Jag är lite småförtjust i det där med listor, och de är ju ett bra sätt att skingra tankarna på, så here goes (för er som orkar läsa, ni andra kan bara vänta på nästa inlägg som nog kommer om några timmar, först ska jag dock försöka sova lite)...:
Tio första:
- Första bästa kompis: Håkan. Vi lärde känna varandra när vi började på lekis 1983, året jag skulle fylla 5 (var man från landet fick man gå två år på lekis den gången, Och Håkan, ja han är född i maj, så han var redan 5 ). Vi har fortfarande kontakt någon gång då och då.
- Första bil: Har aldrig ägt någon. Men första jag körde tror jag var en Mazda 323 av en ganska så gammal modell (1983?), eller så var det andra syrrans bil; en vit liten sak. En ford? Det var hur som helst tillsammans med mamma, jag körde nästan ner för ett litet ”stup” och året var nog ca 1995/96.
- Första kärlek: Bara ett ”span”; Richard, i 1:a klass, och oj vad blev jag retad av syskonen. Höll mig borta från flörtandet några år efter det...
- Första husdjur: 1:a helt egna; marsvinet Gipsy, men innan det var en hel drös av husdjur, ”lånade” från pappa. Han hade ju så många djur, av alla de sorter; allt från en tam älg till kaniner & undulater. Och tro mig; det var många djurarter därimellan.
- Första semestern: Som jag minns; midsommarfirande hos kusinerna vid Mälaren, följt av några veckor åkandes med fraktbåt längst hela Sverige öst- och sydkust tillsammans med kusin Magnus & mina två morbröder (som var kapten respektive motorman på båten). Året var 1988.
- Första jobb: Varupåfyllare på Sjöröds Lanthandel. Jag gick i 5:an och fick lov att komma & gå som jag ville.
- Första köpta skiva: Åh, det borde jag veta, men minns inte just nu tyvär.
- Första riktiga kärlek: Jodå, honom minns jag. Vi har fortfarande viss kontakt. Vi hade det bara så superkul ihop. Och det hade nog funkat utmärkt, om det inte var för att vi var så bra kompisar & så blyga för allt vad känslor angår, så att vi aldrig ens kom så långt som att försöka.
- Första piercing: Hål i öronen när jag var omkring 8 år eller nått. Mer "riktiga" piercingen var under läppen/hakan år 2001.
- Första konsert: Som jag minns; Hasse Andersson & Kvinneböske Band, på Skara Sommarland sommaren 1983/84. Då var jag ganska så imponerad! :-)
Nio senaste:
- Senaste alkoholdrycken: En alkoläsk för ett par månader sedan. Men alltså, alkohol är egentligen inget för mig.
- Senaste bilfärd: Hem från jobbet idag, i storm & ösregn. När vi väl kom hem, efter oxå ha plockat upp lillen från dagis, var det 50/50 snö & regn. Och ja, det är fortfarande augusti månad, även här... :-)
- Senaste filmen du såg: ”Number 23” - såg den på dvd häromdagen. Ok.
- Senaste ringda telefonsamtal: Till min pappa i Sverige idag.
- Senaste bubbelbadet: I badhuset Malik (= våg på grönländska) här i Nuuk för några veckor sedan.
- Senaste spelade cd: En Kim Larsen-CD som satt i bilen jag lånade för en tur mitt på dagen idag.
- Senaste kyss: Snarare puss; från Holger idag.
- Senaste gången du grät: Idag. Det har blivit många tårar på det senaste.
- Senaste måltiden: Pita med nötkött, sallad, tomat, salsa & hemmagjord vitlöksdressing.
Åtta har du nånsin:
- Dejtat en av dina bästa kompisar: Holger & jag var vänner ett par år innan, om det räknas.
- Blivit arresterad: Nej.
- Blivit kär vid första ögonkastet: Nej.
- Fastnat med blicken i någons urringning: Nej.
- Fått ditt hjärta krossat: Ja.
- Sagt att du älskar någon utan att mena det: Ja, men under tvång.
- Haft ett one night stand: Alltså, min familj läser det här... ;-).
- Busringt till någon: Jodå, men var ganska så kass. Syrran var mångt bättre.
Sju saker du har på dig:
Just nu, ingen vacker syn, är ju mer eller mindre klar för sängen, så dagens ovanligt fina stass av svarta byxor och en finrandig, trekvartsärmad skjorta har bytts ut till…
- Pappas Adidasbyxor
- En av Holgers svarta t-shirts
- En svart vänsterstrumpa
- En svart högerstrumpa
- Svart och mörklila BH
- Svarta trosor med någon typ av orange blomma på
- Silverhalsband med hänge föreställande Grönland, som jag fick av Holgers mamma och niece strax efter att Holger & jag blivit tillsammans
Sex saker du gjorde igår (vilket var en ovanligt ointressant dag)
- Pratade i telefon med så gott som hela svenska familjen; pappa, systrar x 2 och systerdotter. Härligt!
- Jobbade, inklusive fixade avdelningsbudgetten för nästa år (ett flerdagarssysselsättning), samt godkände prototyperna till det nya Intranettet jag sitter som ansvarlig för.
- Handlade mat samt present till min systerdotter som började 1:an idag.
- Diskade & småstädade.
- Somnade vid nattandet av Aaju, men kom mig upp igen någon dryg timma senare.
- Surfade på nätet, där jag bl.a hittade denna lista.
Fem favoritsaker utan rangordning (förutom familjen, vänner, djur osv; de är ju inte saker)
- Min 12” laptop
- Mitt piano, som står sorgligt oanvänt i Sverige
- Min boksamling
- Mina kameror, även om det klart bästa, systemkameran, inte används så ofta numera, då den inte är digital.
- Mina fotoalbum, med foton från massor av resor och på nära & kära
Fyra personer du kan berätta allt för
Holger, min mamma (en plats jag tror pappa kommer att ta över), Camilla & Anna S.
Tre val
- Blått eller rött? Blått, men lutar mer åt rött nu än förr
- Sommar eller vinter? Vinter
- Choklad eller chips? Choklad
Två saker att göra innan du dör
- Sluta fred med mig själv
- Njuta av livet som helhet
En sak du ångrar
En del smågnabb & surmuleri, en sida jag bara visar för närmsta familjen. Livet är för kort för sådana dumheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar