måndag, augusti 20, 2007

Så var det vinter...

Ja, det dök idag upp flera tecken på att sommaren är på g bort och vinter är på intåg här i Nuuk.

  1. Alla grundskoleelever började skolan. För de allra minsta innebar det att gå till skolan iklädd nationaldräkt tillsammans med föräldrarna & andra anhöriga. Där lektes det lekar och de fick en lätt introduktion till vardagen i skolan. Därefter följde stort firande hemma hos familjen, eller i hyrd festlokal, med mat, kakor och tårtor i mängder – en sk kaffe-mik. Vi var själva iväg en snabbis på ett litet ”1:a skoldagen”-firande, vilket var trevligt.


  2. Första synliga nysnön föll på Ukkusissat (Store Malene) - fjället utanför vårt vardagsrumsfönster. Här nere i stan låg dock temperaturen på hyffsade + 9C.


  3. Sist men inte minst, ett välkänt vintertecken...: Aajus dinosaurie började titta ut ur sitt ägg (!?!), till Aajus stora glädje. Aldrig har han varit så lätt att få upp om morgonen! ;-)


Söndag kl 23.15
För några timmar sedan satte Aaju dinoägget han fått av gammelfaster Judithe i vatten, och se om inte en liten näsa börjar titta fram.



Måndag kl 07.08
En smått yrvaken, men stolt Aaju pekar på sin dinosauriebäbis som tar sig en liten vila innan han fortsätter sin kamp att komma ut ur ägget.



Måndag kl 18.24
Ännu en bit dinosaurie har kommit sig fram. Det är nästan lika spännande som sommarens följetong hos mormor & morfar, där Aaju fick följa kläckningen av riktiga kycklingar i äggkläckningsmaskinen. Förhoppningsvis får vi en ytterligare lätt väckning imorgon, innan äventyret är över för denna gången.

Inga kommentarer: