Ännu inga planer på hur dagen ska firas, men även om vi är långt borta brukar vi uppmärksamma födelsedagar & sånt i Sverige lite här på Grönland oxå, så nått ska det allt bli.
En sak är dock säker; födelsedagen (35 år) kommer inte att firas med filmen vi såg i går – Snakes on a plane med Samuel L. Jackson som FBI-agenten Neville Flynn.
Somnade i soffan, efter veckans avsnitt av Grace Anatomy, och vaknade sedan 2 timmar senare, precis innan behållaren av ormar öppnas och TV-skärmen fullkomligt fylldes av krälande giftormar. Jag är inte äcklad av ormar direkt, men ändå...Ett flygplan fullt av ormar + passagerare ovetande sprayade med fermoner ==> Nästan två timmar av enorma huggtänder, skrikande människor och en Samuel L. Jackson som den maskuline superhjälten, som samlar passagerarna och leder dem i samlad trupp i kampen mot odjuren. Allt medan han även fungerar både psykolog, elektriker & pilot. Nja... Det hör väl inte direkt till min typ av film, som nog är något (läs; i jämförelse mycket) mer av den tankeväckande typen.
Ska jag, som är hyffsat hopplös på titlar och namn, nämna några filmer jag gillar på stående fot så blir det t.ex American History X, Hotel Rwanda, The Pianist, Lilja 4-ever och Der Untergang. Sedan är ju smaken väldigt beroende av humör...
...hur mycket jag än gillar att lära mig något om historien och världen av idag när jag ser på film, så kan vissa dagar bara vara som gjorda för skratt & förväxlingar i invecklade komedier, eller fantasieggande i mytiska fantasyfilmer, för att inte gå in på det hav av riktigt bra, melankoliska och ibland småknasiga europeiska filmer osv. Och ja, jag är också en sucker for Eastasian-movies – de flesta underkategorier.
Mainstream, amerikansk action, som senaste veckans sedda Die Hard 4 och nämda Snakes on a plane får dock inte speciellt stor plats i mitt hjärta, mer än i formen av att få en småtrevlig stund med pojkvännen, gärna på bio, där iaf specialeffekterna imponerar. Ett litet undantag är dock superhjältsfilmer som Spiderman och liknande. De är ju lite smått nostalgi för en gammal Marvel-fantast som underteckand. ;-)
Vad gillar ni bloggläsare för film? Skriv & kommentera.
Uppdaterat: Filmplakaten är så klart inte en egen produktion, utan den är hämtad från http://www.allposters.com/.
3 kommentarer:
Grattis till syrran!
Om jag bara får välja en film blir det Aliens. Utan tvekan.
Som du redan vet Sis.
Stekta gröna tomater & Forest Gump.
Givetvis all svensk film typ Beck osv.
Tack för presenten. Puss
Maria: Aliens, det var ett tag sedan. Tror faktiskt inte jag har fått sett igenom dem alla riktigt. Ett framtidsprojekt.
Anonym (Anna :-) ): 2 riktiga klassiker man inte kan tycka illa om (om man inte heter "pappa" vill säga :-) ).
Skicka en kommentar