lördag, augusti 18, 2007

Frågor som skapar sömnlösa nätter

I går var ingen rolig dag. En väntad dag, men ingen rolig. Därav denna tidiga morgonstund, då jag redan har hunnit med en rejäl sträcka på det långa tankgrubblarmaratonet som pågått i mitt huvud ett tag.

Dels blev jag igår tillslut frågad om jag inte bara skulle se och skaffa mig en egen lägenhet, med allt var det innebär. Jag hade själv varit med att lägga upp till frågan och redo till att agera. Hur mycket det blir av det nu, efter beskedet hemmifrån, vet jag inte. Som det ser ut, får frågan om vår framtids vara eller inte vara, dock lov att läggas på paushögen ett tag till. Och kanske är det lika bra, så att ingen reagerar i stundens hetta, påverkad av några helt andra känslor, som inte har med saken att göra.

Beskedet hemmifrån var också i form av en fråga, en fråga till hela den närmsta familjen, som min pappa & syster redan svarat på, när den väl nådde mig. De hade kunnat svara, då de var väl medvetna om vår gemensamma mening i saken.

Läkrarna skulle göra allt vad de kunde för mamma i helgen men, om hon klarar sig så långt, önskar de sedan att stänga av respiratorn på tisdag. ”Får vi lov till det?” undrade de.

Ingen vet om mamma då kan klara av att andas själv, men chansen för det är minimal, så resultatet blir att hon sakta somnar in. Själva kan vi inte annat än tillåta mamma få sin vila, hur tungt det är är att vara dem som sätter ett datum & klockslag på en medmänniskas resa från denna värld.

Många av Sveriges experter på området, från landets alla stora sjukhus, har varit involverade i fallet som förbryllar. Men deras hopp är nu på samma låga, intetexisterande nivå, och vi kan inget annat än acceptera sanningen. En sanning vi egentligen har vetat länge, och känner oss väl förberedda på, men helt förberedd kan man aldrig vara.

Det är bara så hemskt och orättvist. Mamma är så ung, 54 år, och skulle egenligen ha massor av år av äventyr framför sig. Istället har hon redan, i långt över 20 år, lidigt & bedrivit en kamp mot ondskan på en nivå så hög att det är svårt för oss andra att förstå. En kvinna med sådan kampvilja, sådan livsglädje och sådan stor kärlek till allt. Rättvisan har misslyckats i hennes fall. Ingen tvivel om saken.

Inga kommentarer: