torsdag, augusti 16, 2007

Up, up in the air


När jag flög hem i tisdags, flög jag för 1:a gången i mitt liv en King Air. Ett litet 2 motorigt propellerplan med plats för 7 passagerare. Vanligtvis brukar det vara Twin Otter (18 miniplatser, dvs med högresta ickeinuiter, så går det in långt färre...) eller Dash 7 (max 50 passagerare, dock normalt minus en massa pga allt bagage & frakt som snor platser) - båda oxå de propellerplan - men alltså inte denna gång.

Det blev en fin, smått intim liten tur med enastående utsikt över fjäll & fjordar, där jag fick serverat dryck & läsmaterial av medpassageraren, tillika legenden Aqqalu Lynge, känd på den internationella, politiska scenen för sin kamp för urbefolkningars rätt bl.a.

Kameran var ju paj, så något foto på ”farkosten” blev det inte. Tills det att jag fått rotat fram ett gammalt ur den privata samligen på datorn där hemma får Air Greenlands egna, lite vintriga foto duga!

;-)

Inga kommentarer: