söndag, november 25, 2007

EFIT: En vanlig lördag

Så var det återigen dax för ett ”Ett foto i timmen”-kollage (EFIT). Det har varit dårligt med dem, sedan alla tråkigheterna där hemhemma i Sverige, men för ett tag sedan lovade jag ju Annika att fixa till en i november, so here goes, min lördag...:


07.46
Efter en halvtimmas gossande lockades Aaju och jag upp av en plogbils blinkande ljus utanför fönstret. Aaju älskar alla skopbärande fordon!

08.45
På lördagar brukar vi lyxa till det och äta frukost framför TV’n och ta riktigt lååång tid på oss.


09.49
Lördag förmiddag brukar användas till storstädning. Denna gång blev det dock bara en massa upplockning och sorterande. Nu återstod bara att lägga det sista av tvätten in i garderoben.

10.55
Holger väntar i bilen, efter skrapande av fönstren, på resten av familjen, som på 4:e våningen står och traslar in sig i overaller och vantar. På lördagar håller detaljhandeln bara öppet mellan kl 10-13, så ska man ha något måste man komma sig iväg. Söndag är det stängt.

11.39
Aaju & Holger på väg in i den nyöppnade hobbybutiken, med en ovanligt nischad marknad för att vara i en så liten stad som Nuuk (15 000 inv. och ingen omkringliggande marknad utanför stan). De säljer främst radiostyrda flygplan, helikoptrar, båtar och bilar, samt en del småtokiga tekniska prylar. Rena himmelriket för mina grabbar. Själva skulle vi köpa lite reservdelar.

Dit gick vi efter att vi först hade lokaliserat ett par specialskruvar till Aajus sänglåda nr 2. Efter att Holger först fått riktigt dårlig service pga av sitt ursprung (ja, man ser det hela tiden här, bland vissa danska ”kolonisatörer”). På nästa byggmarknad var dock servicen fenomenal. De sålde inte den typen av skruv vi ville ha, men de var igång med att montera upp egna möbler med den samma typ av skruv, så vi fick bara ett par av deras, behövde inte ens betala, så skulle de beställa nya till sig själva. Det kallas service!


12.39
Efter att ha fixat ytterligare ett par julklappar, fick vi hämtat Kasper, Holgers kusinbarnbarn, som vi skulle passa. Det blev en tur till stans lite smått sunkiga thai-/grillrestaurang Crazy Daisy. Den är trots allt super för små barn. Man behöver inte vara rädd för att de för lite oväsen, för det gör alla andra också...! :-) Och Aaju verkligen älskar deras dinosaurformade kalkonbitar!

Att äta lunch ute på lördagar har blivit lite av en tradition. När Aaju var så liten så att han sov middag, var det ett sätt för Holger & mig att lyxa till det i vår lite tråkigt barnpassarbefriade vardag. Med lillgrabben sovande i barnvagnen utanför, kunde vi njuta av lite ensamhet. :-)

13.35 &...
Barnen fick 20 kronor var, för att köpa godis. Kasper kom med ett ninjasvärd och Aaju med ett tuggumi (från favvismaskinen) och en liten heliumbalong. Vilka sunda killar!


...13.37
Holger fixar och trixar med sin helikopter, som han fick som en försenad 30-års present av Aaju & mig, för ett par veckor sedan.


14.47
Vi skulle ut och testa helikoptern utomhus & åka lite pulka, men vinden hade ökat något sedan vi var ute sist, så det hade blivit lite väl kallt med yrande snö i Aajuhöjd, så det blev bara till en biltur tittandes på den vackra solnedgången (och här "månuppgången"), som så många andra dagar färgar himlen och snön alldeles rosa. Man blir verkligen bortskämd av liknande vyer här, men man ser ändå sig aldrig mätt på dem.

15.42
Barnen leker och Holger är flitig, som får lagat Aajus taklampa.


16.39
Så slogs det in paket. Utan att barnen såg något av det (för det är ju viktigt att de tror paketen verkligen kommer från den grönländske jultomten *hihi*). Jag har använt ett par timmar efter jobbet senaste par dagarna åt att köpa julklappar. Saknar bara 2 små paket, till Holgers systerdotter och till min svåger, sedan skulle jag vara klar med alla paket som ska levereras ut ur huset. I vanliga fall brukar jag skicka Sverigepaketen redan i början av november, men nu ska jag ju själv på tjänsteresa i Europa innan jul, så tänkte komma med dem själv. Lyx!

Ca. 16.50-18.20
Jag pratade med pappa i telefon. Ännu ett lååångt samtal, men bara kul!










18.24
Det vankas kvällsmat; bakad potatis med rökt lax och stenbitsromsröra. Mums!


19.49
Pga en liten, om än ok, missförståelse mellan Holger och mig, blev tänkt spelkväll med Holger utbytt till damsugning och golvtvätt. Jag hade helt missat att han avtalat något annat med en kompis.

20.41
Aaju & jag lekte och hade kul, så till den grad att vi glömde bort sängen och bokläsningen där en stund. Men hej, det var ju lördag! :-)

21.47
En kväll ensam, med glass, dator & Kommissarie Morse är väl inte heller helt fel. Notera att jag hör till den där gruppen människor som verkligen älskar att göra flera saker samtidigt. :-)

22.41
Någon hade visst lite dårligt samvete, och kom hem tidigare än tänkt, med en film under armen. *hihi*


Ca 23.42
Sockeromanen Holger letar förtvivlat efter en sista glasspinne, men det ser ut som någon annan hunnit före. Troligtvis han själv, fredag kväll...! :-)


01.31
Filmen tog slut omkring kl 00.45 och jag började planera för hur jag skulle ta ett sista kort för dagen, när jag oväntat somnade i soffan och vaknade först omkring 45 minuter senare. Bredvid mig låg en sovande Holger som mumlande sa att han också skulle komma i säng. Det skulle dock visa sig ta ytterligare ett par timmar innan han vaknat så mycket till att han kunde gå de 10 metrarna in till sovrummet! :-) Och ja, detta kort är taget 01.31. Det är Holgers klocka och för att få upp honom om mornarna måste man ställa fram klockan. Men säg inget till honom ok?! :-)


Det var min lördag det. En ganska vanlig sådan. Det mer centralt styrda EFIT (Ett Foto I Timmen) stod ett tag inför nedläggning till nyår, jag har dock aldrig haft några planer om att sluta att göra kollage som detta för det. Jag har iofs heller aldrig följt EFITs fotodagar (om än för det mesta deras regler i övrigt) så... :-) Andra kollage från år 2007 finner ni här.

11 kommentarer:

Annika sa...

Jätteroligt att följa er dag i bilder!

Lilla B sa...

Håller helt med Annika! Jättekul att se och generöst att visa!

Annika sa...

O, vad roligt!!! SÅ kul! Vet du jag såg också att EFIT ska lägga ner. Himla trist, tycker jag. Jag tänker fortsätta iallafall då och då...
Minns du när nästa EFIT dag äger rum? kan ju kolla själv, men du kanske vet det på rak arm.
FINA bilder. EFIT gör verkligen allt mer levande!!!
//Annika In The US

Lullun sa...

Annika (S): Kul att roa någon! :-)

Lilla B: Bara kul att dela med sig! :-)

Annika (US): Det senaste var visst att en kille hade tagit på sig ansvaret, så det kör vidare trots allt. Nästa gång är 10:e och 22:e december. Jag kommer nog att köra på med mina egna dagar dock. Men vi får se, kanske hakar jag på ändå... :-)

Fia sa...

Oj va kul att få följa med dig och de dina en lördag. Den bilden med rosa snö var ju bara helt otroligt vacker!! Jag har försökt börja "sälja" iden att åka till Grönland till min make, så om du inte misstycker tar jag gärna en kopia på den där snöbilden och mailar honom? Eftersom vi båda gillar att fotografera så tycker jag det skulle vara en sån himla mysig semester...

Anonym sa...

Helt underbar lördag. Så kul att se och läsa om allt. Tack för att du delar med dig!

Anne-Marie sa...

Vad roligt att få se hur din vardag ser ut.:) Det blir så personligt när man ser bilder från andras hem. En digitalkamera står på min önskelista.

Lullun sa...

Fia: Det ør bara att kopiera på (till privat bruk bara såklart)! :-) Om du klickar på den blir den iaf hyffsat stor. Så får vi hoppas det är tillräckligt för att locka maken.. :-)

Maria: Kul att ha sådana med en i vardagen oxå! Tack för det! :-)

Anne-Marie: Ja, digitalkameror är verkligen super. Ja, kameror över huvud taget. Jag älskar kort, och visst är det så att ett foto säger mer än 1000 ord. Hoppas att du snart får dig en kamera så vi får se mer av dina hemtrakter! :-)

Desiree sa...

Vilken härlig dag och härlig EFIT. Gillar speciellt bilden med solnedgången över snöklippan.

Anonym sa...

Hej Lullun, ar ny har, men har foljt din blogg ett tag. Ja, bilder sajer nog mer an ord och gor att allt blir mer verkligt. Det ar valdigt intressant att se/lasa hur det ar att bo pa Gronland. Gullig son du har! Tycker om att titta pa dina bilder med sno och storm och dimma etc. alskar stomar. Mysigt!

Lullun sa...

Desiree: Kul du tyckte om min EFIT. Var ju lite ringrostig, efter att inte ha gjort någon sedan i juni :-) Snöklippan är dock ett fjäll på 1210 meter, som sticker upp ur havet, hihi. Hoppas att ni haft en trevlig långhelg. Har inte hunnit med att surfa runt på bloggar de senaste par dagarna, men ska snart titta förbi! :-)

Anita: Tack för alla fina ord, och välkommen hit och till bloggvärlden! :-) Kikade in hos dig och såg att du precis börjat skriva. Hoppas verkligen du kommer att tycka det är roligt! För mig har det verkligen blivit lite av en livlina, att läsa andras och respons på min egen blogg. Speciellt som utomlandssvensk. Jag är också helt enig med dig vad kvällspressen angår; visst blir man smått deprimerad.