fredag, mars 14, 2008

Fredagstema: Förändring

Ja, nu har jag babblat på i några ganska långa inlägg senaste tiden, så jag tänkte försöka fatta mig lite kortare i dagens fredagstema. Och samtidigt slänga in en rekomendation; har ni bara tid att läsa ett av mina inlägg idag, så läs hellre gårdagens. Om ni inte redan läst det, vill säga. Det var mycket intressantare... *hihi*

Visa och berätta omkring temat förändring var det.. Ja, jag hade ju kunnat berätta om då jag renoverade det gamla huset som står hemma på min pappas tomt, eller visa förr och nu kort på mig själv (spooky), eller visa hur denna staden fullkommligt exploderat med nya hus och helt nya stadsdelar sedan jag kom hit första gången för 7 år sedan, osv. osv.

Förändring mycket närmare inpå är dock detta:


Idag vaknade jag upp för att gå på jobbet. Imorgon kommer jag att vakna upp och vara på semester. Förändring.


Idag kommer jag att somna hemma i lägenheten i Nuuk. Imorgon,
om vädrets makter vill det, kommer jag somna i sängen i Holgers tillfälliga tjänstebostad i Sisimiut. Förändring.


Fram till idag har jag under mina besök bara upplevt Sisimiut med barmark. Imorgon, om vädrets makter vill det, kommer jag att se det i sin vinterskrud. Förändring.


Idag är jag ensam med det dagliga ansvaret för lillkrabaten. Imorgon, om vädrets makter vill det, kommer vi återigen vara två. Förändring. (Detta foto är föresten på temat ”Gårdagens Aaju”. Grabben var säker på att det var ett par glasögon han hittat. Mamma var dock ganska överbevisad om att det var en kikare. *hihi*)

Ja, det är massor som kommer att förändras. Plötligt kommer jag att befinna mig norr om polcirkeln, vara omringad av ylande & gnyende slädhundar (grönländska slädhundar kan inte skälla, som ni kanske minns från ett
tidigare inlägg) och jag kommer att behöva laga mat med bara 4 olika kryddor – bara en sådan sak... *hihi*


En större, mer negativ förändring är dock att jag idag har obegränsad tillgång till internet, både där hemma och på jobbet. Imorgon, om vädrets makter vill det, kommer jag bara komma åt nätet genom att snika till mig det på Holgers jobb. Förändring. :-(

Jag kommer att ha datorn & kameran med mig, så jag ska nog skriva och troligtvis få det publicerat också utan problem, men tyvär blir det nog inte så mycket tid till läsande av andras bloggar samt läsande & skrivande av mails och bloggkommentarer. Men vi kommer ju hem igen. Den 26:e mars, om vädrets makter vill det vill säga... :-)



I dagens tidning kunde man förresten se följande; en artikel om landets dagispersonals diverse krav och ett foto av när Aaju är ute och går en tur med sitt dagis (inklusive de 3 "superbraiga" dagisfröknarna som vi är så glada för). Fotot är nog från ca oktober, då Aaju fortfarande har sin höstoverall & mössa på. :-)

12 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Vad härligt att ni ska träffa Holger!!!!! :-)
Låter som en riktigt underbar förändring! :-)

Fritt ur hjärtat sa...

Bra förändring! Lååångt ifrån min tolkning;-))

Anonym sa...

Ha det nu riktigt bra norr om polcirkeln! Skönt för dig att träffa din Holger igen! Hoppas vädrets makter är snälla mot dig!

Annika sa...

Må vädrets makter stå helt på din sida!!
Ha det så trevligt i helgen!!!

Anita sa...

Bra jamforelser vad galler temat forandring! Ha en trevlig resa!! (Maste definitivt komma tillbaks senare och lasa inlagget innan i lugn och ro nar jag har mer tid!)

Anonym sa...

Ha det nu jättebra! Hoppas att resan kommer gå great. Hälsa även Holger..
Massa kramar Sis

Anna, Fair and True sa...

Jag funderade också på att skriva om personlig förändring men det blev ett annat tema istället!

Lullun sa...

Saltistjejen: Ja, det blir förhåppningsvis en positiv förändring! *hihi*

Simone: Jag får surfa över och kolla...

Marianne & Annika (US): Tack, tack. Ja som prognoserna ser ut, så ska vi nog komma iväg imorgon. Men man vet ju aldrig med det arktiska vädret. Ca var 3:e gång jag är ute och flyger här har jag fått en ofrivillig / oplanerad övernattning pga vädret, så vi får väl se... :-)

Anita: Tack x 2. Jag ska snart ta en snabbrunda runt till alla ni andra bloggare och se hur ni tolkat det. Sedan blir det sängen, ska upp kl 5 imorgon... ;-)

Anna: Tackar, tackar. Och jag ska hälsa. Kan du förresten kanske säga till pappa att jag ringer när jag kommit fram imorgon, efter att jag fått köpt kontantkort till mobilen? Jag glömde nämligen ringa idag som avtalt. Kom först på det kl 19 och då var det ju för sent svensk tid... :-(

Anna, Fair and True: Ny blev jag nyfiken, vad du så skrev om istället. Jag kommer snart förbi! :-)

Desiree sa...

Hoppas att du kom iväg som du skulle och vädrets makter var med dig. Ha det nu riktigt skönt och njut av att få vara tillsammans hela familjen.

Lullun sa...

Desiree: Ja, det är nu 4.5 timma kvar till att vi ska stå upp och göra oss iordning för turen mot flygplatsen, och vädret nu ser otroligt lungt ut. Men som jag skrev i torsdags så brukar blåsten först komma om morgonen. Men förhoppningsvis hinner vårt flyg lätta innan (vi flyger kl 7.45, ca då som vädret brukar ha börjat tillta, om det ska bli dåligt väder). Men nej, nu är det nog dax för sängen ändå... :-)

Anonym sa...

Ha det så jättebra!!!

Lullun sa...

Maria: Tackar!

Ja nu har vi varit hær i Sisimiut i 3 dagar och det ær super.

Har fått knåpat ihop ett inlægg om de førsta 2 dagarna som går att læsa på bloggern! :-)

Ha det bra, med din bloggvila och allt! ;-)