Här på det allt snabbare smältande isflaket Grönland jublar vi idag!
FNs klimatpanel IPPC & Al Gore har vunnit Nobels Fredspris! Tjoho! ;-) Detta är faktiskt större för mig personligen, än då jag själv 1993 stod på balkongen i Stockholms Koncerthus och bl.a såg Kary B. Mullis (mannen bakom PCR-tekniken. - Vem? Vad? säger ni. - Är det bara jag som var kriminaltekniksfreek när jag var liten, långt före CSI kom på TV? svarar jag... :-P ) och Toni Morrison ta emot deras respektive Nobelpris ur Knugens (f'låt, Hans Majestät Konungen var det visst) hand.
Huruvida just Al & IPPC som helhet har gjort sig värda prisen, om det inte fanns någon annan nisse bakom en gardin som gjort ett än större jobb osv, ska jag ha osagt. Det jag jublar mest åt är att detta ju innebär att klimatfrågan, och miljön generellt, blivit ytterligare lite uppgraderad på den politiska agendan. Hur mycket återstår att se, men många bäckar små! Grattis världen! Du kanske har en framtid trots allt!
Själv ska jag i helgen riva mitt hår, kämpande igenom långa klimatrapporter och Kyotoavtal, för att ha något klogt att säga till kommande workshop, då vårt Miljödepartement ska ha hjälp med att få ihop en klimatanpassningsstrategi för hela landet. Det ni! Tror ni det väntar ett Nobelpris till mig oxå, om sisådär 2-3 år?! ;-) För ja, det får gå hyffsat fort. Jag orkar nämligen inte göra som Gerhard Ertl (årets pristagare i kemi), och ägna ett helt liv åt att forska, knepa & knåpa. Eller jo kanske, bara inte med ytkemi som han eller kemi generellt. Något som kanske inte överraskar mina kära gamla Chalmerskamrater. Eller...?
Laborerande är jättkul, men inget i längden för en med myror i brallan. Nya utmaningar tack, hela tiden! Och lite mer kontakt med omvärlden, samhället, olika kulturer, musik, sång & dans. Vill gärna stimulera sinnena med annat än stinkande H2S-gas. No offense alla kära kemiingenjör- & doktorandvänner där ute. Jag älskar er ändå! ;-)
Och jo, jag borde gå i säng nu. Det kan ni kanske märka på mitt ding-ding-svamlande...? ;-)
God natt på er!
Zzzzzz........
8 år sedan
2 kommentarer:
Natti, natti ;-)
Maria: Tackar. Ja klockan är faktiskt över 2 på natten nu, dock 1 dygn efter det att Nobelinlägget blev ihopvirrat, men hälsningen tas emot även nu... ;-)
Skicka en kommentar