tisdag, januari 01, 2008

2007; farväl!

Först:

GOTT NYTT ÅR alla bloggläsare och resten av världen!
Hoppas vi alla får ett riktigt, riktigt bra 2008!

Så har vi firat nyår och kommit in i ett nytt år också här i Grönland. Själva firandet blev dock inte riktigt som vi tänkt oss. Vi hade trott att vi skulle sitta ensamma hela dagen & kvällen, spela spel och försöka roa oss så gott vi kunde. Men så blev det inte!

Det knackade nämligen otaliga gånger på dörren, denna sista dag i 2007. Så till den grad att jag nu sitter med skafferiet helt tömt på kakor & annat jag kunde komma på att ta fram. Men vem klagar, även om jag nu inte hann med att skriva ett bloginlägg som planerat...?! ;-)

Lite foton från då det begav sig…

För 1:a gången köpte vi oss en egen (om än förhållandevis liten, i grönländska mått mätt) sats fyrverkerier. Och Holger visade sig också vara en av de grönländare som inte har någon respekt för 12-slaget och skjuter upp raketer i dagsljus. Eller snarare, så ville han bara visa Aaju vad det egentligen var som smällt runt oss non-stop senaste dagarna... :-)

Nyår skulle firas med fint vin; Kendall-Jackson (tax-free-möjligheterna hit till Grönland möjliggjorde sådan lyx. Här kostar även det absolut billigaste av viner över 100 kr...).

Och en smaskig middag skulle det ju vara så klart; oxstek från Australien (i Grönland?!). Och inte att förglömma; trevligt sällskap! (Och ja, det är en helikopter på flyg- och helikopterfanatiker Holgers Oakley-skjorta. Ett bra sätt att få T-shirt-älskaren att ta på sig något lite mer "prydande"... ;-) )

Klockan 20 åkte vi ut till parkeringsplatsen på mitt jobb, sköt några raketer för att fira nyåret i Sverige (och därmed ge Aaju en möjlighet att se med från en varm bil, då han ju säkert skulle sova vid midnatt) och njöt av utsikten över både Nuuk och ”förorten” Nuussuaq; ett färgspel som jag anser vara stort i svenska mått mätt, och då var klockan alltså bara 20!



Efter nattning av Aaju, serverande av chokladglassbomber med tomtebloss och ”socialiserande” med våra gäster, knökade vi oss alla ut på vår smala (men långa) balkong för att se himlen explodera. Klockan var 24 och nu skulle grönländarna återigen visa att de är världsmästare på att skicka iväg fyrverkerier. Jag har aldrig sett något liknande någon annanstans, inte ens vid avslutningen av VM i Friidrott i Göteborg för en himla massa år sedan (1995)...! Fotona är dock tagna när det hela började att ”dala av”, tittande bort från det exploderande Nuuk centrum.




Nu är det alltså redan 2008, men man kan ju fortfarande vara lite nostalgisk över 2007, ett år då otroligt mycket hände. Det var mycket tråkiga saker; många dödsfall i både familjen och umgängeskretsen, på både nära och mindre nära håll. Alltifrån spädbarn som dog av fosterskador, olyckliga försvinnanden på havet (vanligt här i Grönland), mer naturliga dödsfall - om än bland både yngre och äldre personer – samt självmord och rånmord.

Men vi kan inte låta det tynga ner oss totalt. Vi måste också se de roliga sakerna, som trots allt också var många. Roliga resor, spännande utmaningar på jobbet, underbara familjedagar och många nya små ”minisar” som kommit till världen t.ex.

Vi måste också titta framåt och se potentialen i det nya år. Ett år som förhoppningsvis kommer att bli super för oss alla!

Men först en liten tillbakablick ändå. Listan är hämtad från
Annas kaos. En mer regelrätt resumé av mitt/vårt år hittar ni, som tidigare berättat, i högermenyn, under 2007 – Året i foton.

Årets repeat-låt:
Finns det egentligen annan musik än Mora Träsk...? ;-)


Årets tidning:
Får bli en av de två grönländska nyhetstidningarna (dagstidningar är väl lite väl mycket att kalla dem för, när de bara utkommer 2 respektive 1 gång i veckan…) Sermitsiaq, vars
webversion gått från klarhet till klarhet.

Årets bok:
Jag läser mest reseskildringar, biografier och samhällsdebatterande böcker, men årets bok måste ändå bli ”Harry Potter and the Deathly Hallow” - den sista av 7 HP-böcker, som jag läste med en mix av glädje & sorg.

Årets teve:
Sofa aappalaartoq” (Den röda soffan) – så fantastiskt; äntligen ett modernt & underhållande program producerat av den nationella TV-kanalen KNR. Ett ungdomsprogram som samlade gammal som ung framför TV’n.


Årets bloggar:
Oj, de är så många... Ni vet vilka ni är, kära bloggskibenter. Ingen nämd ingen glömd. En viktig livlina är vad ni är! :-)

Årets mest överskattade:
Facebook! Kan man svara något annat på den frågan?

Årets nya kompis:
Kristian. Vi möttes ”på allvar” strax efter 12-slaget förra nyårsafton. Du är saknad här i Grönland nu!


Årets bästa insats:
Insats i form av prestation och inte pengar; dem som stöttade mig och resten av familjen i vår sorg. Att stödja andra i sorg är något som många drar sig för, vilket jag alltid funnit konstigt. Turligt nog var det dock också dem som tyckte det var som den naturligaste sak i världen. Oxå ett litet e-mail gör en STOR skillnad!


Årets ont-i-hjärtat:
Saknaden av mamma och ett par hårda episoder i förhållandet.

Årets äntligen:
Semester med hela familjen i Sverige (med omnejd)! Det var 1.5 år sedan Aaju var där, och 2 år för Holger.


Årets mest intressanta möte:
Inressant? Nu står det stilla; men många roliga återseenden har det varit. Bland annat belgiska Hanne efter nästan 7 år, familjevännen (som är som en extrabror till Holger, tillika farbror till Aaju ;-)) grönländska Torben med familj efter ett år och svenska Anna som jag hunnit möta otroliga 5 gånger i år (inklusive ett par övernattningar), varav nyfödde sonen varit med 2 gånger! :-)


Årets mest saknade:
Mamma.


Årets finaste:
Mammas begravning och alla som mötte upp och visade sin medkänsla på diverse vis. Det värmde.


Årets hjältar:
Som alltid: Mamma & pappa. Finns inga som ni!


Årets drink:
Europaresornas mjölkdrinkar, bestående av, ja ren mjölk! Här i Grönland har vi bara smått knas-smakande långtidshållbar mjölk (om man inte vill betala 60 kr litern vill säga). Turligt nog så vänjer man sig till den mjölken oxå, men den slår aldrig ”riktig” mjölk!


Årets mat:
Ren- & myskoxepizza med bl.a chili, peperoni & nachos – en säkert hit när vi fick besök år 2007! :-)


Årets frukost:
Alla lördagarnas frukostluncher (frukost för Holger, lunch för Aaju & mig *hihi*), ofta med ugnsvarma frallor, bacon & ägg. En bra start på helgen!


Årets sport:
Simmade en del under året, men numera är det mest cykel som gäller (inomhus, då vi har minst 1 meter snö).


Årets aldrig-mer:
Strul med passansökningar (en önskedröm för en utomlandssvensk, som ser förskräckt på de nya passreglerna).


Årets tråkigaste:
Att gång efter gång fördriva tiden på den nedlagda amerikanska militärbasen i Kangerlussuaq. Många Atlantresor blev det, med sedvanliga förseningar & oplanerade övernattningar pga dåligt väder och tekniska problem. Fast å andra sidan; åren på Grönland har gjort mig (om möjligt) än mer tålamodig vad sånt väntande innebär, så det gick att överleva trots allt. Fast 12 resor över Atlanten blir lite väl många timmar i flygstolen må jag lova...


Årets present:
Min nya kamera från grabbsen och de fina juldukarna från pappa.


Årets betryggande tanke:
Familjen finns alltid där för mig och de mina, också mamma.


Årets projekt:
Det var många, många, många... Som alltid med andra ord. Jag har alltid många bollar i luften! :-)

Årets mest uttjatade:
Paris Hilton & co. Vem bryr sig? Jag har slopat allt vad expressen.se & aftonbladet.se heter.


Årets bästa produkt:
Min mini-laptop; en Lenovo X60s!


Årets shoppingpsykos:
Möbelköp till vardagsrummet, direkt efter semestern! Och diverse shopping sprees när jag varit på tjänsteresor; man måste ju passa på när man är utomlands och allt är SÅ mycket billigare och utbudet SÅ mycket större än i Grönland! :-)


Årets jag-är-mest-stolt-över:
Charmtrollet Aaju, alla kategorier. Han är så duktig; lär sig nya saker hela tiden, hjälper mer än gärna till och klarar sig utan problem i en 3-språkig vardag. Social, glad och omtyckt av alla! Puss på dig!


Årets jag-är-näst-mest-stolt-över:
Att jag hunnit med så otroligt mycket som jag faktiskt gjort i år, trots allt. Att jag kommit ihåg (nästan ;-) ) allas födelsedagar, hållit kontakten med de flesta (om än inte fullt så flitigt i 2007 som tidigare år, och mindre flitigt blir det, då jag måste inse fakta och ”droppa” dem som inte orkar hålla kontakten tillbaka. Sånt sliter för mycket på själen nämligen) och att jag hållt familj & hem rullande, dag ut och dag in. En klapp på axeln till mig själv! ;-)


Årets jag-är-näst-näst-mest-stolt-över:
Holger, som inte helt överraskande visade sig vara en dunderduktig lärare, trots att han varken har utbildningen (ännu) eller erfarenheten (så därför går det väl lite trevande ibland, men sånt måste man ju räkna med ;-) ).


Årets överraskning:
Att jag från 1:e december 2007 blev (om än bara för 8 månader) Informationschef på en av Grönlands största företag.

Årets bisarraste:
Att jag fick igenom alla mina, enligt mig smått orimliga, krav vid årets löneförhandling i maj utan problem..!


Årets chock:
När jag ringde till pappa för att gratulera honom på födelsedagen och fick beskedet att mormor precis dött och mamma blivit allvarligt och mystiskt sjuk.


Årets pärs:
Vakandet över mamma och ovetskapen; ingen visste vad som var fel, allt medan mamma tynade bort framför våra ögon.


Bäst 2008:
Bäst och bäst, men ser fram emot ett år utan för mycket tråkigheter. Ett år med mycket skoj med grabbarna, en rolig semester, växande grönländskakunskaper och mer fokus på egentid. Ett år med mindre perfektionism i hemmet, finnande av några mer nära vänner här i Nuuk (som inte flyttar sin väg, så snart man verkligen börjar känna varandra) och bättre hälsa (de 10 kilona som kom till under senaste halvårets tröstäteri ska alltså få sig en kamp, och det ska även bli mer energi & kondis i kroppen för att orka med allt jag vill göra, till att vara glad och hålla humöret i schack). Hoppas ni håller tummarna för mig allihop! :-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara bilder och årslista.

Ha världens bästa fortsättning på det nya året!

Desiree sa...

Vad härligt och vackert med alla fyrverkerierna. Riktig nyårsstämning. Inga fyrverkerier här (snyft) men det blev ändå en trevlig nyårskväll.

God fortsättning.

Anna, Fair and True sa...

Ja, inte ett lätt år för dig inte. Men du verkar ha kommit ur det starkare (man är väl tvungen). 2008 kommer nog bli ett mycket bättre år för dig!!

Annika sa...

God Fortsättning, Lollo!
Inget lätt år för dig inte...men det blir säkert desto bättre iår!
Alltid trevligt att läsa sådana här sammanfattningar. Pizzan låter intressant!! Och jag håller så totalt med om facebook, vad är det med den som är så förtrollande? fattar noll, och är glad att jag gått ur...

Annika i US

Lullun sa...

Maria: Kul du tycker det & tack detsamma! Världens bästa var det! :-)

Desiree: Får hoppas amrisarna lär sig till nästa år då! :-) God fortsättning!

Anna, fair & true: Ja, det var många tråkigheter, men också mycket kul, som man ju ändå måste försöka att fokusera på. Hoppas du också får ett super 2008!

Annika (US): God fortsättning! Ja direkt kul var det ju inte, 2007 - trots att det faktiskt hände massor av skoj också. Men 2008 blir garanterat bättre. Jag är alltid optimist ;-) Ja, facebook kan man bara skaka på huvudet år, men pizzan blev snabbt en hit. Ibland lyckas man med sina små experiment i köket! ;-)