fredag, november 02, 2007

Bildbevis på min snällhet... Hihi :-)

Så var man tillbaka på jobbet igen, tittandes ut på ett oändligt snökaos. Holger insisterade på att jag inte varit snäll det gångna året då vädret på min dag var minst sagt busigt (säger man så också i Sverige; att man varit snäll om man har fint väder på sin födelsedag? Det gör man iaf här). Igår hade vi nämligen snöyra det mesta av dagen, med vindar som tilltog, för att sedan försvinna, så att solen precis hann blinka till innan den försvann ner bakom Akia (Nordlandet) och ner i havet. Själv insisterade jag på att det var ett tecken just på hur snäll jag varit, eftersom jag älskar busväder! :-)

Hur som helst hade vi en mysig kväll igår, med god mat och faktiskt ännu ett par presenter, mot all förmodan. Bla. fick jag en ballong full av halstabletter av min kära kollega (vi brukar ge varandra sådana fjantsaker, som vi köper i jobbets lilla kiosk/restaurang, barnsliga som vi är. Och kanske är det ett tecken på att han börjar bli trött på min rethosta som hållt i sig hela veckan nu… :-) ). Sedan hittade jag en magnet bland morgonens presenter som jag missat. Tillsist fick jag en mycket uppskattad present: Nya foton på min svenska kompis lilla son på drygt 4 månader. Så roligt! Han är så söt den lille krabaten! Hoppas (och tror) vi snart ses igen! :-)

Och så var det utlovade fotona till er…:



Min ballong… :-)



2 kuddar (eller ja, bara det utanpå), väska, bok & magnet.


Handarbeten i renben: Armband med en sk Thuleman samt den igår omtalade ”leksaken” - som hos oss snarare blir en prydnadssak på väggen - där man ska försöka få kvinnan och mannen över på samma snöre.


Marimekkofrosseri: Tidningshållare, kollegieblock & pärm, samt några pennor som knappt syns på fotot. :-)


En enorm kasett- och CD-spelare. Vad gör man inte för grönländskastudierna?! :-)


Min nya kamera!! Fotot har jag dock snott från http://www.canon.dk/eos400d, eftersom jag hade slut på batteri till min andra kamera. Och ja, jag ska nog byta ut zoomen en dag – den som standard följer med kamerahuset är alltså inte super. Har redan två andra som funkar någorlunda ok (de från min "vanliga" EOS systemkamera, alltså inte digital), men ska nog köpa ytterligare en. Men hej, Rom bygdes ju inte på en dag, och man får ju drömma! :-)

13 kommentarer:

Lilla B sa...

Det var en mäkta fin samling av presenter.
Jag har aldrig hört något om att ens eventuella snällhet avgör vädret på födelsedagen.
Trevlig helg!

Lullun sa...

Lilla b: Ja visst var det en del! Ska inte klaga iaf! :-) Så kanske vädersnacket också är en grönländsk födelsedagsgrej. Kan nämligen inte heller minnas att jag hört om det innanjag kom hit för 7 år sedan. Men det låter ju hyffsat "logiskt" ändå (iaf jämfört med det där stinkeriet dagen innan, haha :-) ).
Och trevlig helg till dig!

Desiree sa...

Massor med härliga och fina födelsedagspresenter. Kameran ser verkligen jättefin ut.

Lullun sa...

Desiree: Ja kameran tror jag att jag kommer bli mer än nöjd med. Har använt ett par Canon EOS-kamror, både privat & på jobbet, och varit nöjd så... Men det kräver ändå sin lilla tid att bli 100 % vänner... :-)

SweFlo sa...

Vad härligt! Vi har ett liknande spel/knåp som är helmysko, ha raldrig lyckats fundera ut hur det ska vara. Och så kommer min syster på besök: "Åh en sådan här!" Vips så hade hpn löst det...

Anna, Fair and True sa...

Det måste ju vara extra kul att få allt i ett speciellt paket från Sverige också!

Lullun sa...

Sweflo: Ja vissa är verkligen bara hur bra som helst på sådana där kluriga saker. Turligt nog följde det ett "facit" med min :-)
Och ja, har hört av andra att "leksaker" med samma princip finns lite här och där, men den är trots allt en traditionell sak här bland inuiterna. Fast den kan ju ha spridigt sig, eller blivit uppfunnen flera ställen samtidigt! :-)

Anna: Ja paket hemmifrån är otroligt uppskattade. Dels för omtanken från familjen där hemma, men också eftersom man då får saker som inte går att få tag på här. Kul, kul! :-)

Anonym sa...

Ååååå, vilka häftiga presenter. Stort grattis i efterskott :-)

Lullun sa...

Maria: tack igen :-)

Annika sa...

Här kommer jag in, lite sent!!! GRATTIS!!! Och vilka fina presenter du fick! Underbart!
Blir alltid så fundersam numera nör jag ser mitt namn bland dina kommentarer och det INTE är jag ;-)
Annika-US

Lullun sa...

Annika (i USA): Tack! Bättre sent än aldrig :-) Och ja, det blir lite snurrigt ibland. *hihi* :-)

Anonym sa...

Hej "Lullun"
Kom plötsligt in på din blogg genom någon kille med barn som länkat. Skitballt att du bor på Grönland, men hur hamnade du där? Skriv det gärna på din "om mig" precis i början så kanske jag kollar in igen:) Kramar från Jennifer

Lullun sa...

Jennifer: Kul du tittade förbi. Historien om hur jag kom hit kan du bland annat läsa på vår hemsida (står länkad till i bloggens högerspalt), direktlänken till hemsidesidan där det står är
http://haj.atspace.com/presentation.html
Sorry för att jag inte vill gå in och ändra uppsättningen på min blogg för dig, men jag hoppas du hittar denna kommentar istället.