
Bara en snabbis för att berätta om min nya förälskelse: En Marimekko portmonnä, som jag fick av en finsk kompis som hade vägarna förbi Grönland (har man någonsin det egentligen?) för några veckor sedan.
I den lägger jag min kortportmponnä som jag köpte i Belgien tidigare i år (märket har jag glömt), samt mynt- & sedelportmonnän i sälskinn från Great Greenland, som jag fick av Holger i julklapp förra julen. (Sälskinnsdebatten kan vi ta en annan gång, men nej den grönländska jakten handlar inte om varken bäbissälklubbning eller djurplågeri, och har aldrig gjort. Vi äter dessutom 100 % av köttet - säl är den viktigaste ingrediensen i det traditionella grönländska köket - så skinnet är bara en biprodukt av jakten, om än även det används till 100 %.)
Alltihop lägger jag sedan i min nya, murrigt gröna Björn Borg-väska, köpt vid senaste Sverigebesöket. En väska med passande pärlbroderi (pärlor är STORT i Grönland, där den kvinnliga nationaldräkten t.ex inehåller 1000-tals av dem).
Kan man annat än känna sig "Grönlands-chick"? ;-)
Och finska Marimekko; de har garanterat hittat en kund i mig! Tack Mia! Har redan hittat fram en affär som ska besökas under december månads tjänsteresa till civilisationen! :-)
4 kommentarer:
Marimekko är jättesnyggt! har ett par väskor! Kan tro att du var Grönlands-chic idag då!
You bet! ;-) Kan vara lite klurigt annars att hitta saker här som inte alla andra redan har. Antalet affärer är ju ytterst begränsat. Så det blir alltid stor uppståndelse bland tjejerna/kvinnorna när man kommer med något lite nytt, utifrån! :-)
Många resor med jobbet, och systrar där hemhemma som håller en a jour med modet hjälper alltså till en hel del på den fronten.
Måste fråga: vad har ni för mode-butiker? Heminredningsaffärer etc?
Klurig fråga. Här i Nuuk, huvudstaden, har vi allt en del affärer. De har faktiskt ökat explosionsartat de senaste åren. Men inga stora kända kedjor eller nått, utan snarare privatägda små boutiquer som tar in lite av varje (och man skulle nog kunna räkna dem på sina 10 fingrar ganska lätt).
Men generellt är kvalitén hög här. En av affärna säljer lite kläder från VeroModa, men annars så är de enda jeans man kan få tag på av typen som också i Sverige skulle kosta från 1000-lappen och uppåt tex.
Det samma gäller inredningssaker; ett par butiker med mycket dansk design (samt Höganäs :-) ) t.ex. Men möbelaffärer råder det stark brist på (2 små, med varierad kvalitet), för att inte tala på lampaffärer.
Utanför Nuuk är dock situationen en helt annan; där är det om möjligt rejält mycket mer barskrapat. På många ställen är shoppinutbudet, alla kategorier, inte mycket större än på ett mini-Obs (eller ja, Obs finns väl inte där hemma mer, men... ;-) ), med lite allt-i-allo.
Och i de små bygderna, skulle en Statoil-kiosk vara rena lyxen jämfört med vad de har.
Postorder är grejen, om man inte själv reser mycket utomlands, med andra ord.
Och jo, ibland undrar jag allt hur jag klarar av att bo här. Men man hjärntvättas nog på något sätt, för jag blir närmastsmått vimmelkantig ibland när jag kommer utomlands/till Sverige och ser det enorma utbudet. :-)(Och jo, det shoppas en del vill jag lova)
Skicka en kommentar