tisdag, september 15, 2009

Vad är det som stinker?

När jag vakande i morse, var det till en obeskrivlig stank. Och nej, kära läsare av mitt förra inlägg, det var inte från grannarnas (eller mina egna) sopor. Nej, stanken kom från sonens sovrum.

Eller ja, själv tyckte jag egentligen att det mest doftade af nybakade bullar, men enligt grönländsk tradition så stank det. Ni som följt min blogg i något år eller mer, förstår nu kanske vad jag pratar om: Den inuitiska traditionen om att säga att det stinker till en som har födelsedag nästkommande dag!

I morgon är det nämligen lillgrabbens födelsedag. Hela fem år har det gått sedan han föddes. Det är helt otroligt. På något sätt så känns det som en evighet sedan, men samtidigt så är det svårt att förstå att han nu redan är stora pojken. För som 5-åring kan ju inte ens jag riktigt med att kalla honom bäbis mer. Ja, jag tror detta är en av de absolut största milstoparna för mig i hans liv så långt.

Det blir att vara lediga på hans födelsedag, men idag skulle han såklart firas på dagis. Därför blev det att starta storbaket så snart vi kom hem från jobb och dagis igår. Såhär gick det:


Det är inte direkt någon hemlighet; min son ÄLSKAR att baka och har alltid gjort. Han har hängt med helt sedan han låg i babysittern och kunde hålla i en barnvänlig visp medan jag vispade osv.


Den kommande dagen till ära hade jag t.o.m lyckats att få tag på färsk jäst. Lyx!


Det sparades inte på gottigheterna. (Av någon anledning fick sonens mini-kavel inte vara med på fotot entligt dess ägare. ;-))


Det är ju bara sonens födelsedag en gång om året, så jag unnade honom lite pärlsocker. ;-)


77 kanelbullar blev det i allt.


Och så här stolt var sonen när han kom med bullarna till dagis i morse. Så får vi hoppas att de räcker till alla de glupska barnen... ;-)

Tyvärr kan vi inte dela med oss av våra nybakade bullar till er, men hade det varit möjligt rent tekniskt, hade vi såklart gjort det. Fortsatt trevlig tisdag till er allihop!

17 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å vad stor han är! Och ja även jag som följt din blogg ett tag har ju sett honom växa!!!!! Minns att han var bra mycket mindre när jag först började läsa din blogg! Det går ju snabbt.
Härligt med bullbak också!!!!! och färsk jäst är verkligen en lyx! Hoppas nu att det blev en riktigt bra dagisfika men det är jag säker på. Så blir det firande imorgon igen! Hurra!!!!
:-)
Kramar!!

Anonym sa...

Jeg syntes også nok der var noget der lugtede i morges, flot hat han har fået på til kanelsneglsuddelingen

/peter

KARLAVAGNEN sa...

WAAAOW!!!!

olgakatt sa...

Grattis till den unge mannen och hans stolta moder!

Marianne sa...

Jaså, var det därför det stank så förfärligt ända hit i morse! Jag tyckte väl också att det kom med vinden norrifrån! Ja förra året var det samma sak!

Vilka smaskiga kanelbullar ni har bakat! Jag kan rent mentalt känna hur GODA de är, och godast är så klart det STORA Aaju har gjort.

Kram!

Nina sa...

Vad gott med kanelbullar! Ja det är lustigt vad tiden går fort trots allt! En av mataffärerna här i trakten har jättegoda s.k pistagebullar - det doftar så gott när man kliver in kvart i sju på morgonen och kan köpa en nybakad bulle innan bussen går till jobbet. Det är vardagslyx för mig. :)

Emmama sa...

Usch, det stinker nåt vidrigt även här! Men vad gott med kanelbullar, hoppas det döljde en del av stanken! :D Ser supergoda ut, blir också sugen på att baka det nu! :) Kram på dig!

Malde sa...

Då är det hög tid att önska Aaju en härlig födelsedag! Han blir ju stor, hela 5 år! :-)

Må så gott!

Lullun sa...

Saltistjejen: Visst har han blivit stor. Nu kan jag VERKLLIGEN se det själv! Helt otroligt. Bara det senaste halvåret har det hänt såå mycket, både fysiskt och mentalt. Jag tycker faktiskt själv det nästan är lite knepigt det där alla säger, att det under det första året händer nya saker varje dag (och ja, det upplevde säker du också), för jag tycker verkligen det först var när han kom upp i 3-4-års åldern och fra till nu som det verkligen händer något varje dag. Ena dagen klarar han att knäppa jackan, nästa dag klarar han hoppa upp på köksbänken utan hjälp, den 3:e så har han klurat ut att stjärnorna är stora solar fast på mycket långt håll. Jag njuuuuter verkligen av det här (något jag iofs ska påminna mig själv om varje gång han börjar att trotsa... ;-) ).

Peter: *hihi* Vist var han flot, med gammel, slidt cowboyhat og alt. ;-)

Karlavagnen: Hoppas att du inte blev avundsjuk på kanelisarna. ;-)

Olgakatt: Tack!! :-)

Marianne: *hihi* Ja, det sprider sig visst snabbt har jag förstått. ;-) Och ja, färskjästen gjorde verkligen susen, så de verklade bli väldigt lyckade. Själv var jag så mätt efter middagen att jag inte fick riktigt smaken på den jag provade igår, fast barnen hade varit väldigt nöjda idag. Då blev han stolt kan du tro! :-)
Kram!

Nina: Pistagebullar lät spännande. Det är kanske något man borde testa. Här är det ju fullständigt allt i bagerierna bakat av wienerbrödsdeg, så har man tröttnat på det och vill testa något annat, blir det att själv röra ihop något. Inte helt fel med lite vardagslyx dock. ;-)

Emmama: Även i Skotland alltså. Otroligt vad det sprider sig. ;-) Ja, själv kände jag nog mest av kanelen ändå. Och barnen, ja det verkade ha blivit mer än nöjda. Själv får jag väl vänta till det att jag får en halvgammal, småtorr bulle imorgon kväll. ;-) Kram!

Lullun sa...

Malde: Tack! Ja, nu är det visst också rätt datum, men bara i Sverige. Här är det ett par timmar kvar; så med lite flit ska jag vara klar med ballongpyntandet innan den stora dagen. ;-)

A sa...

Dräggel.
Åh Mosters älsklingskille med en hel påse älsklingsbullar. Kan det bli bättre?
Mumma.

Marianne sa...

Och nu har det hunnit bli FÖDELSEDAG!

GRATTIS TILL STORA 5-ÅRINGEN!!! HURRA, HURRA, HURRA, HURRA!

Alla kameler i hela Egypten vinkar till Aaju!

A sa...

E det en vanlig dag? E det en vanlig dag?
Nej det e ingen vanlig dag, för det e Aajus födelsedag.
Hurra Hurra Hurra!!!
GRATTIS STORA GRABBEN!

Lät Toffe kolla bilderna. Han tycker Aaju blivit så lik dig!!

KARLAVAGNEN sa...

Gratttttttiiiiiiiiiiiiiiiiissss!

Anna, Fair and True sa...

Jag kan nästan känna smaken av en kanelbulle tror jag! Jo, det är det jag luktar, den där andra stanken har väl försvunnit nu i o m att födelsedagen passerat :)

Lullun sa...

A: Tack!!! Och ja, det är klart han är lik mig, men det har han ju alltid varit, så söt som han är. *hahaha* ;-)
Och vad angår bullarna och serveringskillen; ja, kommer ni (som jag skrev i min förra kommentar) så ska vi nog se till att baka bullar åt er. ;-)

Marianne: Och Aaju vinkar tillbaka. *hihi* Och ett stooort tack; det blev en nästintill perfekt dag! :-)

Karlavagnen: Taaaaack! :-)

Lullun sa...

Anna, Fair and True: Ja, stanken kom och försvann turligt nog under dagen innan födelsedagen. Tyvärr var det dock inte så mycket bulldoft kvar heller, eftersom de var två dagar gamla innan gästerna kom, fast då var det ju ändå mest tårta som gällde. ;-)