Vad passande, för jag står just nu med ett väggproblem. ”Datarummet” var nämligen inredningsmässigt ”Holgers rum”. Dvs, det var där vi hade, och har, allt flygrelaterat. Jag har dock gjort om det lite sedan Holger flyttade i juni. Lite dataskärmar och helikoptertillbehör har försvunnit, men det finns fortfarande mycket att göra.

Det inramade stridsflygplansfotot av Robert Madden tänkte jag skicka ner till honom. Hade det varit ”orginaltavlan”, som kroken i väggen var ditsatt för, den som mystiskt ”försvann” en nyår då jag var i Sverige. Ja, hade det varit den – en mycket större, inramad ”plansch” av en oljemålning med en fantastisk himmel med flygplan i fjärran – så hade avskedet varit aningens tyngre. Nu är det största bekymret vad som ska hänga där istället. Förslag?

Denna stora plansch, med flygplan från 2:a världskriget, hänger på motsatta väggen. Den hamnar nog inne på Aajus rum – Holgers egna önskan.

Och ja, vad med dessa? Jag älskar verkligen kartor, men en tvådelad flygkarta (ja, jag vet inte vad det heter på svenska, men en sådan som piloter använder) över New York är ju lite knas. Men inte kan jag ta bort dem innan jag hittat något nytt heller, för de döljer nämligen flera hål som går rakt igenom garderobsdörrarna. De uppkom samma nyår, 2005/06 , då Aaju och jag var i Sverige. (UPPDATERAT: Helt sant Petra, vi var inte i Sverige tillsammans 1995/96 - det är visst andra gången jag gör det där 10-årsfelet och du upptäcker det. *hihi* Konstigt att ingen annan har reagerat, men nu är det iaf rättat. Tack! ;-) ) Samtidigt ”försvann” dörren in till själva rummet. Sånt har aldrig hänt, varken före eller efter den nyår vill jag lova. Vad som egentligen hände då vill jag nog inte veta, men helt klart; en stor del av lägenhetsdepositionen lär ryka om jag inte får fixat dessa saker själv innan jag flyttar...
Datarummet är verkligen lägenhetens absolut mest ”glömda” rum. Så piffas upp ska det, helt klart. Fast nej, jag ger mig inte på att byta ut skrivborden före jag får någon form av hjälp, så det är först och främst väggarna som det kan göras något åt. Vi bor ändå på 4:e våningen utan hiss och speciellt det högra skrivbordet är megatungt. Och sedan blir det väl inte några riktigt drastiska ändringar, då det ju ändå är en hyreslägenhet och då jag lite smått går i tankar om att köpa mig en helt ny, egen lägenhet till nästa eller nästnästa år. Så var det avslöjat... :-)
Vill ni läsa andras fredagstemainlägg om väggar, klicka in er här.
Eller vill ni bara få reda på vad fredagstema är, kolla här.
PS 1: Jag kommer att uppdatera listan i högerspalten med oktober månads teman nu i helgen.
PS 2: Ikväll eller imorgon lördag kommer ett inlägg med min/vår EFIT-torsdag. :-)
17 kommentarer:
Hej Svejs. Ja det är lite svårt det där med tavlor och stil ibland, men kanske en anslagstavla vore nått eller en spegel med resårband runt som du kan hänga upp saker på är lite roligt att ha, så kan man ju byta ut efter hand..
Eller varför inte några enkla hyllor och sätta små saker på. Det finns ju sånna som man ska sätta ramar på men funkar ypperligt att sätta upp små kära ting på. Absolut tycker jag att du ska rama in några av Aaju Frederiksens alster och hänga upp det uppskattas av både mor och son det lovar jag. Har precis ramat in och satt upp en tavla som Olivia ritade hemma hos morfar den 17/9. Ett familjeporträtt med namnnen under varje gubbe vilka var Pappa, Mamma, Olivia och under det lilla barnet står det DU! Den var alltså till Ella innan hon fick ett namn. Så den står över hennes vagga. Olivia är jätte stolt för det.
Men du är så duktig på sånt själv så det kommer du att fixa på en eftermiddag bara du ger dig den på det..
Ha en fin fredag.
Kram/Sis
Jag har tre förslag:
1. Aajus teckningar i kollage.
2. Dina foton uppförstorade i kollage.
3. Hyllor att sätta både böcker/pärmar/nyttigt på och hyllor för att sätta Aajus alster på.
Med kollage menar jag inte att de olika alstren ska sitta tätt inpå varandra, utan att de ska vara ramade var och en för sig och sedan sättas upp i ett ordnat huller-om-buller. Om du förstår vad jag menar.
Karln jagar på och vill att jag ska hjälpa till att olja utemöbler nu, men jag ska se sedan om jag hittar en bild på nätet för att visa vad jag menar. Jag har fått tillstånd att läsa TRE bloggar nu ... : ) Din var den första.
Kram!
Jag gillar Mariannes förslag.
FÖ är jag också en kartälskare och jan förlora mig i kartor hur länge som helst. Jag tycker att kartor är vackra väggprydnader också.
Ha en fin helg!
Vilket mysterium med tavlan och garderobsdörrarna!
Jag håller med Marianne om kollage och dina fantastiskt fina foton! Det skulle blir fint tror jag.
Vad spännande med lägenhetsköp så småningom!
Ha en trevlig helg!!
Ja du Lullun, ibland kan det göra en gott att renovera och göra om hemma. Som ngn form av symbolik för att man "rensar ut det gamla och tar in nytt". Att börja om. Dessutom tycker jag fota att just den typen av arbete (som kasnke måla om, eller dekorera om etc) kan vara rätt "terapeutiskt". man brukar kunna sysselsätta hjärnan och kroppen med det nya och resultatet blir alltid bättre än vad det var innan. Inte allltid som man tänkt sig, men i stort sett aldrig sämre.
Du har ju en mängd vackra bilder (foton) som du själv tagit. Kanske kan du rama in dem och fylla en av väggarna med dessa?? Det vore väl jättefint?!
Kramar!
Jag håller med de andra - rama in några av Aajus fina alster och gör några förstoringar (vet inte hur lätt det är att få förstoringar gjort i Grönland dock) och rama in. Är det svårt att få tag på fina ramar? Vi har fortfarande inte hittat snygga ramar här så jag köpte på mig ett gäng Ribba-ramar på Ikea när vi var i Californien och Europa!
Hoppas att du får tid att göra arbetsrummet till ett mysigt ställe där både du och Aaju kan sitta och "jobba" - det har ju potential.
Förresten, tror inte att du och Aaju var i Sverige 1995/96 ;-)
Kram och trevlig helg!
Jag tror det ar ett bra beslut att flytta ifran det har och fa nagot *eget*.
Jag lägger en röst på Mariannes förslag, det tycker jag låter helt utmärkt. Nånting som gör dig glad i alla fall, vackra saker som gör dig på gott humör varje gång du tittar på väggen. Jag gillar också kartor, det är nåt speciellt med kartor. Mitt lokalsinne är förvisso ingen höjdare men kartor är spännande att "läsa".
Jag försökte kommentera flera gånger igår, men bloggen ville inte ta emot min kommentar varken hos dig eller hos Marianne. I alla jag är också en osttjej! Så förstår lyckan med alla goda ostar du lyckats komma över. Jag brukar köpa ost på Ikea, de gånger jag åker dit. Goudaost hittar jag också rätt enkelt i vanliga mataffärer här, annars är USA definitivt inget ostland.
Sen måste jag hålla med Aurorabuddga också, jag tror det är ett bra beslut att på sikt flytta från det du har nu till nått nytt och eget där du kan fortsätta bygga nya minnen. Så jag hejar på dig vad gäller dina bostadsplaner du har för framtiden!
Jag har ännu en idé: Om du hittar en snygg mönstrad tapet som du tycker om kan du tapetsera garderobsdörrarna. Då döljer du eventuella skavanker under tapeterna.
Kram!
Anna: Så många bra idéer! Tack. Ja, en anslagstavla har jag ju redan, men den behöver deffinitivt piffas upp (det är en jag hittade när vi bodde i Danmark, ja du känner ju mig... *hihi*) Och altser av Aaju, helt klart. Har redan två ”stående” på ena skrivbordet, som man kan se om man tittar noga på första fotot (det gula). Problemet är ju bara att det är betongväggar och jag undviker gärna att borra, men jag ska nog komma på något. Blir nog lite av ett helgprojekt (efter att jag är klar med jobbet – de allra sista riktigt intensiva jobbdagarna ligger framför mig, men snart är det alltså över *sköönt* ;-) ), och så får jag nog ta någon eftermiddag ledigt från jobbet i oktober och spana lite i affärerna. Till min födelsedag ska det vara fint var planen. ;-)
Men nej vad gulligt med Olivias teckning. Kan förstå att hon är stolt! :-)
Kramar i massor till er allihop!
Marianne: Jag förstår precis vad du menar med kollage. Jag älska verkligen sådana väggar, och fixar gärna något liknande med både foton och teckningar. Nu är dock problemet att vi bara har betongväggar, jag har skickat borrmaskinen till Danmark och ja, hyresvärden är inte så där jätteglad att man borrar kan man väl säga, men jag ska nog hitta på något alternativ. Om inte annat, så får det bli i den eventuella nya lägenheten, helt klart – och då ska jag köpa med mig ramar från Europa också (förr när jag bodde i Sverige/Danmark så var jag ramoman, Vissa kvinnor köper skor, jag köper ramar. ;-) Här är dock utbudet nästan helt begränsat till tråkiga metallramar i silver eller guld...).
Det med tapet gillar jag också. Gillar verkligen när det blir färg på väggar och tråkiga skåp (inte nödvändigtvis starka, men bara färg/mönster lite här och där); här kör man dock inte med tapeter. Det är vitt, vitt, vitt som gäller, samt grå garderober och grå eller svarta, stoora ”fönsterkarmar”. Men igen, det får bli till den eventuella nya lägenheten, som det blir dax med nya färger. Då kan man ju beställa speciellt och dessutom slipper man betala extra för att man ”förstört” väggarna när man flyttar sedan. :-)
Och vad hedrad jag blir av att vara förstavalet för dagen! :-) Kram och fortsatt trevlig helg! :-)
Annika: Ja, jag gillar också kollageidén. Och kartor, ja visst är de underbara. Har nog nästan alltid haft kartor på väggen. Men de där flygkartorna är bara knasiga. *hihi*
Aussiekicki: Både ja och nej; hittade små glasbitar i några månader efteråt, så troligtvis har tavlan gått rejält ”sönder” och dörren har väl gått samma väg. I min värld är det dock något ganska surrealistikt. Sådana saker går inte bara sönder sådär. Men, men. För husfridens skull lät jag bli att fråga när jag kom tillbaka 3 veckor senare...
Ja, nu får vi se hur det blir med lägenhet. Hade kollat ut några som skulle, om det fanns några kvar efter första rundan (riktad mot en speciell grupp kunder). Annoncerna skulle ha kommit förra veckan, om det var några kvar, men ännu har inga annoncer kommit i tidningen. Men förhoppningsvis är de bara försenade. ;-)
Trevlig helg!
Saltistjejen: Ja, visst är det så. Första omgången av uppstädning här på ”kontoret” gjorde jag också ganska med detsamma, då när det var deffinitivt slut. Det kändes skönt. Eftersom det är en hyreslägenhet (med betongväggar) – och man är lite kingig på det där med att man gör om här – så är det ju vissa begränsningar. Men någon form av ytterligare förändring ska det nog bli omgående. Sedan har jag tänkt lite på att låta trycka upp något kort på en stor duk och spänna upp på en ram. Men kanske får det bli till en eventuell ny lägenhet. Ja, jag tror faktiskt det; då ska det förändring till!! ;-)
Kram!
Petra: *hahaha* Ja, är det inte andra gången du upptäcker att jag gör det där 10-årsfelet. Det skulle så klart vara nyår 2005/06. Tack! :-) Felet blev rättat direkt efter att du skickade din kommentar. ;-)
Ja, det blir nog något med foton och med teckningar. Men jo, vi har samma problem med ramar här. Finns nästan bara fula stålramar i silver och guld (har varit tvungen att köpa ett par sådana och de har båda verkligen bara förstört bilderna som är inramade i dem. :-( Planen var att ha lite finare kontor till det att jag fyller år om ca en månad. Veckan efteråt åker jag dock iväg med Europa, så kanske borde ambitionen vara att vara halvklar till födelsedagen så att jag kan shoppa med mig lite kul från Europa istället?! :-)
Trevlig helg! Kram!
Aurorabuddha: Ja, du har nog rätt. Just nu funkar det bra här. Men visst skulle det bli mer nystart om jag bodde i något nytt! :-)
Anne: Ja, vill nog också gärna ha en kollagevägg (men kanske blir i sovrummet?) och även en uppiffad anslagstavla, som ju är praktiskt att ha på ett ”kontor”. Sedan var det ju detta med betongväggar, men ja i värsta fall får väll kollaget vänta till jag får en helt ”egen” lägenhet (jämfört med hyreslägenhet), så får jag lösa problemet nu på något annat sätt. Jag har i alla fall en sådan där ram för många kort till övers, den kanske jag kan hänga upp så länge. ;-)
Och ja stackare; USA är verkligen inget ostland. Det var nog det första jag reagerade på första gången jag gick i en amerikansk mataffär. Tycker alla smakar likadant dessutom, likadan smak av ingenting.
Konstigt med kommenterandet. Jag hade liknande problem med blogger förra helgen, då jag tillslut fick läsa en massa inlägg utan att kommentera, vilket ju känns tråkigt.
Och flytten; jo ni har nog rätt. Det är inte bara för att få ett kök med fläkt (vi har inget utsug alls här, dvs det blir klibbigt och äckligt av fett i köket på nolltid. Jätteäkligt) som jag borde flytta. Att jag fick bo kvar kändes tryggt i början, men när jag nu väl börjar rota mig i den nya situationen så är nog en flytt bara bra. ;-)
Ja kartor är kul och spännande. De är dessutom vackra och interessanta på många olika sätt. Vi har köpt en stor karta över hela USA som jag har satt upp i vårt arbetsrum för att kunna lära mig vart alla delstater ligger och min ambition är även att försöka lära mig alla huvudstäderna i varje delstat. Det har väl gått si sådär med detta men jag känner att jag har ganska bra koll på de olika delstaterna och jag har iallfall koll på huvudstäderna för söderns delstater numer. Det är även kul att stå framför kartan eller sitta med en kartbok och plannera vart man skulle vilja resa, vilka platser man skulle vilja besöka.
Jag tror att Aaju verkligen kommer att uppskatta planchen med flygplanen så den passar nog väldigt bra inne på hans rum.
Vi har också betongväggar och jag frågade Klas vad de speciella krokarna heter som han har använt för att hänga alla våra tavlor. Han tror de heter "stiftkrokar för betongväggar". Det är liksom en plastkrok med rund platta över själva kroken och där sitter 3-4 tunna stift som man hamrar in i väggen. Det är det enda som funkar här. Här kan du se en bild i profil på en sån krok: http://bildebank.jernia.no/webshop/28960953.jpg
Kom på en grej till till garderobsdörrarna, ja till väggar också, och det är att göra som Desirée har gjort: Tavlor av textil. Garderobsdörrarna kan du klä i textil, som om de vore tapeter.
Kartor kan man förresten också rama in : )
Kram!
jag tycker du kan rama in och hänga upp några av dina egna foton. om jag inte minns helt fel, så hade du ett helt fantastiskt när fredagstemat var ljus... ja, du har ju haft flera underbara foton, så klart...
de där krokarna marianne pratar om brukar man förresten kalla för x-krokar och de kan väl hålla saker upp till 5kg eller nåt sånt...
men det var ett kul inlägg, som skapade funderingar :)
Desiree: Visst är det fint med kartor. Kan nästan inte minnas tiden då jag inte hade någon form av karta på väggen i ”mitt rum”. Ja, utöver nu då (läs lördagens inlägg) men ett flygfoto ¨ver hela Nuuk är ju också nästan som en karta. Men kanske skulle jag ta och köpa mig en stor karta över Grönland och göra som du. Det var planen för länge sedan, men det har bara resulterat i en A5 karta på kylskåpet och på anslagstavlan samt en A4+ på jobbet. ;-)
Aaju ja, han har redan fått flygplanen. De hängde vid hans säng när han vaknade lördag morgon! :-)
Marianne: Jag fick inte svarat på alla ikommentarerna igår som tänk. Jag hade helt glömt de där krokarna. Sådana hade jag ju alltid förr, inklusive då vi bodde i Danmark Kanske blev jag påverkad av att ha en man i huset som mer än gärna borrade. *hihi* Ja, som du redan vet, gick jag till mataffären igår och tur hade jag som fick hittat mig några krokar. Men innan jag köper det som ska hängas på dem vill jag ta mig en tur runt på stan och se vilka möjligheter jag har utan att behöva involvera frakt från Europa/USA. ;-)
Ja, ”tyggarderober” var ju också en idé. Tål att tänkas på. Vid eventuella nya hyresgäster ska ju dörrarna ändå bytas ut, så då gör det ju inte så mycket att jag ”förstör dem” – ja,alltså normalt får man ju inte måla/tapetsera om osv. ;-)
Leopardia: Ja, får se vad jag hittar på, men då jag verkligen älskar foton så blir det nog något i den stilen. Om det sedan blir grönländska motiv vet jag inte säkert. Känns lite kaka på kaka kanske, med ett foto av sin egna utsikt liksom. Får klura lite. ;-)
Smart att dölja med kartorna.Hmm 10 år hit eller dit spelar väl ingen roll ;)
Jag undrade också om det där 1995/96 - trodde inte att du ens träffat Holger då! - men nu ser jag att du rättat det! :)
Barbamorsan: Ja, kartorna kändes som en bra idé då, men nu var jag lite trött av dem, speciellt eftersom det var sådana där "konstiga" pilotkartor. ;-) Och nej, vad är 10 år egentligen... *hihi*
Anna, Fair and True: Nej, det hade jag ju inte, och jag var ju deffinitivt inte i Sverige med Aaju då. Eller jo, men det var ju en väldigt, väldigt liten Aaju... ;-)
Skicka en kommentar