
För 10 år sedan bodde jag här.
Under semestern blev ju jag utmanad av Millan i Bristol och nu har jag ju varit hemma och dragit fötterna efter mig i över en vecka, så det vore väl på tiden att svara. *hihi*
Regler:
- Posta reglerna först.
- Svara på alla frågor.
- Skicka vidare utmaningen till 6 andra bloggare.
- När du postat dina svar, berätta det för den som utmanade dig!
Fem saker som finns/fanns på din Att-göra-lista idag:
- Ta hand om lillkillen, som är hemma från dagis idag, på bästa sätt.
- På jobbets vägnar läsa Flemming Sørensens bok ”Kunsten at lave blade”. 3 kapitel är lästa, 17 kapitel kvar innan natten tar vid...
- Gratulera en kompis som fyller år idag samt två som fyllde för ett par veckor sedan.
- Svara på e-mails och sms som trillat in strax innan och under semestern samt denna utmaning.
- Träna.
Vad gjorde du för 10 år sedan?
I augusti 1998, ja då flyttade jag till Göteborg för att börja plugga till civilingenjör på Chalmers. Det var efter ett sabbatsår med tågluff i Indien, körkortstagande boende hos storsis (äldsta systern av två) i Strömstad och spanskastudier i Granada, Spanien. Den hösten fyllde jag sedan 20, vilket jag firade med stort ”barnkalas” med gamla och nya vänner.
Ställen du bott på?
Ja, man måste ju dra en nonsensgräns någonstans, så hela år eller mer har jag bott på följande ställen: Thorsbo (litet ställe med i allt 4 hus i norra Bohuslän, så nej alltså inte värmländska Torsby), Uddevalla, Göteborg, Nuuk och Odense. (I Göteborg samt Nuuk har jag bott i två olika omgångar.)
Fem saker du skulle göra om du var biljonär?
- Ja, CSN skulle nog vilja ha en slant till att börja med...
- Säga upp mig från jobbet.
- Ge mig lite ledigt och sedan börja jobba frilans & idiellt med sånt som känns viktigt. Mycket ville nog involvera skrivande på något sätt – för att göra andra uppmärksamma kanske - liksom det ville involvera konfliktsområden, u-länder och en gnutta förnybar energi & miljö – det jag ju också är utbildad inom.
- Ta mina yngre släktingar (läs; Aaju + kusiner) och andra med ut och se världen för att ge dem chansen att uppleva hur livet också kan se ut.
- Unna mig att helt enkelt bara göra sånt som faller mig in, vilket med stor sannolikhet också blir en hel del jobb & lärande. Kan nog inte låta bli. ;-)
Personer du vill veta mer om:
Just nu är jag mest nyfiken på vilka alla anonyma läsare på min blogg är. Skicka gärna en kommentar och berätta vilka ni är och vad det är som gör att ni tittar förbi min lilla blogg och läser.
Jag skickar denna utmaning vidare till:
Ingen & alla (och därmed bryter jag mot reglerna, jag vet). Utmaningen var ju runt på de flesta bloggarna jag läser i juni & juli. Är det dock någon som vill svara, även icke-bloggare, så får ni jättegärna göra det. Jag ääälskar att läsa andras svar på liknande listor.
13 kommentarer:
Jag vet inte om jag är en av de anonyma läsarna men kanske. Har skrivit någon kommentar för ett tag sedan.
Vem är jag? Svårt att svara på men jag är en 34-årig kvinna boende i Stockholm som bloggar om livet framförallt.. i stort och smått (en utförligare presentation finns så klart på min blogg).
Jag fastnade för din blogg för att jag är nyfiken på andras liv och eftersom jag knappt känner till någonting om Grönland. Dessutom skriver du bra och intressanta inlägg :)
Så nu vet du lite mer!
Vida
Kul att du också hörsammat utmaningen - det är alltid roligt att lära sig något nytt om sina bloggvänner ;-) (dock får du nog ändra 2008 till 1998 under rubriken vad du gjorde för 10 år sedan...)
Hoppas att du får gjort allt som du hade på listan idag!
Vida: Jo, men vist minns jag att du kommenterat förr, men så mycket mer viste jag inte. Nu får jag surfa över till dig och lära mig en smula mer. Och tack för ”komplimangen”. :-)
Petra: Oj, det hade jag helt missat. 2008! Vimsiga jag! Nu är det ändrat. Tack! :-)
Jo, lite åt mina önskningar kommer jag nog att ”vandra”, men det är klart; utan biljonerna måste jag ju också tjäna lite pengar samtidigt. ;-)
Ja, om jag vann en biljon skulle jag också vilja resa mer och visa E världen. Lyxliv lockar inte mej speciellt heller. Resor och trygghet är mer intressant. Men på grund av höjda oljepriser nu så blir det svårare att flyga. Höjda priser överlag. Så en biljon skulle sitta fint :-) (föresten,söta bilder på Anju i ditt tidigare inlägg)
Ja om du bor kvar i Nuuk får du definitivt skaffa en båt när du blir miljardär! En med hytt så att du kan gå in om det blåser för kallt! Och så hoppas jag att du tar Aaju och kusinerna förbi Kairo också : )
Den är så himla smart din nya länklista! Att den uppdaterar sig själv när bloggarna uppdaterar. Där såg jag att Annika hade uppdaterat första gången på flera veckor, till exempel. Superbra. Ska göra likadant hos mig, men det dröjer några veckor.
Roligt att du är tillbaka!=) Och så himla fin & fräsch din blogg har blivit!
Jag läser många bloggar av svenskar som bor utomlands. Har själv en bror som bor i Frankrike med sin familj, men de bloggar inte själva - så då får jag ju läsa alla era bloggar istället.=)
Tack för titten, du är så välkommen tillbaka!
/vida m glitter i håret
Kul läsning Lullun!
Och du jag håller med: vilken otroligt colol länlista till bloggarna! Att de visar senaste uppdateringen är ju jättefiffigt! :-) hur gjorde du det???
Stor kram!!!
Anita: Då är vi två. Kan inte riktigt se hur jag med gott samvete ska har 7 olika hus osv. Man kan ju hyra de veckorna man nu skulle vara på en bestämd plats eller nått... ;-) Att lägga pengarna på upplevelser, som dessutom kan vara lärande, ja det är mer något för mig. Och ja, visst har det blivit dyrt. Och med tanke på milön så är det också lite si och så det där med att resa. Men förhoppningsvis kan man ”komma runt” det på något sätt i framtiden. ;-)
Marianne: Ja, här ska man verkligen ha en båt. Men det är klart; så länge det bara är Aaju och jag så måste jag nog anställa mig en kapten också som är van med arktiska vatten. Det är ju inte direkt som att puttra runt på svenska vatten här inte. :-) Och Kairo; självklart; står högst på listan! :-)
Länklistan, ja visst var den smart. Och superenkel att fixa på blogger dessutom. :-)
Jenny: Tack x 2! :-) Så får du ju iaf lite insikt i hur det är att vara ”utlänning”. *hihi* Men du får allt mana på familjen att de också skaffar sig en blogg. De går ju också att låsa, så att bara utvalda personer kan läsa dem och man behöver ju inte uppdatera varje dag/vecka! :-)
Vida: Och tillbaka kommer jag. ;-)
Saltistjejen: Tack. ;-) Och länklistan, ja visst är den smart. Och supperlätt att göra i blogger. Med en ny funktion är det bara att skriva en överskrift, lägga in bloggadresserna och sedan fixar Blogger resten. :-) Såg att det tog lite tid för den att fatta att Annika hade skrivit ett nytt inlägg, men antar att det var för att den bloggen varit oaktiv så lände så att sökmojängen inte kollade upp den sidan så ofta längre. För på många av de andra bloggarna har jag sett bara mycket kort stund efter att de uppdaterats, att de ”flyger” upp på toppen som den senast uppdaterade. :-)
Och tack för kramen. Den behövde jag just nu. Kram tillbaks! :-)
Jag tittar in titt som tätt för att se hur du har det =) Kul att få lära sig mer hur det är att leva på Grönland!
Dunder: Kul att du gav dig tillkänna och välkommen till min blogg! :-) Ja, kommer ihåg själv innan jag kom hit, hur sällan det var man hörde om dessa trakter. Inte visste man mycket om detta landet inte. ;-)
Jag ska nog också lägga till en sådan där "senast uppdaterad"-lista!
Anna, Fair and True: Ja, de är riktigt bra! :-) Använder mig av den listan hela tiden, med risk för att man inte kollar de få bloggarna där tiden inte anges dock. :-(
Skicka en kommentar