torsdag, september 17, 2009

Sonens 5-årsdag

Så är dagen nästan över*. Redan. Sonen blev 5 år i dag och trots att vi var hemma hela dagen, så försvann tiden bara i ett swich... ;-)

Kl. 6.30 i morse gick jag in och sjöng för sonen, som tidigare smugit sig in och somnat i min säng. Tror ni att han vaknade? Inte då. Efter att ha sjungit ”Ja må han leva” rejält högt typ fem gånger och puttat till honom ett par gånger, så var han dock plötsligt klarvaken...


...eller ja, nästan. ;-)


Många paket blev det, från familien i Sverige og oss här. Eller snarare fyra, fast med innehåll som heter duga – massor av lego och Blixten McQueen-saker (från filmen Bilar). Och nöjd blev han minsann, efter att (som alltid) fint och ordentligt ha packat upp alla paketen (ja, det finns alltså otroligt nog sådana barn som tar sig tid till att titta på korten och inte fläcker upp paketen i all hast ;-) ).


Sedan var det att springa ut till köksbordet och börja bygga. Sonen var 100 % fokuserad när han skulle bygga Anakin Skywalkers legorymdskepp. Det var det enda han verkligen önskade sig i födelsedagspresent den senaste månaden eller mer. Inte för att han någonsin har sett filmerna, men... ;-)


Senare på morgonen kom sonens absoluta bästis K. Killarna bjöds på bananpannkakebrunch med pirattema.




Det mesta av dagen gick åt legobyggande, bullätande och skönsång. ;-)


Sonen fick sent om eftermiddagen en knapp timmas ”paus” mellan besöken. Då passade han på att visa att även han har fått gener från sin morfar vallhundsinstruktören. Sonen vallade alla (pirat-) ballongerna in i vardagsrummet. :-)


Sedan följde en ny våg av presenter; bilbana, Bilar-bilar (alltså från filmen Bilar) och en stooor röd Fatboy. Och lek, jo jag tackar jag! ;-)


Temat för kvällen var även det pirater, så det var dukat upp med piratduk, piratmuggar, piratsugrör, pirattallrikar, sand- och snäckdekorationer och en skattkista med ”juverler” (läs sonens pärlkreationer och annat krimskrams *hihi*) och (elektriska) ljus. ;-)


På menyn för de i allt 8 ätande runt 4-mannabordet stod hembakad pizza, bullar, kakor och ja, tårta såklart! ;-)

Strax före klockan nio, efter dagens saga, deckade den stora lilla 5-åringen. Tack alla för era hälsningar och presenter; via bloggen, facebook, e-mail, post och telefon. Jag tror lillen blev otroligt nöjd med sin dag, och den var ni ju alla en del av! :-)


*) Eller ja, dagen är över egentligen, då klockan ju faktiskt är över midnatt. Det är bara jag som inte har kommit mig i säng ännu. ;-)

15 kommentarer:

Vida sa...

Vilken dag! Å vad fint du fixat! Det stank ända hit förresten och det tog ett tag innan jag förstod vad det var :)

/Liv

A sa...

Vilket kalas. Vilka fiiina saker och en Fatboy.. Aaju I Want..
Önskar så att vi var uppe hos er...
Massa kramar Moster

Malde sa...

Vilken härlig kalasdag! Fullt med fina presenter som skulle göra alla nöjda!

Underbart att på detta sätt få dela denna dag med er :-)

Emmama sa...

Vilken jättehärlig dag det blev! Grattis i efterskott! Känns skönt att det slutat stinka nu.

Kram!

Marianne sa...

Ja nu luktar det gott här igen.

Mysigt födelsedagsfirande! Det kan ni nog båda vara nöjda med!

KRAM!

Saltistjejen sa...

HÄRLIGT!!! vilken perfekt födelsedag!
Han är så himla söt Aaju och man ser hur ögonen lyser av glädje! Kul med priattema också!
Stor kram till er båda två!

Anonym sa...

Åh, vilken härlig födelsedag!! Grattis i efterskott till 5-åringen!

Anna, Fair and True sa...

Tänk om man fick en sådan där innehållsrik födelsedag, med någon som händer varje timme! Grattis till lllkillen - eller stora killen kanske - i efterskott!

Lullun sa...

Vida: Ja, det är ju inte lätt att koppla alltid. För mig tog det ett par år innen jag helt vant mig vid traditionen. ;-) Och tack! Ja, en bra dag blev det. Helt klart!

A: Ni får komma förbi nästa gång vet jag. Så ska jag nog baka en stooor ekstra tårta även till lilla E! Och ja, du kan få lov att provsitta Aajus Fatboy. Om du är snäll alltså. ;-)

Malde: Ja, det blev en lyckad dag. Och med lego kan man sällan gå fel (inte om sonen liknar mig iaf, vilket han gör ;-) ).

Emmama: Tack! Och vad bra att det inte stinker mer hos er heller. ;-) En jättelyckad dag blev det. Nu återstår bara att plocka undan det allra sista från kalaset och komma igång med flyttpackandet. ;-)

Marianne: Det var bra att det inte stinker mer. ;-) Ja, vi var också väldigt nöjda med dagen. Och det kan jag märka idag; är lite småseg. ;-) Kram!

Saltistjejen: Ja, den var nog helt i Aajus smak. Och visst såg han glad ut! Helt fram till sista kvarten, då han var sådär lagom slutkörd och övertrött. ;-) Kram!

Annikattsblogg: Tack! :-) Ja, det var nog en av Aajus bästa så långt.

Suzesan sa...

Vilket kalas. Jaaa men bättre sent än Aldrig. Sorry Lullun och Aaju speciellt. Tänkte gå in och gratta igår men så vips glömde jag det. Men äsch han klarar sig för han känner ju inte tant Susanne MEN GRATTIS. Hurra hurra hurra hurra. Fem år och en gullunge.

Stor kram
/Susanne

Suzesan sa...

Japp nu har stanken försvunnit. Helt och hållete. Konstigt att jag glömde när det luktade så förfärligt:)Haha
Kram
/Susanne

K sa...

En legokille - det gillar jag. Det verkar som om dagen var väldigt lyckad. Tänk att han redan är så stor, om jag inte minns fel var han 3,5 månader gammal senast jag såg honom. Kramar till er!

Lullun sa...

Suzesan: Fina gäster kommer ju alltid sist, och det är ju bara kul att dra ut lite på firandet, så vi tackar glada och nöjda även dagen efter. ;-) Och stanken, ja visst är det skönt att den är borta. Turligt nog är det bara dagen innan det stinker – det är ju inte kul att få kalasgäster i en sådan stank. ;-)

K: Ja, visst ska det (helst) vara legobarn! ;-) Är det sant; har du inte sett honom sedan han var så liten? Var du inte i Slottskogen i 2007? Ja, borde ha fått en träff inplanerad snart, men det tryter med tiden. Din lillkille har jag ju bara sett på foto, men det är klart; jag har inte haft så många chanser senaste månaden. ;-)

Nilla sa...

Vilken härlig dag för en femåring! Ha det så fint.

Lullun sa...

Nilla: Ja, det blev verkligen en perfekt dag för honom. Helt i hans smak! :-)