söndag, augusti 17, 2008

Jag önskar…

…att det snart blir första fredagen i september så att Fredagstemat / Show & Tell drar igång igen efter sommaruppehållet!

För er som är nya här på bloggen kan jag berätta att Fredagstemat är något som började bland några av oss bloggande utlandssvenskor. Varje månad är det en bloggare som bestämmer vilka teman vi ska skriva om under månadens fredagar och sedan surfar vi runt hos varandra och kollar in hur olika (eller lika) vi tolkat det hela.

Det är självklart fritt fram för vem som helst att hänga på, utlandssvensk eller ej. September månads teman kommer från Petra i Puerto Rico (och ja, vi behöver väl inte ta den där i & på diskussionen igen?! *hihi* ) och ni hittar dem även här på min blogg, i spalten till höger.


Och på tal om önskningar. Det är ju snart – i alla fall om man ska räkna med postgången – tid till födelsedagar här hos oss. Därför tänkte jag hjälpa familjen i Sverige (på deras begäran) genom att här skriva lite önskelistor (notera, alltså tips till familjen. Ni andra ska ju inte köpa något. Men ni får mer än gärna läsa med och lägga till egna idéer om ni har några *hihi* ).


Aaju, snart 4 år

De första pysselböckerna i någon av bokserierna med titlar som ”Jag lär mig om färger/former/räkna/läsa” osv. De som är anpassade till barn i ca Aajus ålder. Målarböcker och pysselböcker generellt vill vi också gärna ha, sådana där ”ifyllningsfälten” är ganska stora. De ”moderna” målarböckerna är ofta alldeles för ”småpillriga” – inte alls anpassade till mindre barn – och Aaju blir därför ledsen när han ju omöjligen klarar att hålla sig någorlunda innanför linjerna.
Bild från www.bamsesamlarna.com.

Saker som vi kan pyssla med tillsammans, Aaju och jag. Jag kommer inte på något bra exempel, men typ gipsfigurer och sånt.







Även spel är mer än välkommet, typ Memory och annat som passar så små barn. Urvalet här är litet och många spel baseras på danska språket/alfabetet så Aaju har inga spel alls.

Lättare ”kapitelböcker”, gärna klassiska svenska, som vi kan läsa ett kapitel eller fler varje kväll och läsa ut på någon vecka – inte jätteavancerade kapitelböcker alltså. Nu har vi nästan bara böcker som man läser ut på bara några minuter.




Filmer har Aaju i mängder, så egentligen önskar vi oss inte fler. Men det är dåligt med svenska klassiker (som med pysselböcker och vanliga böcker, så kan vi ju inte köpa det här; dåligt utbud och fel språk helt enkelt), så Astrid Lindgren-filmer och annat gillas.

Maskeradkläder/accessoarer uppskattas alltid av min teaterapa.









Tröjor och byxor, gärna lekvänliga men behöver inte absolut vara myspys (som ju tidigare varit ”kravet” ;-) ). (T-shirts har han i mängder, så det önskar han sig inte.) Själv köper jag kläder i storlek 110/116 nu och skor i storlek 27, som en liten hint. Jag vet, det ser enormt stort ut när man står i affären, men det passar alltså Aaju ganska bra, med lite luft så klart. Lite ska han ju ha att växa i. ;-)


Lullun, lite mindre snart 30 år

Ok, jag erkänner: Nu är jag ute i good tid. *hihi* Och ja, som alltid så håller jag fast vid att det inte är speciellt noga med presenter till mig egentligen, men nu fyller jag ju jämt så antar att ni inte kan hålla er från att köpa något i alla fall, vad jag än säger, så här har ni något att välja på om ni inte själva har bra idéer:

Silverhalsband okej till både vardag och fest. Jag har verkligen inga ok halsband här som inte har något med Grönland att göra. Det behöver inte se ut som just det på fotot.
Foto från http://www.zylber.com/.





Armbandsklocka i prisklassen 100-500 svenska kroner. Det ska vara läderarmband eller liknande (inte metallarmband alltså). Färg spelar mindre roll. Men snälla; inget bling bling (alltså jag gillar inte alls D&G-klockor; nej, nej, nej). Den på fotot tycker jag t.ex är fin. Gillar inte för smala/klena armband, hellre riktigt breda i så fall.
Foto från www.klockor.nu.

Fotpall i sälskinn, som är något jag önskat mig läänge (dock med ett lite annorlunda, enklare mönster än den på fotot). Ok, den får jag alltså köpa för er här om ni vill ge mig en sådan, men ni kan ju lägga ihop till en del av priset – resten lägger jag själv. De kostar 1600-2500 danska kronor (beroende på storlek) i hantverksaffärerna. Vid privat köp ska det nog gå att få ner priset, men vet inte riktigt vem som syr dem.
Foto från http://www.greenlandarts.dk/.

Inramad tryckt ”kopia” av J. E. C. Rasmussens fantastiska historiska målning av berget Sermitsiaq och fjorden som jag ju ser varje dag. Den skulle vara ett otroligt fint minne om jag flyttar här ifrån om inte annat. Ja, jag kan köpa den själv här i Nuuk. Den kostar omkring 1200 danska kronor tror jag (men kan fås billigare om jag ramar in den själv, men då ska nog ram köpas i Europa) och jag lägger så klart till det som behövs. Notera; på fotot ses orginalmåningen och ramen är alltså inte den som följer med den "kopian". ;-)

Tavla av Malin Leijonberg, Prickig Katt (Magasinsgatan i Gbg eller i sommarbutiken ”hemma” i Grebbestad, som ni ju redan vet. ;-) Dessutom kan man se massor av dem på sidan http://www.prickigkatt-tavlor.blogspot.com/ och därigenom kontakta konstnären direkt för köp). Motiv efter vad ni tycker passar mig. Pris: 950-1500 svenska kronor. Alltså återigen, en present att lägga ihop till, där jag lägger resten.


Alltså, lite mer kortfattat:

Aaju:
Pyssel- och målarböcker för 3-5-åringar
Pysselsaker
Spel, typ Memory
Lättare kapitelböcker
Klassiska svenska barnfilmer
Maskeradkläder/accessoarer
Tröjor och byxor (inte t-shirts), storlek 110/116

Lullun:
Silverhalsband
Armbandsklocka
Fotpall i sälskinn
Grönländsk tavla
Prickig Katt-tavla


Tillsist men minst lika viktigt:
Anna vad önskar du dig? Och julisar gott folk (i närmsta familjen alltså), vad önskar ni er från Grönland till jul? Som alltid skickar jag mina julisar till Sverige (och familjen i Grönland) med posten 1:a veckan i november, så jo, vi har lite tid på oss ännu. Pga att jag nu är ensam med Aaju behöver jag nog börja med själva shoppandet något tidigare än normalt dock. Och ja, ni kan ge mig önskningarna via e-mail, sms eller telefon. Ni behöver inte skriva dem här om ni inte vill. :-)


PS: Foton jag inte har angivit källa för har jag själv tagit, någon gång de senaste ca 4 åren (därav Aajus många olika ”storlekar” *hihi*).

9 kommentarer:

Marianne sa...

Smart att lägga ut önskelistan här så att familjen ser exempel på det man önskar sig!

Tänk att Aaju blir fyra år! Stor pojke redan. Och du trettio, men det är fortfarande ungdom i mina ögon.

Håller med, det ska bli så roligt när Fredagstemat drar igång igen, samtidigt är jag rätt tacksam för att vi har uppehåll just nu, för just nu hade jag inte hunnit med det.

Själv önskar jag att du aldrig slutar blogga!

Anonym sa...

Tusen Tack för en bra önskelista, det ska vi nog kunna ordna lite granna utav. Spel är en bra sak, Varar länge, vet inte om jag sa det när ni var här men det memoryt vi spelar på bilden gav du till Olivia på hennes 2års dag så det har hängt med i massor av år och Aaju var ju en fena på det. Jag ska vidarebefodra era önskningar till övriga berörda:)
Själv har jag ingen aning vad jag önskar mig men jag återkommer ifrågan.
Hoppas ni mår bättre idag. Här blir det nog en dag på sjön, sedan kanske vi ska till Grebbestad o käka på Böstebar, vi får se vad som sker.
Kram till er. /Sis

KARLAVAGNEN sa...

Instämmer! I så fall, att man får hänga med på en sk stängd blogg.

Fast du önskade ingen sylväst?

Suzesan sa...

Vilken härlig önskelista. Smart med bilder och slimmad var den ju så där är ju inga tveksamheter. jag skrattade åt hur du värderade och prismärkte dina önskningar Roligt!
Åjj så söt Aaju var som bebis.
Jag läser även om jag inte skriver titt som tätt. Som vanligt väldigt underhållande och härligt att läsa. Tack Lullun.
Hoppas eran förkylning är bättre.
Kram
Susanne

Annika sa...

Nu är jag här igen, hos en av mina favvisbloggar. Det har ju varit ett långt uppehåll från egen blogg, och andras bloggar denna sommar.
Det ska bli kul när fredagstemat drar igång igen!! Jättekul!!
Ser att Holger bor i DK på obestämd tid...
Aaju är världens sötaste, som vanligt!!!

Lullun sa...

Marianne: Det var ju också en önskning. *hihi* Vi får väl se om den slår in. Har inga planer på att sluta än iaf. ;-)
Nej, 30 är ju ingen ålder (är inte typen som lider av åldernoja heller som tur är), men 4 år, ja det är stort. Innan jag hinner reagera är det väl dax att skriva in honom i skolan (5 år) och första skoldagen (6 år)!!

Anna: Ja, tanken var ju inte att ni skulle köpa alla grejerna (speciellt inte till mig, med de priserna *hihi*). Jodå, minns memoryt som vi köpte i leksaksaffären i Strömstad – ja det är ju otroligt att det fortfarande kommer fram då och då. ;-) Och duktig var hon ju också, Olivia!

Er dag lät härlig. Vår var regning. Förkylningen hängde också med en smula, men den störde inte direkt. Mycket mer om vår dag kommer i blogge imorgon måndag, då det vi har kört Ett Foto i Timmen idag. :-)
Kramis!

Karlavagnen: Ja, jag kan ju inte lova att jag fortsätter i all evighet, men slutar nog inte än på länge iaf. ;-)
Och sylvästen ja, det var ju den jag glömde. *hihi* Fast helt dum hade den faktiskt inte varit i dagen väder. ;-)

Susanne: *hihi* Kul du gillade mina önskelistor. Tyckte dock (som alltid när det är jag som skriver) att den blev ganska lång och omständig, men det jag ju också lite av grejen. *hihi* Och ingen fara att du inte kommenterar varje gång. Men kul att du läser ändå! :-) Vi hade det förresten lite bättre idag med förkylningen. Vi var iaf ute och hittade på bus. Det orkade vi inte igår. ;-)

Annika (US): Välkommen tillbaka! Ja, själv hade jag en månads paus utan överhuvudtaget se en blogg, varken min eller andras. Det var ganska skönt att slippa datorn, men oj vad var det kul när man kom igång igen ändå! :-) Och ja, mycket har hänt här/på semestern, men några saker förblir turlit nog oförändrade. *hihi*

Petchie75 sa...

Ha ha, jag märkte inte ens Aajus olika storlekar på fotona, får nog gå tillbaka och kolla dem igen ;-) Praktiskt med önskelista, det brukar jag alltid också skriva - speciellt nuförtiden då man oftast önskar sig speciella grejor från Sverige. Jag tycker att du önskar dig fina saker, som den där sälskinnspallen!

Anna, Fair and True sa...

Konstigt att tänka på jul i augusti men när man bor där ni gör så måste man ju det. Man vill ju inte missa sista fraktdatum! Jag gillar den där sälskinnspallen! Kanske det jag ska köpa om jag nu tar mig till Grönland en dag!

Lullun sa...

Anna, Fair and True: Ja, det blir ju så, man måste tänka väldigt praktiskt när man bor här. Och visst, en sådan pall är en bra idé. Ingen risk att kompisarna har en likadan iaf. :-)