fredag, januari 11, 2008

Temafredag: Min mataffär


Det närmsta man i Grönland kommer ett shoppingcentra (än så länge) – en hyffsat stor mataffär! :-)


Så var det äntligen fredag och tid för några av oss bloggare att skriva under ett givet tema, som denna vecka är ”Min mataffär”.

Jag har skrivit om mataffärerna här i landet, och främst här i det förhållandevis välförsedda Nuuk, många gånger. Då har det ofta handlat om det begränsade utbudet & de höga priserna. De många veckorna det inte går att hitta en enda potatis i affärerna och de många veckorna frukt- & gröntavdelning består av bara ett enda stort hav av potatis, eller bara två nät med lök och inget annat. Veckor som går utan att kunna hitta hushållspapper i hela staden, eller ägg för den delen. Och gurkor som kostar närmare 50 kr styck när det står riktigt illa till osv.

Mina tidigare blogginlägg har beskrivit hur dessa fenomen beror på problemen att transportera varor hit. Färskvaror måste flygas in. Andra varor skeppas. En låång resa, som oftast dessutom går vägen via Danmark, oberoende varitfrån i världen varorna ursprungligen kommer ifrån.

Och det nyckfulla arktiska vädret & isen ställer så klart till sitt för båda transportmetoderna. Allt detta samtidigt som kundunderlaget är extremt litet. Att transportera varor såå långt, när vi bara är 56.000 personer, spridda över en yta nästan 5 gånger Sveriges, det är extremt dyrt och planeringskrävande vill jag lova.

Men det finns också solskenshistorier att berätta. En av dem är historien om min mataffär.

Brugsen är Danmarks motsvarighet till Konsum (numera Coop), som båda, fram till årskiftet 2007/08 också var samägda i Coop Norden. En helt fristående samarbetspartner till danska Brugsen är den av befolkningen här ägda ”Kalaallit Nunaanni Brugseni”, kort och gott ”Grönländska Brugsen” som finns i 7 av Grönlands 17 städer. Flaggskeppet i företaget är så klart Brugsen här i huvudstaden Nuuk.

När jag kom hit för 7 år sedan var den en halvsunkig, i svenska mått mätt inte särskilt stor, men ok mataffär i storlek med den störta av stadens två halvstatliga Pisiffik-affärer.

Brugsen var då en affär där tacos såldes som något extremt, extremt exotiskt, kakao gick inte att hitta, couscous kom inte på frågan osv. Generellt kan också sägas att folk närmast skakade på huvudet åt att jag mitt första år höll fast vid att äta minst en frukt om dagen, och alltid servera någon färsk grönsak till middagen, om än bara en tomat delad på två personer i nödfall. Utbudet (och priserna) i affären gick att leva med, men mer var det inte.

Ett tag efter att jag kom tillbaka till Grönland för 3:e (och slutliga?) vändan började det dock hända saker. Brugsen & Pisiffik hade smått inlett ett krig. Extrapriserna man trissade upp emot varandra var väl inte så en svensk direkt reagerade på billiga pirser (tvärtom!), men grönsaksdiskerna började iaf växa mer och mer. Det låg prestige i att ha en fin grönsaksdisk (även om vädret fortsätter att ställa till det än idag ibland).

Sedan dröjde det inte länge före Brugsen byggde ut. Exploderade kan man väl säga. Utbudet på matprodukter växte enormt, liksom övervåningen med kläder (a la Cellbes...) & diverse småting till kök & hem i övrig expanderade till det oigenkännliga. Samtidigt installerade man ett rullband. Grönlands första, och det utan att det innan har existerat en rulltrappa. En nyhet stor nog att (med lite självironi) sätta in helsideannoncer i tidningen om! (Och det skrevs också artiklar om det, jag skämtar inte! :-) )

Ok, nu låter allt enormt. Men vi pratar fortfarande om en affär i en ganska vanlig storlek med svenska mått mätt. Vi talar inte om något ”amerikasortiment”, och långt ifrån både Coop Forum och Ica Maxi. Men för oss varutörstande ”grönländare” var och är det enormt. Se själv:


Som i alla affärer, är det gott om kyl- och frysdiskar. Innehållet av dem är dock kanske inte helt som i de svenska. En hel del dansk mat, såsom griskött & inälvsmat, och nöttkött såklart. Men också en hel massa grönländskt lam, torkad fisk och torkad val- & renkött osv. Det finns även färsk ren, val, myskoxe och liknande att köpa, beroende på säsong. Men de flesta föredrar ändå att köpa sådant på den lokala, traditionella vilt- och fiskmarknaden Kalaalimineerniarfik / Brædtet .


Mjölken, ja den ställs på pall ute på golvet, i värmen. Om man inte vill betala 60 svenska kr/liter (vilket vääldigt få vill), så är det nämligen långtidshållbar mjölk, med ca 1 års hållbarhet, som gäller, för 1/5 av prisen (10 danska kr = ca 11-13 svenska). Den smakar smått unken i början, men man vänjer sig.


Tittar man på grönsakerna i detalj, så är det ofta så att grönsakerna redan i affären är äldre än jag någonsin skulle ha kunnat acceptera i mitt kylskåp i Sverige, men man måste ändå erkänna att denna Frukt- och gröntavdelning är totalt imponernade, utifrån Grönländska förhållanden såklart!


Man säljer vin & sprit i affärerna här, men bara fram till kl 18 på vardagar och 10-14 på lördagar, trots att t.ex Brugsen har öppet till kl 20 varje dag.


Aaju på väg upp för rullbandet.


Övervåningen med lite allt möjligt.


Det enda jag inte gillar i min affär; kiosken utan köstruktur, som man måste gå till om man ska köpa huvudvärkstabletter.


Ett tillhåll för slush-ice-älskande Aaju. Om sommaren driver de även en av stadens 2 mjukglassmaskiner. God dansk mjukglass. Alla hurrar och lovprisar norsk mjukglass, för den är gammaldags & gräddig. Själv föredrar jag dansk, som inte alls går till lika sötsliskiga extremer.


Utanför Brugsen står det alltid folk och säljer saker, på provisoriska bord av papplådor. Det är allt från dem som desperat säljer sina skor för att få lite pengar, till vanlig 2nd hand försäljning (som är extremt utbredd i Grönland) av DVD’er och liknande, till (främst) säljande av handarbeten; stenfigurer, smycken i ben osv.


På andra sidan vägen, vid tidigare Grönlands enda trafikljus (nu finns det 2 i allt... ;-) ), ligger Brugsens största konkurent Pisiffik. De planerar också att börja bygga nytt & stort om något år.


Och till det allra viktigaste med min affär: Kortet är taget stående precis i hörnet av affären, utan zoom. De stora vita hyreshusen är block nr. 5-8, vi bor i nr. 10, dvs bara några minuters promenad från affären! :-)

15 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Vilken jätteintressant läsning som vanligt!
Kul attt få veta mer om gröndland, och särksilt om "vardagen" tycker jag. Jag kan förstå att det måste vara svårt att få transporter av färska grönsaker och frukt. Man är nog som europé bortskämde med detta trots att man bor i Sverige som ju ändå har ett begränsat utbuid jämfört med sydligare länder.
Känns ju bra att konkurrensen mellan affärerna nu har gjort att priserna sjunkit något och att det är en klar förbättring på frukt och gröntfronten!

KARLAVAGNEN sa...

Jätte intressant läsning! Hojta om du vill ha något tillskickat dig som inte går att få tag på (eller som inte är direkt färskvara)! Iofs misstänker jag att du har din familj som fixar sådant. Men ialla fall. Tveka inte!

Mia sa...

Oj, jag minns bra invigningen av "nya" Brugsen. Symfoniorkestern tåga runt, ungarna åkte uppåneråuppåneråuppåner i rullbandet och gamla tanterna tvekade lite innan dom steg på ;P
Men Nagguteeqqat (heh, fick springa och tjuvkika lite på stavningen där - har en påse, dock tyvärr tom, som jag tänkt fixa till nån form av tavla) brukar väl oftast finnas i hyllorn iaf, det finns inte här ;( Fast jag brukar få en påse på posten ibland av min privatleverantör, haha. Konstigt hur lite mjöl och vatten kan vara så beroendeframkallande ;P

Annika sa...

Vad kul att du också är med, Lollo!
OCH modig var du med kameran också, det är mer än vad man kan säga om mig :-)
Intressant läsning också!

Anonym sa...

Hej Louise!

Jisses va exotiskt det verkar på Grönland! Spännande läsning!
Vi bor i Fjällbacka och är supernöjda med vårt Konsum som har öppet till 21 varje dag..inte illa!

Kram Madelene Rönnblom

Lullun sa...

Saltistjejen: Tack! Verkligen kul att det är så många som tycker det är kul att läsa om vårt lilla isflak. Ja, och klurigt med varorna är det, men som lite nämt i inlägget, så lever vi rena lyxlivet i Nuuk i jämförelse med många andra ställen suntom på denna ö. Det finns ställen som bara får varuleveranser under ett par månader på året, och där den lilla miniaffärens hyllor gapar närmast tomma, med bara några få konserver. Så får man verkligen hoppas man har bättre tur med jakten och fisket om man ska få mat på bordet...

Karlavagnen: Vad sött av dig! Turligt nog så vänjer man sig med åren och anpassar matlagningen därefter. Och jo, semesterresor och en hjälpande hand från familjen där hemma är inte att förakta, när det gäller att fylla förråden! :-)

Mia: ja den invigningen var lite av ett ståhej. Något liknande hade ju inte direkt varit aktuellt där hemma... Och Nugguteeqqat’sarna; ja det är något mystiskt med dem. Många turister blir bitna och i de Grönländska Husen i Danmark är det en av de viktigaste varorna de fåt köpt in till alla grönländska studernade och andra som bor i landet. Men tur du har någon som förser dig. Skriv bara en rad till mig om du behäver mer smugglinghjälp! :-)

Annika (US): Ja, det är ju kul det här. Har varit med från starten, och väntar spänt på några nya teman! :-) Och fotograferandet; ja det var allt den lilla pocketkameran som gällde, som dock har nackdelen att det tar ca 5 sekunder från det at man tryckt till kortet tas... Mitt kort på bingolottsförsäljaren blev därför mer ett foto på golvet och en sko i övre hörnet... *haha*

Madelene: Välkommen hit till bloggen! Jo, det är nog sant; livet här på Grönland är inte riktigt som där hemma. Ganska långt ifrån får man väl säga.. *hihi* Men man ska aldrig förakta en tur i Konsum i Fjällbacka heller, fast det var ett par år sedan sist (maj 2005 tror jag bestämt, tillsammans med 2 dansk- och grönländsktalande grönländare, vilket fick gamla bekanta i affären att titta lite konstigt, då de ju kände igen mig, men inte kunde fatta ett ord vad jag sa... ;-) )! Hälsa Linus och den lille krabaten. :-)

Anna, Fair and True sa...

Intressant! Måste vara jobbigt i början men jag antar att efter ett tag blir det normalt, vardagen, något man inte tänker på (om inte bloggvänner bett dig blogga om det ;) och som man får anpassa sig till.

Lullun sa...

Anna, fair and true: Ja, visst är det så: Man vänjer sig! Man hittar på alternativa ingredienser till sånt som inte alls finns, andra rätter slutar man helt enkelt att laga. Och man bjuder aldrig in till middag utan att ha flera alternative menyer i huvudet när man går till affären, för ofta är de helt basala ingredienserna bara helt slut. Och då inte bara i den ena affären utan i alla stadens affärer! Och det är ju inte bara, bara att åka vidare till nästa ort, när nu det bara är dyra flyg som gäller... :-)

Och faktiskt kan det hela vara befriande många gånger, generellt det att livet är så här. Folk förväntar sig inte att man ska ha hittat de mest unika julklapparna; alla vet ju hur begränsat utbudet är osv. Ja, allt det där med att man inte helt kan styra saker och ting, pga väder osv, gör att man lever mycket mer för dagen och utan stree, vilket faktiskt bara är bra egentligen. Men det tar sin tid att "falla ner i tempo & krav". :-)

Desiree sa...

Verkligen interessant att läsa. Man tar ju nästan för givet att färskt frukt och grönt finns att handla i varje vanlig matbutik i hela världen till acceptabla priser. Jag blir verkligen chockad över att läsa om priserna på en del varor. Er frukt och grönt disk såg ju fin ut iallfall på håll. Frusna grönsaker är det lättare och billigare att få tag på? Torkad frukt? Går det att odla en del under sommrarna på Grönland, skulle du kunna odla tomter på balkongen i krukor? Är det billigare med frukt och grönt under sommaren jämfört med vintern?

Verkligen kul och interssant att läsa om din matbutik.

Anonym sa...

Hej :)

Har läst din blogg ett bra tag nu, men jag är inte så jättebra på att kommentera. Jag bloggar själv, på http://ninajaneway.freehostia.com om mitt liv i Tampa, FL.

Genom din blogg har jag lärt mig mer om Grönland än vad jag lärde mig i exempelvis skolan, och även om jag inte skulle vilja bo där, så är det verkligen intressant att läsa om. Jag kan tänka mig att det är en konstant utmaning att försöka överleva däruppe, speciellt i de mindre samhällena. Men det lever ju kvar sen urminnes tider, att fiska och jaga säl för att få mat på bordet. Verkar som att du slipper det dock.

Du, jag har en moster som bor i Nuuk! Hon kommer ursprungligen från Danmark, och flyttade till Grönland på 70-talet. Jag har aldrig träffat henne, dock emailade jag henne förra året. Hon var glad över att höra från mig, och sa att hon älskar Grönland. Hon kan inte tänka sig att bo någon annanstans.

Ok, titta in på min blogg om du vill, och ha det så bra i kylan!

Hälsningar från Tampa.

Lullun sa...

Desiree: Kul att du gillade mitt inlägg! :-) Jo, frysta grönsaker har vi i mängder, och upp till för några år sedan så var det fryst som gällde till 98 % (typ). Ute i de mindre städerna & bygderna är det fortfarande det som gäller. Själv tyckte jag inte om frysta grönsaker innan jag kom hit, men skulle absolut ha grönsaker till middagen, så nu har vi väl den frysta varianten 5 ggr/vecka och färska de övriga. Nöden har ingen lag ;-)

Ang. odling; Helt nere på den absoluta sydspetsen kan man faktisk odla potatis, vilket de gör till försäljning (de är dock färdiggrodda först i ca september, så ingen färsk potatis till midsommar här inte). Det finns även en man som i Syfgrönland gör försök på att odla grönsaker osv i växthus, till försäljning. Men det är fortfarande på försöksnivå. Själv hade jag tänkt mig odla tomater till nästa år, men det blir uteslutande inomhusvarianten, som jag kan ha på min fönsterkarm :-)

Nina: Välkommen till min blogg! Ingen fara med att du inte kommenterat innan dock, men kul att du gör det nu! :-) Jag ska oxå titta förbi din blogg om en liten stund.

Ja, i skolan blev det ju inte sagt så mycket om Grönland. Själv viste jag nästan ingenting när jag åkte hit för 7 år sedan. Det roliga är att man dock omvänt vet så mycket om oss. För även om man här tillhör Nordamerika geografiskt, så känner man också verkligen att man tillhör Norden och känner en gemenskap till både Sverige, Norge osv.! Vad lustigt det kan vara.

Men du, vad spännande att du har en moster här!! (Med tanke på ställets litenhet kan det t.o.m vara så att jag vet vem hon är *hihi* ). Jag hoppas att du får träffa henne någon gång, och höra alla historier. Hon måste ju ha sett en hel del, om hon varit här så länge. För visst är det som du skriver; i Nuuk kan man leva hyffsat problemfritt och "normalt". Man kan t.o.m nästan komma till att glömma att man är så långt bort hemifrån ibland (eller kanske är det bara för att jag vant mig till allt knas ;-) ). Men i många andra städer & bygder är det annorlunda. Och helt tillbaks till 70-talet var det garanterat så även i Nuuk. Staden har ju haft en explosionsartad utveckling, som kan märkas otroligt bara på mina 7 år. :-)

aurorabuddha sa...

Du har varit sa busy pa din blogg i helgen! Jag fick skrolla ner anda till hit for att hitta ditt fredagsinlagg!

Mycket intressant lasning. Tack sa mycket for alla bilder och allting! Tank att du hamnade pa Gronland!

Lullun sa...

Aurorabuddha: Ja, när jag nästan har som mest att göra i övrigt så tycks det hända mest här på bloggen! ;-) och inte hjälper det att mannen är ute på resande fot, så att jag kan sitta hela kvällarna framför datorn utan dåligt samvete :-)
Och kul du gillade inlägget.
Ja, och att jag hamnade här. konstigt blir det ibland! :-)

Lotten Bergman sa...

Har precis snubblat in här av en tillfällighet och är totalfascinerad! Tack för läsningen!

Lullun sa...

Lotten: Kul! Och välkommen hit såklart! :-)