen nedrivna posthuset låg förr) och stans största mataffär (den blå byggnaden), som ligger 5 minuters långsam promenad från vårt hem (10-15 minuter från vårt kommande).

Ett väldigt snabbt tillfixat panorama över centrum, med nya tele-posthuset till vänster, via nya banken höger om mitten och mataffären helt tilhöger. I bakgrunden ses havet/fjordsmynningen. Klicka på fotot för att se det i större format.
Tisdag kväll klättrade vi också upp till Hans Egede-statyn, gjord som avbild av prästen som grundade staden år 1728 (och som givit namn åt hotellet). Nedan kan ni se vad vi såg därifrån:
Åt norr. Ganska så exakt mitt i detta foto ligger huset vi har köpt (det syns dock inte på fotot).

Mot nordost, med världens minsta domkyrka i fokus.

Österut, mot vårt hyreshus långt bort i fjärran (läs några hundra meter ;-) ).

Något mer åt sydost, mot centrum.

Söderut!

Utsikten under strandpromenaden. Och ja, det är två kajaker i vattnet, varav den ena ligger upp och ned. ;-)
10 kommentarer:
Fina bilder!!
Utvecklingssamtal är väl ett bra ord, tycker jag, men det kanske finns något "finare"...?
Kram!/Vic
Fina bilder! Utvecklingssamtal är bra om de leder till just utveckling!
WAOW wilken snygg profil bild, önskar jag gjorde mig lika bra på bild!
Trevlig helg!
Håller med om utvecklingssamtal. Sedan finns det ju lönesamtal också, men det ska inte vara samtidigt som utvecklingssamtalet.
Härliga bilder! Skulle gärna komma och hälsa på dig... Men min plånbok tillåter inga sådana utsvävningar nu när jag är arbetslös. Det lär dröja ett tag innan jag har kommit ikapp också, när jag har fått jobb igen :-(
Vad fint!!! Men du vad kallt det måste vara att hamna upp-o-ner i en kajak hos er!!??
Vad utvecklingssamtalkan heta mer än just utvecklingssamtal vet jag inte tyvärr...
Hoppas ni får en fin helg!
Kramar!!!
Victoria: Tack! Jam det heter kanske bara utvecklingssamtal, kort och gott. :-) Här heter de dock, översatt, i ett ord Medarbetarutvecklingssamtal, till skillnad från Ledarutvecklingssamtal.
Karlavagnen: Tack, tack. *hihi* Och ja, att det leder till utveckling är så klart lite a och o. :-)
Malde: Du får kanske slå två flugor i en smäll och börja söka jobb här?! ;-) Håller tummarna för att din situation löser sig snabbt och lätt.
Saltistjejen: Tack! Ja, nog må det vara kallt alltid. För dessa personer var det dock bara övning, gnågot som det ju är nog så viktigt att lära sig, så att man kommer snabbt och lätt upp ur det kaaalla vattnet igen. ;-)
Ketchupeffekten, du vet ;-)
Jättefin panoramabild! O är helt insnöad på panoramabilder nuförtiden och har precis upptäckt att man kan göra sådana direkt i kameran... vilket JAG upptäckte när jag laddade upp bilderna på datorn och hittade ett redan gjort panorama. Coolt!
Ha ha, jag har heller aldrig jobbat i Sverige men skulle också tippa på att det heter helt enkelt utvecklingssamtal. Vad heter det på danska?
Kram
Staden ser ganska stor ut på dina bilder! Speciellt panoramabilden!
Det heter ofta "utvecklingssamtal" med ibland "medarbetaresamtal". Lönesamtalet ska vara separat från utvecklings/medarbetarsamtalet.
Nuuk är så himla fint! Ser ut som en sagostad tycker jag :-).
Förr eller senare så löser det sig. Frågade Maken om jag fick flytta till Grönland och söka jobb, men fick nobben på det. Väldigt skönt att han vill ha mig kvar ;-)
ALLA: Oj, här hade jag missat att svara på era kommentarer. Förlåt, det var inte alls med vilja. Men bättre sent än aldrig. ;-)
Petra: Ja, den är lustig den där ketchupeffekten. ;-)
Visst är de smara de små mackapärerna. Har precis fått en ny kamera, så jag har inte fått testat så mycket ännu (och nu är kameran på en månads båtresa på annat håll så... ;-) ), men det ska jag nog få tid till. Så skulle man bara skaffa sig ett stativ så det kan bli riktigt bra...
På danska kallas det förresten kort och gott för MUS-samtale (MedarbejderUdviklingsSamtale-samtale ;-) ).
Anna, Fair and True: Om Nuuk ser stor ut, så måste det vara en synsvilla. Stan har bara 15.000 invånare. ;-)
Annikattsblogg: Det är för att bilderna inte är tagna nära nog, så man inte ser alla sopor och skraltiga hus överallt... ;-) Fast det är också en speciell stad, som är fin på sitt egna lilla, speciella sätt. :-)
Malde: I sann Grönlandsandra; det är klart det löser sig! Allt löser sig, så ingen anledning att oroa sig, så tänker man här. Men ingen flytt för er alltså. Nej, det kan kanske vara en lite plötslig flytt trotts allt, att flytta till Grönland.. *hihi*
Skicka en kommentar