Till min stora glädje har också Aaju varit ganska duktig (med vissa undantag) på att inte stöka till det alltför mycket. Men i helgen hittade han alltså mina diverse leksaksgömmor och då skulle bara ALLT fram. Legot, som han så noga hållt separat i en låda, skulle hällas ut över lekmadrassen och blandas med hundratalet träklossar, diverse McDonalds leksaker från sommarens semester, nallar, bilar, båtar osv. osv. Allt skulle bara röras runt.
Vad kan jag säga? Även solen har sina fläckar...?! Dax att göra något åt saken. Suck... ;-)

6 kommentarer:
Åh vad skönt, Lollo, om han blir duktig på att plocka upp och städa. Just nu sitter jag här och våndas över att K och grannflickan A leker med Barbie nere i källaren. Dom bygger upp små världar och stökar till ngt kopiöst...Blir matt....
Sen det där med julklappsberget: håller med! Det har gått helt över styr.
Jojjo, stöket i det där hörnet ser ut som stöket i min källare...Men vad 17, dom har ju kul...
Annika i US
Smart det där med att plocka undan en del så att det inte blir allt för stökigt och att han inte hinner tröttna på alla. Man får väl tillåta lite oordning ibland så får du ta och röja upp när han inte märker sedan.
Jag tycker inte att vi heller inhandlar så mycket leksaker, och när vi köper något så är det bara sånt som vi vet att de gillar att leka med och har nöje av - och ändå bara växer leksakshögarna. 7-åringen har ordning på sitt rum, men 5-åringen har inget större sinne för ordning och reda... Och så har vi ju lilla Lovisa som far fram som en tornado och slänger grejer överallt... Men vi har i alla fall som regel att innan dom går och lägger sej på kvällarna så ska det vara undanplockat från golvet, och det fixar dom varje kväll utan att knota.
Att plocka undan en del leksaker och sen ta fram dem efter ett tag är en bra idé! Då känns dom som nya igen när barnen hunnit glömma bort dem :-).
Annika/Sve
Annika (US): Ja, visst är det så; de ska få leka och vara barn. Graranterat! :-) Och att leka som din dotter är ju bara otroligt roligt & super för fantasin. Aaju är inte fullt så "avancerad" ännu, men älskar när vi bygger legohus och sånt ihop, sedan sitter han där och fantiserar högt & de olika gubbarna pratar med varandra. Underbart! :-)
Men julhandeln; ja den är galen. Vi brukar nöja oss med 2-3 paket till Aaju (en större + något mindre, bara för att det är kul med paket), men ändå tycks jultomten bli ganska så torr i halsen innan han delat ut alla paketen från släkt & vänner. Kul, snällt & allt det där, men det kan ju lätt bli lite väl mycket, även om vi nu har någorlunda styr på det trots allt. Inga dyra cyklar, datorer & mobiler ännu iaf... :-)
Desiree: Ja, att plocka undan är ett bra knep. Och ja, borde vara flitigare på att låta honom vara med på uppstädandet, men storröjningarna är det nog bäst att jag gör ensam ändå! :-)
Annika (Sve): Bra regel, att de själva plockar upp. Har inte riktigt kommit igång med det ännu. Här är det snarare den förälder som inte nattar som städar upp. Men känner igen olikheten bland syskon; i min familj så var jag den rotiga, som staplade allt på hög på skrivbordet och mellansystern var fröken ordning & reda. Det roliga är dock, att någon gång där i tonåren så vände det helt, och blev totalt tvärtom. Och så är det visst fortfarande... Hihi :-)
Här känns det som om vi har leksaker överallt. A vill ju alltid leka där vi är så det finns liksom inga leksaksfredade zoner. Sen har vi ett mycket litet hus och släktingar som tycker om att skämma bort honom (enda barnbarnet på båda sidor!) med stora fina leksaker. Än så länge tycker han dock det är kul att städa tillsammans :-).
Thy: Alltids något, att han gillar att städa! :-) Min 3-åring älskar att tvätta golvet & damsuga, men att plocka upp sina saker? Nja, där är intresset nog inte fullt så stort (läs: obetydligt :-) )... Och jo, leksaker i vardagsrummet & lite här och där är också ett fenomen i vårt hem. Har blivit bättre, men det blir allt minst en runda varje kväll för plockmamma... :-)
Skicka en kommentar