Enligt inuitisk folktro är norrskenet de dödas själar som spelar boll med ett sälkranium. Enligt forskarna är det kosmiska partiklar i solvinden som infångas av jordens magnetfält och krockar med gasatomer i jordens atmosfär. På något sätt låter den inuitiska varianten mer spännande & magisk.
Normalt kan man se norrsken alla klara och mörka nätter inom den så kallade norra polarskensovalen. Detta är ett område kring den magnetiska nordpolen. Då den magnetiska nordpolen ligger i norra Canada, når norrskensovalen geografiskt längre söderut i Nordamerika än i Europa. Dvs. det er mångt mycket vanligare med norrsken i Grönland än i Sverige.
Det finns också en motsvarande oval kring sydpolen, där man istället ser sydsken. Vid stor aktivitet på solen växer dessa polarskensovaler i storlek: Så det är faktiskt teoretiskt möjligt att se norrsken i både Stockholm, Sydeuropa och Afrika, även om chanserna blir mindre ju längre söderut man kommer. Vid ekvatorn visar polarsken (norrskenet och/eller sydskenet) sig t.ex. bara omkring en gång på 200 år!
Jag hade ingen lust att gå ut och huttra igår, så här är lite foton jag tog från vår balkong 12:e oktober förra året (2006):

1. Det är svårt att fota norrsken. Det ska helt enkelt upplevas.

2. Det första fotot och detta är taget med ganska så få sekunders mellanrum.

3. Månen på väg upp bakom berget (det till vänster på de andra fotona, bakom hockeyrinken & och den blå idrottshallen).
10 kommentarer:
Så fint, Lollo! Det där med Norrsken har jag bara sett en enda ggn. Det var hos min mormor i Österbotten ett sportlov. Jag var helt tagen!!
Min mamma påstår att hon har HÖRT norrskenet spraka också. har du??
Återigen, Lolla, jag är djupt fascinerad över platsen du bor på. jag tyckte bilderna var jättebra!! Tycker också om inuiernas förklaring till norrskenet...
Annika: Nej jag har aldrig hört norrskenet, men har hört från andra som menar att dom har hört. Vad jag förstår så tror dock inte forskarna på det, men vem vet! :-)
Åh så himla otroligt fint och coolt! Jag älskar dina bilder. Jag har aldrig sett norrsken live men vill hemskt gärna göra det någon dag. Det verkar vara så vackert, trollskt och mystiskt på något sätt. Jag heter faktiskt Norrsken i andra namn. Min mamma som är från Mexico ville att jag skulle ha ett namn som förknippades med något som var väldigt nordiskt och norrskenet tyckte hon var otroligt vackert och facinerande så jag heter alltså Desiree Norrsken von Tell. Folk brukar nästan alltid fråga då de läser detta på mitt körkort. Så kanske vill jag se och uppleva norrskent lite extra gärna just eftersom jag är uppkallad efter det.
Desiree: Wow, vilket fint namn! Orginellt och fint tänkt av din mamma. Självklart ska du se det någon gång, om inte för annat så just pga av ditt namn. Synd bara att det är så svårt att "planera in i skemat". Man vet ju aldrig om det blir klarväder just de dagar då det är som mest solaktivitet. Men satsar man bara på att åka till ett ställe där det brukar vara mycket, så ska man väl ha extrem otur om man inte ser nått. Hoppas iaf att du får chansen någon gång i framtiden! :-)
Desiree!!! Vad häftigt! Vilken namn...Inte guds lättaste att heta i USA kan jag tro, ha, ha...how do you spell it??? How do you SAY it?
Kul...
Ja någon gång ska jag defnitivt se till att åka någonstanns där jag kan kolla in norrskenet. Ja du Annika, jag brukar inte ens ta upp det här. Det är fullt tillräckligt att heta Desiree och alltid stava det för amrisarna.
Annika (& Desiree :-)): Ja, visst var det häftigt! Men visst, jag ska sluta klaga på att det är svårt att få folk i utlandet att förstå att man kan heta Louise utan att vara kille (t.o.m danskarna har svårt att fatta det! De uttalar nämligen även e-et när det är tjejer. Suck)..! ;-)
Desiree: Ja, du är ju alltid välkommen hit! :-)
Helt fantastiskt! Har aldrig upplevt norrsken, skulel nog vara en härlig uplevelse!
Vad otroligt fint med norrsken. Har bara sett det en gång när jag var barn och skulle gärna vilja se det igen.
Är det ok om jag länkar till din blogg? Jag gillar verkligen hur du skriver och det är så intressant att läsa om livet på Grönland.
Thy: Ja, visst är det vackert. Hade själv oxå bara sett det en gång före jag kom hit (2001). Trots att man ofta ser det här, så ser man sig heller aldrig mätt på det.
Och självklart får du länka. Och kul att du tycker om och läsa det jag får kastat ihop! :-)
Skicka en kommentar