fredag, september 12, 2008

Fredagstema: Erfalasorput – Grönlands flagga & jag

Så var det fredag och ännu en gång dax för ett av Petras teman, som denna veckan är ”flaggor”. För er som inte vet vad fredagstemat är, eller vill surfa runt bland andra temaskrivare, kolla in högerspalten här i bloggen.

---------------------------



Jag är ingen flaggmänniska (trots min norska påbrå *hihi*). Jag har inte växt upp med flaggor på tårtan eller i julgranen. Jo, i flaggstången till födelsedagar och begravningar där hade vi flagga, men inte andra ställen.

Här i Grönland är man dock väldigt stolt över sin flagga, kallad Erfalasorput (”Vår flagga”). Inte så konstigt egentligen; som gammal koloni ligger det ju otroligt mycket symbolvärde i att man nu, sedan 1985, har sin alldeles egna flagga (internt självstyre – hjemmestyre – infördes 1979, men man kunde inte enas om en flagga före 6 år senare). Man är generellt inte på något sätt fanatiska här, men visst kan man se den grönländska flaggan på de mest omöjliga ställen och många grönländare går utan minsta tvekan runt med flaggförsedda t-shirts, kepsar och liknande som i Sverige nog skulle ses som turistsouvenirer.

Själva flaggan, ritad av multikonstnären och politikern Thue Christiansen, symboliserar solen som går upp över den enorma inlandsisen, som står för ljuset och värmens återkomst vid midsommar. Färgerna, rött och vitt, är de samma som i den danska flaggan, Dannebrog.

Lite då och då har dock Thue fått utstå anklagelser för att hans flagga är ett plagiat. Det finns nämligen en roklubb i Danmark som har samma symbol i sin klubbvimpel. Min syster har även t.ex upptäckt att norska Fredrikstads fotbollslag också har nästan den samma symbolen, men ändå inte helt, på sin vimpel. Thue har dock alltid förnekat dessa anklagelser och jag är nog villig till att tro honom; så värst komplicerad är ju ändå inte ”hans” flagga, så visst kan fler än en person ha kommit på den samma. Färgerna är ju dessutom ganska standard (både danska och norska t.ex). Och i övrigt; vimplar är inget man använder här.

En helt annan, personlig anekdot relaterat till Grönlands flagga är faktiskt just denna Thue, som var en av de allra första personer jag lärde känna här i Grönland. Min första vecka på jobbet i kulturhuset Katuaq (mitt första jobb i Grönland och anledningen till att jag kom hit 2001) åkte jag i bil med honom, fram och tillbaka mellan just kulturhuset och hans hem, för att hämta konstverk han gjort. Han var nämligen den sommarens stora ”sommarutställare” i kulturhuset och varje dag den sommaren kom han in och frågade om allt gick bra med hans verk. Och jag vet inte varför, men jag blev ganska med en gång hans lilla ”ängel”. Han litade inte på några av de andra teknikerna i huset, men mig; jojomensan! ;-) Så nu tutas och vinkas det glatt när han kör förbi mig på stans gator vill jag lova. *hihi*


Flaggskaparen Thue Christiansen vid en av sina statyer. Foto från www.greenlandarts.dk.


När man håller kalas (typiskt kaffe-mik) här så är det massor av flaggor mest överallt. För att våra gäster ska veta att de kommit rätt brukar vi sätta upp dessa två flaggor på dörren.


På företaget som ligger bredvid min arbetsplats är det en man som alltid kör runt med denna canadensiska flagga fladdrande i vinden. Jag vet inte varför, men lustigt ser det ut...

PS: Ja, något speciellt måste det ändå vara med Grönlands flagga, för inte finns det någon annan flagga i världen som jag hade kunnat skriva ett liknande inlägg om utan att överhuvudtaget konsultera någon annan typ av informationskälla än min egna stackars lilla hjärna. *hihi* Jag har t.ex ingen aning om vem som "kom på" Sveriges flagga, vilket år det var osv. Förklaringen på färgerna, jo den har jag hört, men inte så mycket mer... ;-)

18 kommentarer:

Petchie75 sa...

Ha ha, jag tänkte just på den grönländska flaggan idag - jag tog nämligen ett foto på Tivoli medan jag väntade på er med alla de danska och grönländska flaggorna!
Listan börjar bli lång med saker som våra öar har gemensamt - just det där att gå omkring med lokala souvenir t-shirts gör man här också!! Något jag tänker ta upp i mitt flagg-inlägg också ;-)
Fredagskram, hoppas att det blir en trevlig helg!!

Lullun sa...

Petra H: Roligt; ännu en sak alltså. Kanske är det relaterat till detta med att man har varit (och fortfarande nästan är) kolonier. Här har verkligen allt med Grönlands karta eller flaggan på. Askkoppar, kaffekoppar, spelkort osv. Varuutbudet här kanske är en del av förklaringen också, men vi får alltså ofta saker från souvenirbutiken i present från den grönländska familjen. *hihi*

Ser fram emot ditt flagginlägg. Har dessutom en hel veckas blogginlägg att läsa ikapp runtom i världen.

Riktigt trevlig fredag! Kram & Godnatt! :-)

Marianne sa...

Intressant! Och vad du vet mycket! Jag måste konsultera Wikipedia för att ta reda på fakta om mina tre senaste hemländers flaggor! Vilket jag har påbörjat och ska slutföra under dagen : )

Han verkar vara en trevlig man den där flaggskaparen. Jag gillar hans isbjörn som han står bredvid.

Turkarna är också sådana som gärna och ofta viftar med sina flaggor, hänger dem från balkongerna ... Nähä, nu går jag händelserna i förväg!

Hoppas du får en riktigt skön helg, Lullun!

Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Jo men färgerna ... Är den övre delen inte snövitt landskap, en sol som går ner och det röda solen som speglar sig i vattnet - den vita månen i mitten får jag lura på. Dricka mer Cola Cao energi dryck så jag speedar upp mig.

Tack för en intressant blog!

Annika sa...

Jag är inte heller ngn flaggmänniska. Precis som du har jag inte med mig ngt sånt arv från barndomen. Och det är väl OK...
Låter kul det du och Petra säger om era öar. Att det finns så mkt patroism bakom.
Ha en fin helg!

Fritt ur hjärtat sa...

nej men det var värst vad vi alla inte är flaggmänniskor, ändå rapar vi inlägg om flaggor som om vi aldrig gjort annat!! Du vet ju massor!! Jag är imponerad, själv vet jag inget om den svenska. Gillar inte den Bohuslänska och ser att den ocfta sitter upp och ner så det är fler än jag som inget vet;-))Jag tror aldrig jag tänkt på Grönlands flagga, men den är snygg!!

Millan sa...

Jag tycker att det ar lite trevligt att de ar sa stolta over sin flagga!! Sa ar det absolut inte i england... eller rattare sagt, visst ar de stolta, men det handlar snarare om fotbollsmatcher eller liknande. Man flaggar inte for att nagon har en fodelsedag eller sa.
Kanske blir det ocksa sa nar man ar manga farre manniskor i ett land? Att det ar lattare att kanna gemenskap med dem alla?!
Ha en finfin helg!
Kram

Saltistjejen sa...

Å nu kan jag en flagga till då. Den Grönländska.
Jag gillar att den symboliserar solen. Och det är roligt med en såpass "ny och modern" flaggsymbol. Många flaggor är ju annars från en helt annan tid så det är svårt att förstå vad symbolerna egentligen betyder eller står för.
Kram!

Desiree sa...

Det är en hel del interessanta fakta jag har fått lära mig om just flaggor idag. Nu vet jag tex hur Grönlandsflagga ser ut. Det hade jag faktiskt ingen koll på innan. Jag har full förståelse för att Grönländarna är stolta över sin flagga just för att de varit en koloni under så lång tid. Ha en trevlig helg Lullun.

Jemayá sa...

VAd intressant att läsa!! Tänkte just skriva att jag aldrig träffat någon som varit på Grönland, men så kom jag på att vi ju har ett museum, "Nanuk" i Jakobstad (37 km härifrån), grundat av en grönlandsfarare. Anyway, skojigt att få lära sig något om det och ditt liv också! Tur att det går bra att ha sonen med på uppdrag! Jag klarar knappt ens av att skriva hemma, det blir små snuttar och mycket filmer på dvd :(, fast nästa månad börjar han i deltidsdagvård, så då blir det bättre! Hälsningar fårn Österbotten!

Anonym sa...

Hej Lollo.
Pappa e underrättad:)
Nej jag tror inte att jag trffar henne igen, om inte ödet eller slumpen vill något annat.
Vet du vad jag hörde för ett tag sedan? Jo att just Dannebrogen är världens äldsta flagga, hur gammal fick jag inte reda på.
Hoppas nu att ni får en härlig helg.
Många kramar en morgonpigg Olivia o en morgontrött Sis

Marianne sa...

Måste ju berätta att jag drömde att jag skulle åka till Egede i Danmark i natt. Vet inte allt jag höll på med, men jag vet att jag kom på att staden måste vara döpt efter Hans Egede som du hade skrivit om. Sedan höll det namnet på att mala i huvudet hela natten i olika sammanhang. Ända tills jag hade druckit kaffe - då var det som bortblåst och jag fick leta upp honom hos dig. Så nu har jag läst om det inlägget.

Sen vet jag inte om det finns en plats som heter Egede i Danmark, men det var ju en dröm, så det spelar ju inte så stor roll : )

Din blogg är folkbildning på djupet!

Ha en skön helg! Kram!

Grekland nu sa...

Instämmer med föregående bloggare! Folkbildning är verkligen ett bra ord för det vi bloggare håller på med - jag visste absolut ingenting om Grönlands flagga tidigare, men nu kommer jag nog inte att glömma den i första taget.Tack för det! (Själv fick jag hoppa över fredagstemat pga internetstrul, återkommer nästa fredag)

Lullun sa...

ALLA: Blogger och internet generellt har strulat för mig hela helgen, så jag har inte kunnat svara på era kommentarer före nu. Jag har heller inte kunnat läsa alla era bloggar (kan helt enkelt inte komma in), andra har jag läst men inte kunnat kommentera. Lite surt, men inte så mycket att göra något åt tyvär. Förhoppningsvis funkar det bättre till veckan! :-)

Marianne: Ja, ditt inlägg var ju också väldigt intressant. Just mötet med flaggskaparen och just det att den är så ny har så klart gjort sitt till varför jag kunde så mycket om den. ;-)
Och din dröm; ja vad ska man säga. *hahahaha* Lustigt hur man kan påverkas av sånt man läser ändå och hur jag kan påverka så många. *hihi* Någon Egede-stad känner jag inte heller till. ;-)

Karlavagnen: *hihi* Bra teori, men den jag skrev är den ”sanna” enligt Thue själv; solupp-/nedgång över inlandsisen, som skapar ett väldigt röd-rosa sken. ;-)

Annika: Ja, tror vår syn är ganska lika vad både flaggor och svenska traditioner angår. Jag försökte kommentera på din (och flera andras) bloggar igår, men det funkade tyvär inte... :-(
Ja, Grönlands och Puerto Ricos liknande historia och nutid (inte helt självständiga eller likställda delar av sina tidigare kolonimakter) gör nog sitt.

Fritt ur hjärtat: *hihi* Ja, men flaggor är ju intresanta på ett annat sätt. Gillade att ”plugga” olika länders flaggor när jag var liten, men aldrig (väldigt, väldigt sällan iaf) att jag går runt och viftar med en. ;-) Nej, den grönländska ser man ju inte så ofta. Och den bohusländska; nej den har jag väl inte heller något speciellt förhållande till. Men själva Bohuslän däremot, det är något helt annat! :-)

Millan: Ja, visst är det trevligt att man kan vara stolt över sin flagga, på ett naturligt sätt. Inte för mycket patriotism dock. Det är en balansgång. ”Sammanhållningen” här, ja den hänger väl delvis ihop med att befolkningen är så liten, men också så klart att man är en tidigare koloni, en koloni bestående av en och samma folkgrupp (som ju också spelar in, för att jämföra med t.ex Afrika, där många olika folkgrupper trycktes tillsammans i en och samma koloni, då blev ju inte samhörigheten lika stor efteråt)

Saltistjejen: Ja, visst är det kul med en modernare flagga med en mer ”förståelig” betydelse. När man skulle ha en flagga var det dock många som var inne på att man skulle bevara korset som finns i alla nordiska flaggor, bara med en grön färg på själva flaggan. Jag tycker nog det är tur man gick ifrån det valet. ;-)
Jag var förresten inne och läste ikapp mig på senaste veckans inlägg på din blogg igår (har ju inte fått läst bloggar pga tjänsteresan). Det tog smått en evighet innan jag kom in och sedan kunde jag inte kommentera. :-( Det var ju annars många intressanta inlägg. Men, men... ;-)

Desiree: Nej, man ser ju inte den grönländska flaggan särskilt ofta. Tror inte jag heller visste hur den såg ut innan jag skulle åka hit första gången. ;-)

Jemayá: *hihi* Ja, det museumet har jag faktiskt hört talas om (Grönland är ju ett litet land – om än inte geografiskt – så man har här ganska bra koll på vad som finns om Grönland runt om i världen *hihi*). Har du varit där? På museumet alltså.
Ja, det är väldigt skönt att det som oftast går att sysselsätta lillgrabben med något, när man har behov för det. Var en väldigt medvetet val från min sida från det att han var helt nyfödd, att han inte skulle bli allt för beroende. Lät honom, som bäbis, ett par gånger varje dag ligga på en filt bakom en fotölj så att han inte såg mig (men jag honom). Tror det var det som gjorde tricket (samt att både jag och hans pappa båda var ganska självständiga som barn). :-) Hoppas att det går bra med att lämna bort ditt barn nästa månad. Hur hemskt det än låter, har man ju ändå behov, både liten och stor, att vara lite ifårn varandra ibland! :-)

Anna: Bra, jag har också pratat med honom, men först igår. ;-)
Ja, det har jag också hört; att det var världens äldsta flagga, men kommer inte just nu ihåg detaljerna runtomkring.
Annars har här inte hänt speciellt mycket i helgen. Har nog mest känt mig lite ensam (och inte fått svar på mina ”invitationer”). Idag ska vi dock baka till födelsedagskalaset på dagis imorgon var planen.
Och ja, visst är det lustigt med de morgonpigga barnen. Jag har fått kämpa för att få upp Aaju på morgnarna senaste månaden, men när väl helgen kommer så står han själv upp tidigare än det jag försöker få upp honom på under vardagarna... ;-)

Grekland nu: Ja, visst lär man sig mycket på att läsa bloggar! Och det sätter sig fast på ett helt annat sätt än när man läser något ur ett uppslagsverk eller liknande. Kanske det är den där blandningen med det personliga som man får via bloggen som gör det?! ;-)
Ja, du får ”ta igen” nästa fredag. *hihi* Har också haft internet-strul i helgen. Otroligt vad beroende man har blivit av internet. För bara drygt 10 år sedan visste man ju nästan inte vad det var... ;-)

KARLAVAGNEN sa...

AHAAAA, jag såg inte den sanna versionen om flaggan. Men mitt intryck var inte helt fel då ialla fall.

Vacker förklaring!!!

Anna, Fair and True sa...

Jag visste inte heller hur grönländska flaggan såg ut! Du har säkert haft med den på någon bild någon gång men jag har missat det. Jag gillar solen som går ner i isen!

Lullun sa...

Anna, Fair and True: Nej, man ser den ju inte så ofta. Jo, till handbolls-VM ett par gånger och till större mästerskap i Taekwondo typ. ;-)

Lullun sa...

Karlavagnen: *hihi* Nej, din tolkning var ju inte helt galen ändå. :-)