Min främsta uppgift under dagarna här i Maniitsoq är att samla på mig material till det kommande numret av personaltidningen. Dvs. det är intervjuver och fototagande som gäller. Just idag gick dock halva dagen åt att resa och att ta hand om presshanteringen för en mindre kris i en helt annan stad, relaterat till ”mitt” företag som är landets enda producent och leverantör av el, värme och dricksvatten.
Jag har inte tillgång till fotona tagna med jobbets systemkamera just nu, men väl några från min lilla pocketkamera som jag tänkte bjuda på här. Pga tidig flygavgång stod jag upp kl. 4.15 (efter att ha gått och lagt mig kl 01.05 och sedan stått upp och varit igång ytterligare en halvtimme efter det...), ja så lite småtrött är jag väl. Det är även Aaju. Så ja, de längre inläggen om staden får komma en annan dag. ;-)

Klockan är 07.05 och Aaju sitter på planet och klistrar in figurer i hans ”Djursjukhus”.

Vårt rum på Hotell Maniitsoq.
Och panoramautsikten från det öppna fönstret i rummet:

Åt vänster.

Rakt fram.

Åt höger.
19 kommentarer:
Åh, vilken underbart vacker utsikt - ni verkar ju iaf ha fint väder!! Kanske kallt men blå himmel!
Hotellet ser ju helt ok ut för att vara i en sådan liten stad.
Hoppas att du får vilat inatt och att onsdagen blir produktiv, och Aaju inte blir alltför uttråkad.
Stor kram!
Ja, det var en otrolig utsikt. Men 57,000 personer på hela Grönland! Och fem gånger så stort som Sverige! Det ger lite perspektiv :-) Då kan man förstå att det är långa avstånd, och att man inte "hoppar över" för en kopp kaffe i grannstaden allför ofta. Hoppas nu bara att du inte sliter ut dej med jobb och Aaju själv. Glöm inte att ta det lungt ibland.
Den utsikten gick inte av för hackor. Liiiite trött, hehe, hade jag lagt mig eter 1 och stigit upp vid 4 hade jag varit en zombie i en vecka.... Jag säger som Anita, hoppas att det inte blir för mycket utan att du kan ta det lugnt ibland också. Även om jag förstår det är svårt nu när du är på affäresresa.
Vad vackert det ser ut Louise! Du måste försöka komma i säng lite tidiare, Din kropp är inte 19 än:) Moraltanten har pratat:)
Hoppas att allt kommer att gå bra imorgon med möten och framför allt med Aaju. 2600 invånare ja det är dubbelt så stort som H-Sund, smått fantastigt. Hälsa lillen. Stor kram till er båda, kramar Sis
Oj vilken utsikt. Det är så fantastiskt vackert överallt hos dig. Synd att det är så hutlöst dyrt att åka dit, skulle mycket väl kunna tänka mig en exotisk vecka nästa sommar annars.
Ja, det är tur att du inte behöver lika mycket sömn som jag! Hade aldrig klarat att jobba efter bara ett par timmar. Än mindre ta hand om en kris i jobbet.
Hälsa Aaju att jag vill se teckningar som han gör av dem du intervjuar, och hur det ser ut överallt där ni är. : )
Lycka till med jobbet nu!
Kramar!
Så vackert! Du är otrolig som orkar!
Hälsa Aaju!
Härligt att få följa med på resan och få massa nya kunskaper om Grönland. Jätteintressant att det ens ses som en stad när det i Sverige knappt hade varit ett samhälle. Det är kul att få resa med dig och vilken utsikt.. jag blir helt sjuk.
Ha en spännande dag!
/Liv
Vilken fantastisk utsikt!
Jag stod och "pratade Grönland" med en kollega på jobbet idag. Hon hade just upptäckt att det verkade vara ett jättehäftigt resmål. Jag gjorde lite reklam för din blogg så vi får se om hon tittar in.
Underbar utsikt! Underbara bilder!!! Nu vill jag åka dit (hur ofta säger jag inte det här på din blogg).
Stackars dig, vilken tortyrnatt när du knappt fick sova. Sådant är ju fysiskt hemskt. Du är stark!
KRAM!!!
Wow vilken utsikt!!!!
Den får ni njuta av lite. Hoppas att ni får några riktigt bra dagar där nu!
Kram!
Hihi, vilken utsikt skulle kunna vara taget från Blåkulla över hamnen i uddevalla alltså. Riktigt lika alltså:-) Fast där slutar nog likheterna:-)
Vilka fina bilder! Och vädret såg ut att vara toppen med en klarblå himmel! Hoppas du kommer ifatt med sömnen...
Kram!
Ah wow vilken jatte fin utsikt!! Den blir man inte matt pa i forsta taget. Skont att resan gick bra men jag forstar att du maste vara trott nu. Later som om det blivit en del sena kvallar o tidiga mornar for din del den har veckan. Sjalv maste jag ga och lagga mig vid 21 tiden just nu annars kommer jag inte upp morgonen efter ;-).
Hoppas att ni far nagra riktigt fina dagar ivag nu. Sa skumt och lite haftigt (fast dyrt) pa nagot satt att behova flyga overallt nar man reser mellan staderna pa gronland. Det ar verkligen ett annorlunda liv ni lever dar uppe.... Jag skulle vilja pasta att det finns for manga manniskor (och vagar och bilar) pa ett alldeles for litet utrymme i England! Sa precis raka motsatsen egentligen...
Stor kram!
Underbar utsikt! Jag kommer gärna och hälsar på. Synd bara att det ska vara så dyrt...
Hoppas att du kan sova gott inatt.
Kram!
Petra H: Ja, vi hade otrolig tur med vädret. T.o.m det värsta av ”höstkylan” var som bortblåst, så jag gick t.o.m och svettades första dagen, med min fleece och vindjacka. :-) Och hotellet; ja uklanderligt, med tanke på storleken på orten. Det enda var väl prisen på maten; 300 kr fick jag betala för en ganska vanlig middagsrätt, men det fanns ju inte så många andra val i staden så... ;-) Och ja, det blev både sovit (9 timmar natten till onsdag!) och jobbat! :-) Kram!
Anita: Ja, visst sätter det saker i perspektiv. En sydsvensk stad med 57.000 invånare är ju en ganska liten, smått okänd stad och så uppdelat på en sådan enorm yta. Mycket var det att göra, men inget slit. Här i Grönland har man inte riktigt uppfunnit stress ännu, och det tycker jag är enormt sköönt! :-)
Anne: Visst var utsikten vacker! Men ändå ganska standard här i landet. Fy så bortskämd man är! :-) Ja, kan förstå att många inte riktigt klarar sådana nätter, men jag kan turligt nog. Men visst blir jag tröttare nu än förr. Och det är först andra dagen det märks. Men visst var det också tid til att ta det lungt. Det är ett måste här i Grönland. Speciellt utanför Nuuk, så går allt i ett lååångsamt tempo. Sköönt! :-)
Anna: Visst är det vackert (fast inte i Grönländska mått mätt *hihi*). Men jo, men visst sover jag. Några nätter mer än andra. Det funkar ganska bra. Det är väldigt sällan jag har sömnproblem iaf. ;-) Och ja, det gick ju bra. Idag torsdag var det väl lite kivigare, men det gick det med! :-) Hälsa! Kram!
Marianne: Ja, visst är det vackert. Och Maniitsoq är ju inte ens direkt känt för något speciellt vackert, men mycket vatten och höga, snöbeklädda fjäll är ju vackra alla gånger! Med lite trix behöver det dock inte bli så dyrt att åka hit. Men det är klart; ska man bo på hotell så blir det per automatik väldigt dyrt tyvär.
Och teckningarna; ja en egen lite variant fick du ju i förmiddagens inlägg. *hihi*
Kram!
Karlavagnen: Visst är det! Och ja, jag är glad för att jag fått den ”antisovbehovsgenen”. *hihi* Aaju är hälsad, men han har inte riktigt förstått sig på det där med att hälsa tillbaka ännu. ;-)
Vida: Kul du gillar att hänga med. Ja, det kommer fler inlägg från turen framöver, helt klart! :-)
Della: *hihi* Lustigt att Grönland dök upp i ert samtal. Ja, så får vi se om hon dyker upp. Om hon behöver hjälp på något sätt hjälper jag henne gärna med det jag kan. :-)
Annika: Ja, du har många ställen du ska se. *hihi* Fast just Maniitsoq hade kanske inte varit mitt förstaval om du inte vill åka heliski eller liknande. ;-)
Fast sovandet; ja det var ju helt frivilligt att jag stannade uppe, så jag får nog skylla mig själv. Fast ja, hade färre tankar snurrat runt i huvudet hade jag kanske ”givit upp” tidigare. ;-)
Kram!
Saltistjejen: Japp, turen gick bra. Nu är vi nämligen hemma igen. Och utsikten; nej jag klagade inte. *hihi* Samma utsikt hade man från ”baren” samt resaturangen där man åt frukost. Ena morgonen åt vi frukost samtidigt som en val simmade runt strax utanför hamnen. Sånt kan jag tänka mig att bli van till! :-)
Kram!
Fritt ur hjärtat: *hihi* Ja, men med lite större båtar kanske och kanske inte några höga snöklädda fjäll på 1000-2000 meter på motsatta stranden. ;-) Och kanske inte fullt så vanligt med valar som simmar förbi heller (se svar till Saltis ovan). *hihi*
Annikattsblogg: Tack! Ja, vädret hade vi också otroligt tur med hela resan, trots att det var mulet precis när vi landade. Och sömnen; jodå, en natt till så ska jag nog vara helt ikapp. :-) Kram!
Millan: Ja, det blir ofta så här; sena kvällar och tidiga mornar. Mest hela tiden. Men sedan tar jag mig 3-4 dagar då jag går i säng absolut senast kl 22 och så är jag liksom ”ikapp”. Har alltid varit väldigt flexibel vad gäller sömnen. Men visst kan man tydligt märka att jag blivit mamma och lite äldre ändå... ;-)
Resan blev lyckad, vi kom hem för bara ett par timmar sedan. Och jag tänker inte alls på det i vardagen, men visst är det otroligt udda detta hur otroligt isolerad man är här (ja, jämfört med England så är det ju verkligen 2 extremer). Det sätter sig på psyket på många hitflyttade som tillslut bara inte pallar att leva här mer, andra njuter det stort. Själv vet jag inte riktigt var jag står... ;-)
Malde: Ja, helt billigt är det ju inte tyvär. Men med lite trixande och ett tält så går det ju att få till det! :-)
Jag tycker också hotellet såg helt okej ut för att vara en så liten stad. Och det verkar vara jättevackert där, men det sa du ju redan innan du åkte dit så..!
Anna, Fair and True: Visst är det vackert omkring Maniitsoq. Fast å andra sidan är det minst lika vackert överallt annars i Grönland också. Man är verkligen bortskämd! ;-) Sedan är själva staden inte så fin, då tycker jag bättre om grannstaden; Sisimiut - där vi bland annat var i påskas. :-)
Skicka en kommentar