
De mjukaste tänkbara snickarbyxorna, tröja med bilar, matchande haklapp och tofflor samt två par strumpebyxor. Inte ska han bara ha tråkiga 3-packs bodys i vitt och ljusblått inte! ;-)
Jag brukar vara den som köper ganska praktiska, om än roliga, grejer till de nyfödda – sånt som alla andra tycks glömma (normalt brukar ju de nyfödda mest få bodys) – men denna gången kunde jag inte låta bli att prioritera lite annorlunda. Tror nämligen inte det blir så mycket fräsigt för den lille parveln i övrigt eftersom familjen inte hör till de mer välbärgade om man säger så och billiga affärer som H&M kan man titta låååångt efter i Grönland. Så lite fräs från oss är väl bara på sin plats (om än i gigantiska storleken 62; men på Aaju passade å andra sidan 56 som en smäck redan som nyfödd och jag har bara hört att nykomlingen skulle vara stor, inget mer, så...). :-)

På det senaste har inte-grönländska nyfödda också fått en sådan här av mig/oss, eller något liknande: En boll eller kub i sälskinn, med en lite bjällra inuti. Här får bäbisarna inte sådana av mig dock eftersom de ändå garanterat har någon mormor, farmor, moster, faster eller mamma som överöser dem med liknande saker. Hemmagjorda dessutom, tillskillnad från mina som jag köper hos sömmerskan. ;-)
Och ja, några väderfoton kan jag väl också ta med när jag ändå är igång:



Som synes är sommaren som bortblåst. Minns inte när temperaturen senast var över 10 C, eller ens i närheten. Det blåser och ösregnar och solen har lyst med sin frånvaro, liksom fjällen – molnen (alltså inte dimma) döljer dem mer än väl. Ja, igår föll det t.o.m en liten smula snöblandat regn, trots förhållandevis höga temperaturer.
Rapporter, från bekanta, om fjälltoppar med nysnö rycker också närmare och närmare Nuuk, kilometer för kilometer. För ett par veckor sedan var det topparna på 1500 meter höjd eller mer, strax söder om staden, som fick sig nya, vita skrudar. Snart kommer alltså våra 1200 meters toppar - med deras nuvarande vita fläckar (året runt ”beteende”) - täckas av den vitaste, vitaste nysnö. Man kan känna det i luften. Hösten är här!
Och nej, fotona gör inte alls stormandet och regnandet rättvisa. Det är mycket värre i verkligeheten. Välkomna till min vardag (som jag har det för tillfället...)! ;-)
PS: Idag firas det förresten "Första skoldagen" här i Nuuk. Det firas ju rejält här. Får se om det blir några kaffe-miks för Aaju och mig idag alltså. Planen att gå till själva skolan och fota har jag dock lagt ner; tråkigt väder och flera dagar på jobbet då jag gått hem tidigt, sätter lite stopp för det. Men jag skriver kanske mer om det framöver i alla fall.
16 kommentarer:
Om det är någon tröst så verkar det som om hösten är på ingående här med, fast så har det känts i flera veckor nu. Men tack och lov har vi temperaturer som fortfarande skulle kunna stiga högt och ge en aning om sommar än.
Lillkusinen - eller mest troligt hans föräldrar :-) - uppskattar säkert de fina och mysiga kläderna!
Här är det också grått och vått, men ganska varmt ändå.
Jattefina klader for en kusin!
Och jag maste saga att dina vaderbilder ar underbara! Vi far inte host har pa ett par manader till, minst...
Jättefina kläder Lullun! jag tycker det var skoj att få kläder till E som var lite större också. Det är som du skriver att de flesta skickar små torlekar eftersom det kanskeär "sötast" men de växer ur dem så snabbt, att spridning på klädstorlekarna är guld värt!!!
fast för vår del var det ju lite annorlunda eftersom hon var så himla liten när hon kom.Så inte ens de minsta storlekarna var lagom...
men som sagt vi ahr fått en del kläder till henne som fortfarande är för stora och det är bara roligt att de ligger i en låda och väntar!
Vädret ser verkligen inte kul ut. Och att redan börja få snörapporter. hu! Nej, jag skullle nog aldrig riktigt klara av att bo i ett klimat som Grönlands. Jag är alldeles för solberoende för det tyvärr.
Men du verkar vara en sådan person som gillar det mesta väder så kasnke det inte "tar lika hårt" på dig??
KRAM!
Vilka fina kläder för den lille. Min lilla har oxå varit o shoppat idag. Kläder o ryggsäck för skolstarten imorgon. Trist väder men det kunde nästan lika gärna varit här fast med lite mindre vind o något varmare. Hoppas ni har det bra annars, här är det som vanligt.
Många kramar/Sis
Höst redan? Trösten är väl att vintrarna oftast är vackra hos er, i alla fall ser det väldigt vackert ut på foton du tar med sol och snö som man faktiskt kan vara ute i. Regn och blask är inte lika roligt, så egentligen vore det väl bäst att snön kommer rätt snart? Här vet de inte ens vad snö är, inte på riktigt även om de har sett bilder. Önskar verkligen att jag kunde skicka lite sol och värme till dig!
Jättefina kläder! Om jag hade fått barn hade jag också uppskattat sådant som de kan växa i, särskilt med tanke på att det är långt till affärer där de bor.
Jag hittade hit efter att du hittade mig och jag gillar verkligen din blogg och har skrivit en halsning till dig i min blogg! :) Hoppas ni haft en bra dag i regnet, Skottland ar saklart inte mycket battre vadermassigt.. ;) Kram pa dig!
Så fina kläder! Jätte-bra!
Gött väder!!! Hälsar jag från det evinnerligt soliga och plus trettio gradiga Madrid (joo, man kan bli less på blå himmel, tro mig).
Kuuul bjällra. Tror t om att den skulle göra sig som katt-leksak. Om än de luxe! Öööh katter på hjärnan?
Vill be om ursäkt för mitt mindre psykologiska inlägg nyss. Men för någon som levt i ständigt dagsljus ett bra tag - ser det mysigt ut med riktigt bus väder. Å då har jag ändå bott i NL i 17 år innan.
Så det var inte meningen att strö salt i såren över att sommaren är över!
Ta fram värmeljusen, gör tea/varm choklad, varma mackor och myyyys!
Lindha: Ja, jag har förstått att det verkligen börjar ta på sommaren där hemma. Här kommer den ju aldrig riktigt igång enligt svenska mått, men den är ändå underbar; ett skönt andrum innan en ny, mycket lång vinter tar vid. :-) Såg förresten att du precis startat en blogg. Fin! :-)
Annikattsblogg: Ja, tror säkert kläderna kommer att uppskattas, speciellt att de är lite större. Hoppas solen snart vänder åter till oss båda! :-)
Aurorabuddha: Ja, jag kan verkligen föreställa mig att mina foton väcker känslor hos dig. Hoppas snart ni får lite mindre torrt och varmt. Lagom är ändå bäst! :-)
Saltistjejen: Ja, visst var det kul att få lite större saker också. Jag var på gott och ont först ut i kompiskretsen med att få barn, så många av mina vänner hade verkligen noll koll på storlekar, så vi fick lite allt möjligt. *hihi* De blev helt förfärade när de förstod att de köpt för stort, själv var jag bara glad. ;-) Med en så liten som söta Ella förstår jag att det måste ha varit svårt med kläder, men nu växer hon ju så det knakar så...! :-)
Och sant; jag är nog en väldigt anpassningsbar person. Jag har alltid dessutom älskat hösten, men fremst är det nog så att jag ”överlever” genom att helt ignorera hur vädret är på andra ställen. ;-) (Enda riktiga nackdelen med bloggar alltså, för så påminns man ju om att våren på de flesta ställen står i full blom, när vi fortfarande har någon meter med snö. *hihi*)
Anna: Åh, första (om än 2:a året) skoldagen imorgon. Vad kul! Jag hoppas jag får till det med att ringa och ”gratulera”. Har lite tider att passa om eftermiddagen, när det är kväll i Sverige. Men jag ska försöka. Lova henne ingenting. Annars fint här med. :-)
Marianne: Japp, redan höst. Vi var ju sist med vår och sommar, så nu var det äntligen dax för oss att vara först... ;-) Helt sant, även om vi kan ha några riktigt hemska stormar under vintern här så är vintern generellt såå mycket bättre än den korta perioden av höstrusk, för att inte talla på jämförelsen Grönländsk och svensk (iaf 2/3 av landet) vinter. Sedan hade vintern kanske inte behövt vara såå lååångt. Men det är tankar jag ganska bra lyckas ignorera. ;-)
Emmama: Kul att tog dig turen förbi och tack för komplimangen. Såg också att du hittat några fler av de många trevliga utlandsbloggare som jag läser. :-) Ja, kan tänka mig att ni också har en hel del gråväder. Här övergår det dock snart i vinter och trots att vi bor ganska långt söderut innebär det 7-8 månader med snö, snö, snö. ;-)
Karlavagnen: *hahaha* Jag förstår dig helt klart. Med er konstanta värme och torka så är ju detta rena himelriket för en dag eller två. :-) Och själv sörger jag heller inte sommaren så otroligt ändå. Jag är väldigt anpassningsbar och njuter av de allt mörkare nätterna/sena kvällarna och ja, värmeljusen måste jag komma igång att använda igen. Lovar, tänder de första för ”säsongen” ikväll och så ska jag tänka på dig! :-)
Laser mig till att du ocksa bott i Bergsjon, kul - jag med! Pa tycho brahe bodde vi ett ar (06-07), vart bodde du och nar?
Emmama.: Kul! Vi bodde dock inte där samtidigt. Bodde på Siriusgaran i tre år, 1998-01. Senare bodde jag nere i stan i ett år 2002-03 (efter ett år i Grönland). :-)
Hihi,
Här får man sina önskningar uppfyllda ;) Jag frågade om väderrapport och här kom den i ett eget inlägg. Skämt åsido, jag förstod att du tänkt skriva om det. Det är ju fascinerande med vädret på Grönland för en utomstående. När kommer vintern, enligt den grönländska definitionen på vinter?
Snygga kläder förresten, bra inköp där!
Anne: Ja, sådan är jag; önska dig något och så får du mer än du vill ha. *hihi* Nejdå, det var som sagt smått planerat innan. :-)
Och ja, när kommer vintern?! Det är ju väldigt olika beroende på var i Grönland man bor, men här i Nuuk, som ju ligger ganska långt åt söder, brukar det lägga sig några cm ca i mitten av september, som sedan försvinner. För ”gott” lägger den sig först i oktober och ja då kan man väl kalla det vinter. ;-)
Vad fin den där tärningen var! Och kläderna var ju söta också!
Det var inte så värst finare väder i Sverige heller när du skrev det där inlägget den 19 augusti. Det var inte jättekallt den dagen men annars var det dagar i augusti då det knappast var över 10 grader. Som tur var var vi utomlands då! :)
Anna, Fair and True: Ja, visst är tärningarna söta. :-)
Och vädret ja. Jo, hörde att det inte varit något vidare. Här har vi ju en annan "standard" så om det överhuvudtaget var några dagar med temperaturer över 10 C så njöts de stooort. :-)
Skicka en kommentar