
07.56
Det blev en rejäl sovmorgon, speciellt för Aaju som inte kom sig upp före 40 minuter än senare. I väntan på honom läste jag National Geographics.

09.01
Holger ringde från Danmark.

10.05
Aaju i full gång med tavlorna vi ska skicka till ataata (pappa) Holger.

11.03
Efter en tur i duschen tittade jag till mästerverken som låg på torkning. Titlarna på tavlorna går i värsta Miró-stil och är som följer (helt enligt Aaju):
1. Bil med stängda fönster och tre solar.
2. En hand i sitt hus med rött tak.
3. Liten fisk i blågult vatten.
4. Hus. :-)

12.07
Man ska inte leka med maten, men...

12.17
...vi kunde inte låta bli. Jag ska hälsa från Aaju att pannkaksparet smakade gott! ;-)

13.05
Strax efter att vi fick beskedet att Aaju fått sig en liten killkusin gav vi oss ut på tur. Här står Aaju vid kanonstativet (eller vad man nu kallar dessa, där kanonerna står monterade på nationaldagen och när kungar och drottningar kommer på besök typ) nere i den gamla stadsdelen kallad Kolonihamnen.

14.02
Huvudmålet för utflykten var det lilla Nationalmuseumet som fått en ny utställning som var intressant i förhållande till onsdagens historieinlägg. Här är vi dock i en annan del av museumet där man, barn som vuxna, kan lära sig om olika grönländska djur samt känna på deras skinn.

15.04
Vi trotsade regnet och rusket och gick vägen om Nivi – den enda inte matsäljande affären som har öppet om söndagarna – för att kolla efter ramar till Aajus tavlor. Utan framgång dock.

16.06
Det finns roligare saker än att hänga tvätt, jag lovar! ;-)

17.01
I över en timma försökte jag ringa min pappa i Sverige. Utan framgång där med. Antingen upptaget eller så inget svar.

18.09
Det är renjaktssäsong här, så det blev dax att testa om tzaziki egentligen passar till just ren.

19.06
Jag blev inkallad till Aaju för att leta efter en bestämd leksak. Själv hade han dock fullt upp med allt annat än att leta. Glad var han dock! ;-)

19.59
Borsta tänderna bör man annars dör man, eller nått... ;-) (Och nej, Aaju var inte alls ledsen, även om det ser lite så ut.)

21.14
Aaju sover sällan med nallar. Det skulle det visst kompenseras för ikväll. :-)

22.13
Tillslut kom fotot på guldklimpen! :-) Efter en del bråkande med telefonen (Bluetooth-strul) fick jag tillslut överför fotot till datorn och sänt det vidare till en spänt väntande (om än då sovande, +4 timmar ni vet) farbror Holger i Danmark.
(Det är något galet med hans nya telefonleverantör för han kan varken ringa eller sända/motta sms/mms till/från mobiler utanför Danmark, därmed inte heller till/från grönländska mobiler. :-( )

22.57
Jag avslutade nästan dagen med att se den danska dokumentären ”Kraniet fra Katyn”; om massakern på polska officerare i Katyn under 2:a världskriget som ryssarna ville ge nazisterna skulden för. Det trots att det mesta pekar på att det var ryssarna som själva låg bakom. Intresant.
Nu ska jag bara fixa till det sista på detta inlägg, sedan är det natti natti även för mig! :-)
22 kommentarer:
Roligt att följa din dag i bilder!
Själv glömde jag totalt bort EFIT idag. mest för att vi haft en ganska sömnlös natt så vi var trötta trötta trötta idag. Kom inte riktigt igång förrän runt halv fem på eftermiddagen/kvällen när vi sovit ikapp lite och bara segat runt här hemma...
GRATTIS och till nytillskottet! Så roligt! Skönt att allt gick bra. Och ni får nu se fram emot att träffa nykomligen tidigt nästa år!
:-)
Kram!
Han är ju en riktig konstnär, lille Aaju! Som du säger, i bästa Miro-stil!
Kul sätt att göra pannkakor! Det ska jag testa på barnen nästa gång vi ses. Det är alltid lite roligare att äta när det ser fint ut också.
Hur var det, passade tzatziki till ren?
Och så slår det mig, förr i världen hade man inte behövt visa hur de inhemska djuren såg ut, det hade varit vardagsmat för alla i Grönland! Men med moderna tider tappar man baskunskaper. Bra att museer ordnar sådana utställningar så att man kan lära sig.
Jätteroligt att följa din dag!
Hoppas i dag blir lika bra som i går!
Tack för tipset om pannkakor!
Söt baby! Grattis igen!
Hmm funderar på att hänga på en EFIT dag. Fast helgerna blir vaknar, kattmat/frukost, lekande katt, sovande katt, lat matte, sovande katt, lat matte, en maskin tvätt, sovande katt, dammsugning, lat matte, osv. Får väl rycka upp mig.
Tittar in på din dag!
Häftigt att göra pannkakor i formar!! =)
Kollar in din EFIT-dag.
Inte bara min son som beter sig som en liten chef ser jag ;-)
KUL att få se er dag :)
ha det gött
Vilken kul grej med pannkakorna! Det tål att prövas :)
Ja, plättarna var verkligen en rolig grej!
Verkar ha varit en bra EFIT dag!
/ Anna
Glömde skicka med mitt namn och blogg adress i förra inlägget.
/ Anna
Mysig söndag ni hade :-). Roliga pannkakor! Och vilka jättefina tavlor, jag är säker på att Holger blir glad över dem.
Jag kom också ihåg EFIT minsann :-).
Saltistjejen: Ja, du om någon har ju en anledning at tinte orka med EFIT. Du är förlåten. ;-) Ocj ja, nu gläder vi oss verkligen att få se den nye kusinen och nummer två som inte kommit ännu. :-)
Marianne: Ja, och tillskillnad från Miró kan man dock smått ana vad tavlorna föreställer i vissa fall. *hihi*
Och pannkakorna, ja ibland får jag små infall och bara måste testa. Smorde dem lite med mjöl först, men vet inte om det behövs. Tror nog det bästa är att använda lite ”matigare” deg, som Petras bananpannkakor t.ex, som är ”gjorda för att vara lite tjocka.
Och tzatzikin; nja jo det skulle nog passa, men jag hade inte så stor matlust så just i går var det ingen riktig höjdare. ;-)
Och så sant det du skriver om museumen. Men här har man faktiskt fortfarande riktigt bra koll på det traditionella och djuren (i ett par generationer ännu i alla fall), så just den utställningen vänder sig nog mest till turisterna. ;-)
Karlavagnen: Ja, häng med på en EFIT, det vore kul. Inga dagar är för tråkiga. Det är kul att se hur andra har det, utan att det ska vara så ”speciellt” (det som är vardag för vissa är ju dessutom exotiskt för andra). Av de två dagarna i månaden det är EFIT-dag är dessutom en av dem en vardag! (Och du trodde du kunde komma undan. *hihi*)
Om pannkakorna, ja så testa de där bananpannkakorna som jag skrivit om (se också kommentar till Marianne). Jag gjorde på ”vanlig” smet och det dunkade, men tror det hade funkat bättre med ”hårdare” smet.
Nenny: Det är du så välkommen till! ;-) Ja, det var 1:a gången vi testade sådana pannkakor, men jag ska nog experimentera vidare. :-)
Cattis: Välkommen! Och sant, när man är (snart) fyra vill man g¨rna vara med och ställa och styra. *hihi*
Gurkiss: kul du tittade förbi. Ha det!
Dunder: Ja, det var lite kul att testa. Jag ska nog experimentera vidare. Nästa gång blir det nog med en mer ”amerikansk” pannkakssmet. :-)
Annaa: Ja, söndagen var inte en helt fel dag. :-) Ska surfa runt till se lite fler av er andras bidrag sedan, när jag kommit mig hem efter jobbet.
Annikattsblogg: Ja, det blev en lyckad dag! Och ja, tror säkert att Holger blir riktigt glad. Men ramarna får han nog köpa själv; kan inte hitta några här (de brukar ha det på ett par olika affärer, men de har visst sålt slut). Ska testa Jysk, som sista stället idag. Och så måste jag ju surfa över se din EFIT sedan också! Spännande! :-)
Vad kreativt och smart att skoja till maten lite, verkligen. Det låter ju som ett skolboksexempel att göra maten och matlagningen lite roligare om man har ett barn som är kinkig och/eller inte vill äta. Men de problemen verkar du inte ha med Aaju, men roligt ändå att skoja till det lite :)
Jag gillar EFIT, roligt se en dag i bilder. Jag ser också framemot att fredagstemat ska köra igång igen, det var bra med uppehåll men nu känns det inspirerande köra igång med det igen. Snart är det dags.
Hur är vädret annars för tillfället, fortfarande grönländsk sommar eller börjar det kännas som höst?
Vilken konstnär du har! EFIT ja, jag gjorde ett sedan har det aldrig blivit av.
Hade tänkt mejla dig men finner ingen adress, har du lust att mejla mig så din adress dyker upp. Vill säa något mer privat än för kommentarer. Helt ok om du inte har lust:-)
Jag gillar verkligen namnen på tavlorna. Ni verkar ha haft en trevlig dag tillsammans. Jag hade tänkt vara med på EFIT denna gång, men kom av mig redan efter 2:a bilden...
Vad fint att få hänga med på Aaju's och din dag!
Jag kan inte låta bli att le igenkännande åt det där pannkaksparet. Sådär höll jag också på med mina killar när de var små.
Ha det gott!
Fritt ur hjärtat: Ja, något av konstnär är han (som alla barn). *hihi* Och EFIT ja, det kräver trots allt en del. Jag hade också en paus på över ett halvår förra året, men nu blir det en gång i månaden, så länge jag nu tycker det är kul. Och min mail, nej den är inte hemlig (den står t.o.m – om än lite undangömd – på min gamla hemsida som jag visst fortfarande länkar till här på bloggen). Adressen är k98jolo[snabel-a]yahoo.se utan hakparanteser och med ett @ såklart (men vill ju inte ha spam därav det roliga skrivsättet ;-) ). :-)
Della: Namnen, ja det var Aajus egna. Det var väldigt viktigt att bilen hade stängda rutor dessutom. (Jag som annars var så stolt över hur fint han målade fönstrena till att börja med ;-) ). Bättre lycka till nästa EFIT-tillfälle! :-)
Londongirl: Ja, tänka sig hur lite det ska till för att man ska bli dagens hjälte; ”Min mamma kan göra pepparkakspannkaker, slå det om du kan!” *hihi*
Anne: Sant, man behöver sällan trixa för att Aaju ska äta, heller inte för att han ska vilja vara med och laga maten (så länge det har något med att hälla upp och röra runt vill säga *hihi*). Det är verkligen otroligt skönt. Men samtidigt vill man ju ändå hitta på något extra för honom, för att hålla liv vid intresset. Snart får jag nog testa något med karamellfärg, det har han aldrig sett. :-)
Ja, som jag skrev i söndags, så längtar jag också efter fredagstemat. Ska bli kul när det drar igång, även om jag inte har någon aning om vad jag kommer att skriva om. Men det är ju lite av det roliga. ;-)
Och vädret ja, det hade jag tänkt att skriva om i morgon. Någon sommar och sol kan vi väll inte riktigt prata om längre tyvär. Mer om det imorgon... ;-)
Så kul med EFIT. Jag får skärpa mig. Jag har inte deltagit sedan i april, tror jag. Det är ku så kul att titta på! Ta del av vardagen.
Igen, Aaju...SÖÖÖÖÖÖÖÖT!!!!!!!
Annika *hihi* Tack! ;-) Men ja, visst får du komma igång med EFITs igen. De är som sagt kul att se (och göra) tycker jag. Men vänta till du verkligen har lusten själv! :-)
Vilka fina tavlor Aaju har målat - en sådan hade jag inte haft ngt emot att ha hängandes på väggen ;-) Riktigt modern konst!
Ni verkar ha haft en helt ok söndag, du hittar alltid på en massa roligt med Aaju - det måste vara roligt för honom med en sådan uppfinningsrik mamma!
Kram!
Så du vaknar så tidigt på en söndag?! Innan lillkillen t o m! Vilka fina tavlor han hade gjort! Hur smakade tzatzikin till ren då? Fast du kanske redan har svarat på det i kommentarerna ovan? (Men det var 20 kommentarer och jag orkade inte läsa...)
Petra H: Oj, här hade jag visst missat din kommentar, men svar kommer nu, nästan en månad senare. ;-)
Ja, visst blev tavlorna fina! :-) Och inte har jag fått iväg dem med posten heller (de har sålt slut på ramar och sedan dess har ju "situationen" också ändrats lite - vi har inte direkt kontakt med den tilltänkta mottagaren av tavlorna...) så de pyntar fint här hemma än så länge. :-)
Anna, Fair and True: Ja, försöker dra ut på det, men som oftast är det ändå lillkillen som drar upp mig på helgerna. ;-)
Tzatziki till ren, jo men det skulle nog funka. Just den kvällen var jag dock inte riktigt nöjd. ;-)
Skicka en kommentar