
I dag skulle jag ha varit med ledningen på en liten ”seglats” (ja, typ heldag). Främst relaterat till det att vi (min firma alltså) eventuellt ska bygga ett litet, minivattenkraftverk i anslutning til en forskningsstation som är under etablering inne i Kobbefjorden.
Det skulle också, enligt chefen, vara en möjlighet för mig att ”bonda” mig lite mer till ledningen. Viktigt eftersom jag ju själv kommer att bli lite av en del av den fr.o.m december, då jag blir tillförordnad informationschef.
En båttur, med underbar utsikt & stora möjligheter att se val, säger jag ju sällan nej till. Men det där ”mingleriet” är jag inte mycket för. Och pga situationen där hemhemma (fortfarande intet nytt; det togs inget beslut i tisdags som väntat), känns det än mer olustigt att småprata strunt, med om inte främlingar, så i alla fall inte några nära vänner. Speciellt inte, när man samtidigt står och tänker; ”försöker nu min familj febrilt ringa till mig, med ett viktigt besked, när jag befinner mig utom mobilnätets räckvidd, långt från civilisationen, mitt i den Arktiska vildmarken, mellan isberg och höga fjäll?”.
Jag tackade därför nej till färden, och glad är jag för det nu, när man ser hur vädret har artat sig, sedan solskenet & den nästan inte existerande brisen igår kväll. Ingen våldsam förändring, i Arktiska mått mätt, men vid avfärdstidspunkten i morse var det ändå +4.5 C, 17 m/s & regn. Nu kan även tät dimma läggas till prognosen.
Bilden i inlägget kommer från DMI (danska motsvarigheten till SMHI). De är inte super på att förutspå väder i Grönland, men de försöker...
För att se hur vädret egentligen är (alltså in hur det förutses att bli) är dock bästa tipset att kolla in ASIAQ’s hemsida - Holgers gamla arbetsplats. Där får ni infon också på engelska. Sen får vi väl se om jag inte tar och sätter in min lilla ”Väderflicka” från min/vår hemsida här i bloggen oxå. Andra, lite mer ”stilfulla” vädervisare, tycks ju inte ha Nuuk som alternativ. Men jag ska nog titta vidare efter en vid tillfälle... ;-)
Det skulle också, enligt chefen, vara en möjlighet för mig att ”bonda” mig lite mer till ledningen. Viktigt eftersom jag ju själv kommer att bli lite av en del av den fr.o.m december, då jag blir tillförordnad informationschef.
En båttur, med underbar utsikt & stora möjligheter att se val, säger jag ju sällan nej till. Men det där ”mingleriet” är jag inte mycket för. Och pga situationen där hemhemma (fortfarande intet nytt; det togs inget beslut i tisdags som väntat), känns det än mer olustigt att småprata strunt, med om inte främlingar, så i alla fall inte några nära vänner. Speciellt inte, när man samtidigt står och tänker; ”försöker nu min familj febrilt ringa till mig, med ett viktigt besked, när jag befinner mig utom mobilnätets räckvidd, långt från civilisationen, mitt i den Arktiska vildmarken, mellan isberg och höga fjäll?”.
Jag tackade därför nej till färden, och glad är jag för det nu, när man ser hur vädret har artat sig, sedan solskenet & den nästan inte existerande brisen igår kväll. Ingen våldsam förändring, i Arktiska mått mätt, men vid avfärdstidspunkten i morse var det ändå +4.5 C, 17 m/s & regn. Nu kan även tät dimma läggas till prognosen.
Bilden i inlägget kommer från DMI (danska motsvarigheten till SMHI). De är inte super på att förutspå väder i Grönland, men de försöker...
För att se hur vädret egentligen är (alltså in hur det förutses att bli) är dock bästa tipset att kolla in ASIAQ’s hemsida - Holgers gamla arbetsplats. Där får ni infon också på engelska. Sen får vi väl se om jag inte tar och sätter in min lilla ”Väderflicka” från min/vår hemsida här i bloggen oxå. Andra, lite mer ”stilfulla” vädervisare, tycks ju inte ha Nuuk som alternativ. Men jag ska nog titta vidare efter en vid tillfälle... ;-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar