Äventyrsfilmen jag såg på bio igår, Stardust, var riktigt underhållande. På något sätt en knasig blandning av Narnia, Harry Potter, Monty Python och Mel Brooks Robin Hood – Men in Tights...!?! Lägg där till en dundrande, så klart förutsägbar, kärlekshistoria a la ”det var en gång en prinsessa som satt fängslad i ett torn vaktad av en drake” kombinerat med ”vanlig pojke förälskar sig i fin flicka, utan framgång. Möter vanlig flicka, och bla bla bla...”. Trots det senare (vilket iof ju ofta är det vi tittare vill ha; lycklig kärlek med en liten släng av ”vanliga människor som blir till något stort” – den amerikanska drömmen, inget är omöjligt osv... ;-) ), var det en film som jag deffinitivt aldrig riktigt sett förr! Att rekomendera till alla dem som gillar äventyr och iaf något av ja, Narnia, Harry Potter, Monty Pytho och Men in tights... :-)Och så var det ju valresultaten: Ja kanske har ni hört att den redan innan sittane danska högerregeringen blev sittande för en 3:e period, med ytterligare ett parti, Ny Alliance, som de måste samarbeta med. Som grönländska representanter blev det som väntat två ”röda”, en från Siumut och en från IA. En gammal räv, som säger sig ha slutfört sitt sista val, och en 23-årig nykomling (även om hon redan nu sitter i det grönländska landstinget, altså riksdagen). Det var väl den största signalen som de grönländska väljarna ville ge politikerna: Nu är det alltså dags att satsa på den yngre generationen! Flera av dem med flest röster var under 35 år. Härligt! Och valdeltagandet var även mer än 5 procentenheter större denna gång mot sist, 2005. Dunder!
Bilden har jag fått från Startdusts officiella hemsida.
5 kommentarer:
Hurra!
du får gärna skriva lite om hur Grönländare ser på att de fortfarande tillhör Danmark när Island är självständigt. Skulle det fungera att Grönland blev helt självständigt?
Och märker du/ni av att Danmark är ett EU-land? Nyfiken i en strut är jag.
Maria: Ja, det blir deffinitivt en del mer "självstädighetsskriverier" här i bloggen framöver. Lite då och då. :-)
Och EU; så finner du nog de flesta svaren i min gamla veckobok från v. 5 i år då jag var på plats i Bryssel – se länk i högermenyn här på bloggen eller kopiera följande
http://haj.atspace.com/veckobok/vecka200705.html
Vi förhandlar altså själv, samt samarbetar inom de sk OCT-länderna (Overseas Countries and Territories - OLT på danska, kanske också på svenska), tidigare kolonier till EU-länder. Ja så rättat sig ju så klart Danmarks lagar sig efter EU’s och vi efter Danmark så en del sånt bök blir det ju också... :-)
Låter som en bra film till en kulen höstkväll då man vill krypa upp i soffan. Den kan jag klart tänka mig att se. Ha en trevlig helg.
Trevlig helg! Läser varje dag här men har varit lite skral att kommentera.
Desiree: Helt rätt, lite feel-good-äventyr att både mysa till och skratta av. Trevlig helg själv! :-)
Lilla b: Ingen fara, du får gärna läsa utan att kommentera ibland, det är det riktigt många som gör (lixom dem som inte kommenterar överhuvudtaget). Det är kul med dina kommentarer, men jag förstår..! *hihi* :-) Trevlig helg även till dig!
Skicka en kommentar