torsdag, oktober 25, 2007

Ring, ring…

Tidskillnader mellan en utomlandssvensk och familjen kan ibland vara besvärliga. För min del handlar det bara om 4 timmar, men ändå.

När klockan är 19 hos mig – när jag känner mest för att ringa, efter avslutad arbetsdag och middagsbekymmer – är klockan t.ex 23 hemma i Sverige, och folk ligger och sover (eller är på väg i säng). Ska jag hinna ringa innan det blir för sent, gäller det alltså att hänga sig på telefonen så snart jag kommer hem från jobbet strax före 17-tiden, när jag är som mest trött och omotiverad till att prata i telefon. Och sedan har jag någon timma på mig att komma fram, före att det blir för sent. Ska jag handla eller göra andra ärenden efter jobbet är det otänkbart att hinna ringa.

Man kan så klart ringa från jobbet och därmed träffa svensk kvällstid, när folk är hemma & har tid att prata. Men det är alltså lite pinsamt när man sitter där på kontoret och pratar svenska och jobbtelefonräkningen är full av långa Sverigesamtal. Ett utgående samtal i veckan är mer än nog för mitt samvete.

Alternativet är då så klart att ringa på morgonen, innan jag går på jobbet. Men en småbarnsmammas morgon är väl inte smäckfull av tid för sånt, medmindre jag står upp extra tidigt. Trött, och konstant kollande på klockan för att man ska hinna få lillen upp i tid; inte de bästa förutsättningarna för ett bra samtal. Dessutom; hemma i Sverige är det ju förmiddag och folk jobbar (inklusive dem som inte har tillgång till telefon på jobbet), är till möten osv. För att inte tala om dilemmat jag haft, med att folk sover middag någongång mellan 12 och 15 svensk tid.

När jag väl får fatt på folk - typiskt på helgen - blir det därför att jag pratar i mycket lång tid. Det blir lätt i över en timme med min pappa t.ex. Saknar dock ibland möjligheten att kunna ringa var och varannan dag hem till familjen för att kort bara höra hur de har det. Något jag, efter alla dessa år, verkligen behöver ha klurat ut en lösning på.

Hur gör ni andra, som har familj & vänner i andra tidszoner?

10 kommentarer:

SweFlo sa...

Jag brukar alltid komma på alla möjliga personer i Sverige som jag vill prata med... på kvällen! Och med 6 timmars tidsskillnad är ju det inte en bra ide. Fast jag har den oerhörda fördelen att jobba hemma, och dessutom kunna ringa gratis till Sverige, så jag ska INTE klaga!

Anonym sa...

Å, knner igen. Jag är ju nattmänniska men det finns en slags regel att inte ringa någon efter 22...

Kul att du gillar att prata i telefonen. Jag har telefonfobi själv :-)

Desiree sa...

Här har vi 7 timmars tidsskillnad till Sverige. Så det gäller att ringa och prata med sverige då det är förmiddag här för då är det ju kväll hos dem. Vi ringer för det mesta på helger men ringer även då och då från jobbet. Vi andvänder dock Skype istället för vanlig telefon. Jag tycker det funkar hur bra som helst. Det är gratis om man ringer från en dator till en annan och programet kan man ju ladda ner gratis. Det går ju också mycket bra att ringa från sin dator men till en vanlig telefon i Sverige. Det kostar en liten slant men är inte alls dyrt. Så kolla upp möjigheten med att andvända Skype så slipper du vara orolig för dyra telefonräkningar på jobbet.

Annika sa...

Svårt det där...-6 timmar här på amerikanska östkusten...Det blir att tänka till innan man ringer. Ringer faktiskt inte ofta, det blir mest mail, sms och chat på datorn istället. men ibland vill man ju ringa. jag är ju hemma sp jag kan ringa på em när det är kväll i Sverige.
Är lite nyfiken på Skype...Borde man nog skaffa...

Anna, Fair and True sa...

Jag bor inte utomlands just nu men jag skulle ringa på helgerna och annars försöka mejla och chatta. Sedan är ju Skype jättebra, det är ju bara att ladda ner och skaffa eget konto (billigt!) så kan du ändå sitta på jobbet.

Lullun sa...

Litte strödda kommentarer:
Jo, att jobba hemifrån skulle helt klart lösa en del problem!

Och Skype, ja det ska ju vara bra. Har dock varit utom internet där hemma i ett par år, men fick det igen precis innan alla sommarens oplanerade resor för egen del. Under en av dessa fick pojkvännen, ensam hemma, faktiskt installerat Skype, men inte har jag kommit mig till att kolla in det inte... Hmm... (Vilket man verkligen borde; även om telefonpriserna nu bara är 30-50% av vad de var när jag först kom hit för 7 år sedan, är det ju fortfarande rejält dyrt) Får kolla in det i helgen.
På jobbet får vi dock inte använda oss av Skype, eller chat eller annat sånt för den delen :-(

Och annars: Jo med vännerna blir det mailen (och bloggen) som gäller. Familjen har dock inte hakat på den "tekniska trenden" så mycket. Ena syrran bor t.o.m, trots hyffsat centralt, i ett "svart hål" där telefonbolagen bara inte tycks kunna lyckas att installera Internet. De har testa alla former, men det funkar urkasst. Min pappa har dock dator. En dator som han ENDAST använder till att läsa på min hemsida & blogg! :-) SÅ gulligt! Han brukar som oftast lyckas treva sig fram och läsa vad jag skrivit (ja, jag har lagt en direktlänk till min sida, men är man inte teknikintresserad/van så kan det vara lite klurigt ändå :-) ).

Och Maria: Kan tyvärr inte annat än instämma; jag har också telefonfobi egentligen. Inte för att ringa till pappa (och till syskonen), men i övrigt så håller jag mig nog borta från telefonen om jag kan... ;-)

Anonym sa...

Ha är färdig med julklappar ill mitt älskade syskonbarn!!
Malin har hittat din blogg hon läser var dg.
Ang. skype så måste jag ju sätta mig in i dtta har inte fått gjort iordning kontoret än. sista rummet!
kram Sis

Lullun sa...

AnnaSis: Oki! Jag har också fixat julklappen till Oliven. Men kanske blir det en liten grej mer. Er övriga tänkte jag också fixa nu till veckan, så att jag får det med båten innan det blir för sent. Önskningar?
Fick förresten ert andra paket med posten i dag. Har inte tjuvkikat, utan ska försöka hålla mig till på torsdag :-)

Anna, Fair and True sa...

Skype borde kontoret verkligen inte ha någonting emot! Ni kan ju använda Skype för att ringa jobbsamtal också så blir det billigare för företaget/organisationen. Sedan kan jag förstå att de inte vill att man sitter och chattar men Skype är ju framför allt telefoni.

Lullun sa...

Anna: Ja visst är det tokigt, men vi får verkligen inte installera några som helst främmande program och liknande på våra jobbdatorer. Men jag kan kanske försöka ändå, med den förklaring att jag ju använder samma dator där hemma. Värt ett försök! :-)