söndag, augusti 31, 2008

Lördag i repris

Jag är en tjej som vägrar låta mig besegras. Min positiva jädraranamma har det dock varit lite si och så med ibland de senaste par åren, men nu har jag bestämt mig; ingen eller inget ska få lov att trycka ner mig på minsta sätt utan att jag gör vad jag kan för att kämpa emot det. Och nu var jag ju så glad också, efter en så lyckad arbetsvecka som jag ju skrev om tidigt lördag morgon, innan allt strul.

Nattsömnen blev det dock lite si och så med efter lördagens strapatser, det ska erkännas. Men när jag vaknade söndag morgon stod det klart; jag skulle inte tillåta en kamerastöld och ett ”borttappande” av sonen slå ner mig. Och hade jag någonsin tvekat, så stärkte ett lååångt telefonsamtal med världens underbaraste pappa mig mer ä nog.

Med jobbmobilen i högsta hugg skulle den lyckade delen av lördagen återupplevas. Lördagens rensande av skafferiet och kylskåpet ersattes bara först av dammsugning och golvtvätt istället. Till lunch gav jag sedan Aaju chansen att briljera; med hjälp av mig för att hacka lök, fylla kastrullen med vatten och bryta spaghetti fixade Aaju helt själv att laga spaghetti och köttfärsås. Ok, jag var med hela tiden och gav instruktioner & checkade ”säkerheten”, men det var också det. Och maten, ja den smakade utmärkt! :-)

Sedan bar det av på det verkliga ”återupplevandet”. Jag hade nämligen ändå ett ärende till mässan – den vi var på under lördagen. Där blev det inga kort tagna, men ni minns väl äventyret i mars då Aaju höll på att välta en båt; i det inlägget såg ni cirka samma "vyer".

Därefter bar det av på tivoliet igen, för ett par karusellåk och ankdamsfiskeri. På lördagen var det strålande solsken och med en prima systemkamera blev fotona utmärkta. Men även med en långsam mobilkamera och regnet hängandes i luften går det att skapa bevis på att tivoliet faktiskt varit i stan... ;-) Fast besöket blev ju så klart mångt mycket kortare denna gången.


Slänggungorna drogs igång genom att personalen vevade på en liten vev. Jag sa ju i mitt tidigare inlägg att karusellerna var gamla. *hihi*


Aaju fiskade i ankdammen än en gång. En ankdamm gjord av en vanlig uppblåsbar barnbassäng och några badankor med Carlsbergs-kapsyler på huvudet, så att man kunde fiska upp dem med en magnet. Det krävs inte mycket för att barnen här ska tycka det är skoj och smått exotiskt! ;-)


Och lika spänd blev Aaju idag över vad det kunde vara han hade ”vunnit”! :-)


En av karusellerna för de lite äldre fick man själv stå för gungandet för att ”båten” skulle hålla sig i rörelse, detta efter att en av de mer "biffiga" i personalen puttat igång en (jag tog riktigt illustrerande foton på detta i lördags med den nu stulna kameran men ja, ja...).


Aaju i en av ”racerbilarna” som lungt och stilla gick runt, runt (jodå, han sitter där i baksätet med sin randiga mössa ;-) ).


Staketet runt attraktionerna bestod av ihopspikade lastpallar. Man tager vad man haver. :-)


Tivolit, som alltså ställs upp en helg varje år med hjälp från en massa sponsorer och frivilligt arbete från Sct. Georgs Gildet (”sammanslutning” för vuxna scouter), är inte så stort. Ca 60x25 meter, +/- några meter.


Runt om på stan i helgen kunde man se folk i dessa ludna cowboyhattar och de gigantiska slipsarna man kan ana till höger (de gula) med texter som ”Super lover”, ”I’m sexy” och liknande. Hopplöst 80-tal för mig, roligt retro för några och otroligt hippt och nytt för andra. Så kan det va i ett smått isolerat samhälle som här! ;-)


Väl hemma skulle Aaju inspektera sin ankdammvinst; en liten minikamera med foton med Pokemon-figurer inuti. Han var bara så strålande glad. En helt egen kamera!! :-)

Samtidigt inspekterade jag mitt kap från mässan, där vi ju börjat vår utflykt. Jo, jag kunde ju inte motstå frestelsen; det blev att jag skaffade mig en ny kamera jag också! En pocketkamera med filmfunktion, så även om jag, mot all förmodan, får tillbaka min systemkamera så har den en funktion att fylla - det är ju inte alltid man har lust att ta upp en stor systemkamera som dessutom inte kan filma. Nu återstår bara att ta sig till affären imorgon och få mig ett batteri och en CD-rom, för det låg det inget av i lådan som lovat. Nej, vad känns det skönt att återigen vara kameraägare, om än av en kamera inte i närheten av den kvalité som den kamera jag hade senast igår. Men, men. Vad är en bal på slottet...?! ;-)


För Aaju avslutades dagen förresten med att vi fick testat att baka Petras chokladkaka. :-)


Och här blev min kamera stulen igår, precis vid det lilla ”trappsteget” rakt under de två fönstrena närmast i bild, som är våra köksfönster... Bara såå fräckt! Kvar låg bara en utvält påse med Aajus små leksaksvinster (av dålig kvalité) från tivolit.

13 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Härliga takter lullun! Det är ok att deppa ihop och/eller bryta ihop, bara man plockar upp bitarna och kommer igen! Att du köpte kamera?! Nu får du äta havregrynsgröt ett tag;-) Vilken tur att du har världens bästa pappa!! Din syster verkar vara ok ocks;-) Ha det bäst tjejen!!

♥ cloudberrie ♥ sa...

Nä fy vad trist med kameran! Men du är tapper och jag håller verkligen alla mina fingrar och tår att du får tillbaka den!

Gulligt tivoli!

Kram från Eva

Marianne sa...

Grattis till nya kamerorna! Ja, plural, för Aaju har ju en alldeles egen nu : ) Det tycker jag var ett bra köp. Sedan får vi hoppas att den stora kommer tillbaka så småningom, även om utsikterna är små.

Vet du jag tycker att det där ser ut att vara ett toppentivoli på många sätt. Att det inte måste vara så himla tjusigt och allt det senaste, utan att man faktiskt har ordnat det genom att vara finurlig och idérik. I västvärlden börjar alla bli så blasé på allt, det måste vara bättre och mer och nyare och dyrare hela tiden, ingenting imponerar och glädjer längre. Så det här är underbart tycker jag.

Hoppas nu att någon hjälper dig med efterlysningen och att djungeltrummorna går så att tjuven ertappas!

Kramar från Kairo!

Lullun sa...

Fritt ur hjärtat: Ja, det blev ju att väga det ena mot det andra och jag kom fram till att det fick vara pengarna värt. Tänk om det skulle hända något stort i Aajus liv och så hade jag ingen kamera att dokumentera det med. Det var köttfärsåslagningen som var den helt avgörande upplevelsen! :-) Och ja, min pappa går inte av för hackor. Han är väldigt förstående och låter liksom bli att blanda sig i våras personliga ensaker, men när man verkligen vill prata så är han där med sitt lugn och sina kloka ord, utan att välja sida. Stor kram till honom. Och mina syskon; ja som alla syskon (tror jag ;-) ) har vi våra stunder *hihi* men visst kan jag ändå alltid räkna med dem trots allt. Igår var en av de där dagarna som närmast får gå till historien, då jag pratade med båda syskonen och pappa i telefon. Vad kan jag säga; vi är ingen telefonfamilj, men härlig var det! :-)

Cloudberrie: Ja, du fick ju läst andra inlägget bakefter. Visst var det surt med kameran! Men ja, nu tittar jag framåt istället, mot nya mål... ;-) Och tivoliet, ja visst är det gulligt och så härligt att folk blir så glada över det varje rå. ALLA är verkligen där! :-)

Marianne: Tack! Ja, Aaju var ju eld och lågor. Han visste ju dessutom hur mycket min kamera betydde för mig så han var lite extra glad för min skull också, för att han hade vunnit denna kamera – så att vi nu återigen hade en kamera i familjen. *hihi* (Han förstod inte helt före efteråt att jag faktiskt också hade köpt en kamera – han var så uppe i de stora TV’arna de hade i samma stånd på mässan. ;-) )

Och du, jag är helt enig. Tycker det är toppen detta tivoli! Och jag tycker det är otroligt av alla firmor och frivilliga som ställer upp år efter år. Många av barnen här har ju aldrig någonsin varit i näreheten av chansen att komma på ett ”riktigt” tivoli (även om så klart det just i Nuuk är en större andel ”Danmarkssemestrare” än i övriga landet), så detta ger ju verkligen dem en jätteupplevelse. Alla de olika ”spelen” såg lika hemmagjorda ut som ankdammen mer eller mindre och de flesta av priserna var det lite si och så med, men alla roade sig och hade en underbar dag (dagar – tivolit var öppet i tre dagar).

På lördagen gick Aaju och jag ju mer runt till alla de olika, så att han fick testa och den stora skillnaden mellan här och ”riktiga” tivolin var ju att det heller inte var någon stress och jäkt. Att Aaju var liten och tog tid på sig för att lösa vissa saker var helt ok, liksom han fick lov att sitta uppe på ”båskanten” många gånger för att kunna nå. Så ska det verkligen vara! :-) (Och även om attraktionerna var minst sagt skraltiga så tror jag inte det var någon fara; det var ju ingen action i dem direkt, så om de stoppade och gick sönder skulle nog inget hända egentligen. *hihi*)
Kram!

Vida sa...

Vilket härligt tivoli, jag blir glad när jag ser bilderna :)

Dessutom så var det ju en toppenvinst för Aaju. En egen kamera och med pokemon dessutom.

Synd med förlusten av kameran men tur att du hittat en ny också.

Kram från Vida som besöker ett höstlikt Dalarna

KARLAVAGNEN sa...

Du är bara helt otrolig! Ibland får man sån hiiimla lust att bo på Grönland!

Anonym sa...

Nu lyser verkligen din positiva sida igenom i texten, det är skönt att läsa! Må så gott!
Malde

Lullun sa...

Vida: Visst är det underbart att ett tivoli av den kvalién verkligen uppskattas SÅ stort av folk idag. Själv tycker jag det är lika underbart varje år! :-)

Aajus kamera, ja det var också ett hit. Han var bara lite ledsen över att det inte var fredag idag, så att han kunde ta med sig den på dagis (de får bara ta med sig leksaker på fredagar). ;-)

Men du, ett höstlikt Dalarna låter mysigt, även om det inkluderar regn. Jag saknar ibland svenska höstens alla färger!

Karlavagnen: *hihi* Men det är ju med viss risk att du inte alls kommer att uppleva det på det sättet som jag gör. ;-)

Malde: Att vara positiv är verkligen A och O om man ska klara sig ok genom jobbiga situationer. Jag hoppas verkligen jag kan få behålla egenskapen. :-)

Petchie75 sa...

Åh nej, vad surt att någon snodde din kamera - det verkar ju vara någon granne, för det är väl knappast någon annan som går runt på er loftgång?? Jag läser om er helg helt bakvänt, så kanske du har redan nämnt något om du har misstankar om vem tjuven kan vara i inlägget från i lördags? Ska läsa vidare...
Jag tycker du gjorde helt rätt som köpte en ny kamera, det förtjänar du ;-) Och det är ju viktigt att du ska kunna skicka foton på Aaju till Holger i Dk! Hur är det med försäkringar? Mina kompisar i Dk har båda blivit bestulna och verkar ha fått försäkringsersättning till "inköpspris" - vet inte om det är en dansk försäkringsprincip men det låter helt otroligt att man får ersättning för vad det kostar att köpa nytt (vilket ju egentligen är mest logiskt) istället för hur mycket en gammal kamera / cykel etc är värd vid stöldtillfället...
Jättekul att ni testade min chokladkaka - blev det med jordgubbar, hallon eller utan? O tyckte att jordgubbsversionen var godast, men jag gillar nog den med hallon bäst.
Stor kram! Och tack för din gulliga kommentar på annikas blogg om att jag är en söt tjej ;-)

Lullun sa...

Petra H: Japp, troligtvis var det en granne eller en grannes bekant. Det gör det hela extra surt. Hade det varit ute på stan och man glömt den i barnvagnen eller nått hade det inte känts lika personligt. Men, men. Nu har jag ju som sagt skaffat en ny kamera och börjat på "ny kula"! :-) Min försäkring här täcker dock inte. När vi flyttade tillbaka hit efter studier och jag gick mammaledig utan betalning samtidigt som vi bara hade begagnade möbler nästan så låg inte prioriteringen på en bra försäkring direkt. Nu ska jag alltså se till att ta fatt i det, för situationen nu är ju lite en annan.

Och kakan, ja den var ju god och väldigt lättlagad. Jag körde med blandade skogsbär vilket också funkade fint. Dock fick jag bara tag på en något för söt choklad, så det måste jag nog ändra på till nästa gång. Tack för tipset! :-)

Anna, Fair and True sa...

Kan man ta några bilder med Aajus kamera eller är det bara en leksak? Förstår att han var stolt över sin vinst och ville visa mamma "att nu har vi en kamera igen!".

Lullun sa...

Anna, Fair and True: Nej, den kan inte ta några kort. Men Aaju var lika glad ändå. ;-)

Anna, Fair and True sa...

Kan tänka mig det! :)