tisdag, september 22, 2009

Åska & drivis?



Ja, drivisen har vi ju till vardags, men kanske är även åskan på intågande – och DET är ovanligt här i Arktis vill jag lova. Och varför nu risken?

Jo, 38 minuter innan normal natti-natti-tid (och ja, sonen kan klockan) kom den helt förkylningsfria sonen ut till mig i köket och sa:

- Jag vil sova.
- Är du trött? frågade jag överraskat efter att ha hört honom glatt dansa runt inne i vardagsrummet.
- Ja, jag vill sova. [Paus] Kommer du? [Paus] Jag ska bara stänga av filmen, så går jag i säng. Kommer du och läser, mamma?

Sonen stängde av TV’n mitt i pågående program – vilket han normalt aldrig, aldrig, aldrig gör – och knatade in i sovrummet. Han irrade runt lite efter en bok och hoppade sedan i säng (kläderna hade kalsongcharmören redan tagit av sig för länge sedan). Och vid antal-sidor-vi-ska-läsa-förhandlingarna vann jag lätt, genom att bara gå med på att läsa en dubbelsida mer än mitt utgångsläge, på tre dubbelsidor.

Ja, risken för åska är påfallande ikväll! :-)





PS: De sista två fotona föreställer inte åskmoln, utan bara vanliga ”stormmolnsformationer” jag såg på väg till jobbet den 11:e september i år (första ”molnfotot” är förresten också min utsikt från mitt kontor, som också inkluderar hav och isberg. Avis, någon?! ;-) )

11 kommentarer:

Petchie75 sa...

Hm, har jag missat något grönländskt uttryck om åska?? Konstigt att Aaju var så medgörlig ikväll, hoppas att han inte är på väg att bli sjuk utan bara trött.
Här åskade det som bara den i eftermiddags, men något regn kom inte!
Kram!

Annika sa...

Länge sen det åskade här...Och här kan det verkligen bli urladdningar.
Hoppas att Aaju inet blir sjuk nu. man blir alltid lite misstänksam när ens barn VILL gå och knyta sig.
KRAM!!

olgakatt sa...

Tycker du att det är konstigt att jag letat efter resor till Grönland nu?
Men först ska jag till NY om en dryg vecka.....
Men det var väldigt vad det var DYRT att resa till Grönland!
Instämmer med ovanstående - hoppas det inte var krasslighet på väg som gjorde sonen trött!
Hälsn!

Saltistjejen sa...

Vilka fantastiska molnbilder!!!! jag kan fascineras otroligt över väder och vind.
Hoppas att Aajus tidiga sänggång inte var tecken på något annat än att han faktiskt var trött efter en aktiv dag.
Stor kram!!!

Malde sa...

Hade det varit mina barn i Aajus ålder hade jag kollat tempen helt klart ;-) Jag hoppas precis som tidigare skribenter att Aaju inte är på väg att bli sjuk.

Härliga molnbilder! Avundsjuk på din utsikt? Jag? Nej! Bara illgrön... Men jag missunnar dig inte utsikten :-)

Må så gott!

Marianne sa...

Är Aaju känslig för vädret? Var det därför han ville gå och lägga sig? Eller är han på väg att bli sjuk? Hoppas inte utan att han får vara frisk och piggelin.

Ja, jag är avis på din utsikt : )

Kram!

Lullun sa...

Petra: Menar du uttrycket ”åska och drivis”? Det är hur som helst ett svenskt uttryck. Åska är dock ytterst, ytterst ovanligt här, eftersom det inte blir varmt nog för det. Jag har hört om att det åskat en eller två gånger under de dryga 8 åren här och det har knappt varit att man har hört det; jag har t.ex inte hört någonting. Och nejdå, Aaju var och är inte sjuk, han var bara trött efter mycket lek och mycket tid utomhus. :-) Kram!

Annika: Ja, jag har hört om era åskväder. Här hör man dock aldrig något. Det är helt enkelt för kallt för åska. Och nej; Aaju är pigg och glad; han hade bara fått ”för mycket” frisk luft tror jag. ;-) Kram!

Olgakatt: *hihi* Ja, tyvärr är det dyrt, men hoppas du hittar något som faller dig i smaken. Och att du får det trevligt i NY – bytar gärna. ;-) Och nej; sonen är pigg och glad igen. Han hade varit ute hela dagen och lekt i går, så det hade nog satt sina spår. ;-)

Saltis: Tack! Ja, visst är det spännande med väder; speciellt kraftfulla av slagsen så klart. Det är helt klart den stora anledningen till att jag valde att stanna efter min första sommar med sommarjobb här. :-) Och du hade rätt; det var bara trötthet efter en aktiv (utomhus-)dag. :-)


Malde: Haha, ja man börjar ju undra. Han är dock pigg som en mört nu. Det var nog bara en kombination av någon sen kväll innan och mycket utomhuslek under dagen. :-)
Och bra att du i alla fall inte missunnar mig utsikten. Delar dessutom gärna med mig. ;-)

Marianne: Nej, han är inte känslig alls. Han hade bara lekt sig trött helt enkelt. Mycket tid utomhus hjälpte väl också på det. :-)

Petchie75 sa...

Oj, det SVENSKA uttrycket har jag missat!! Glömde ju kommentera de vackra bilderna...

Sussie sa...

Oj oj, du har helt klart snyggare utsikt från kontoret än vad jag har.. Jag har en gammal bakgård som du inte vill se. ;)

Lullun sa...

Petra: Det är nog ett uttryck som är lite regionalt. Fick bara knappt under 1000 träffar på "åska och drivis" på google. ;-)
Och tack. ;-)

Sussie: Här är vi ju lite bortskämda. Man ska ha maksimal otur om man varken ser vatten eller fjäll från sina fönster här. :-)

Anna, Fair and True sa...

Haha, vad roligt du är! :)